شنبه یکم اردیبهشت ماه
گپ و گفت فوتبالی با فریدون آسرایی؛

شانس پرسپولیس برای قهرمانی بیشتر است / دوست دارم استقلال فاتح جام حذفی شود 

فوتبال و هنر از دیرباز پیوندی ناگسستنی داشته و همچون دو بال کبوتر بوده اند که این رویکرد با اقبال عمومی همراه بوده است. یکی از هنرمندانی که خونش با فوتبال عجین است وانس و الفتی عجیب با دنیای توپ گرد دارد کسی نیست جز " فریدون آسرایی " خواننده خوش صدا .

 باوجودی که سن و سالی ازایشان گذشته اما هرگاه هوس کند پا به میدان می گذارد و همانند یک جوان ، انرژیک نشان می دهد و عطش وافری برای گلزنی دارد . فرصتی بدست آمد تا گپ و گفتی از جنس فوتبال با این هنرمند پرطرفدار و دوست نیکنام داشته باشیم که عینا در ذیل می آید ، به این امید که به مذاقتان خوش بیاید.
*آنطور که اطلاع داریم مسابقات فوتبال را در عرصه باشگاهی و تیم ملی با اشتهای تمام قد دنبال می کنید ،اگر موافق هستید ابتدا از لیگ برتر شروع کنیم که روزهای پایانی خود را سپری می کند .
آسرایی : بله به فوتبال بسیار علاقه مند هستم و بعضا اگر فرصت باشد حتی با دوستان بازی می کنم . همانطوریکه شما اشاره کردید رقابتهای لیگ برتر و بازیهای تیم ملی و حتی لیگ های اروپایی را دنبال می کنم و عطش سیری ناپذیر دارم . این علاقه از بچگی در من متبلور شد و همچنان ادامه دارد . در خصوص سوال ابتدایی شما باید بگویم که تا اینجای کار تیم پرسپولیس موفق تر نشان داده و بنظر می رسد سکه قهرمانی بنام این تیم ضرب شود . هرچند که نمی توان به سهولت در فوتبال پیش بینی کرد اما شانس پرسپولیس بیشتر از سپاهان است .


*اگر حرف شما درست از آب درآید ، پرسپولیس برای پنجمین بار متوالی به مقام قهرمانی می رسد و از این حیث رکورددار خواهد شد. علت موفقیت این تیم را در چه عواملی می دانید ؟
آسرایی : به باور بنده ، پرسپولیس در فوتبال آکنده از تنش و هیاهو ، حاشیه های کمتری دارد ضمن اینکه ثبات در بدنه تیم و همدلی میان مدیریت ، کادر فنی و بازیکنان باعث شده تا طی سالهای اخیر به موفقیت های خوبی برسد و حتی به نایب قهرمانی آسیا نیز دست پیدا کند . از اینها گذشته ساختار تیم حفظ شده و شاکله آن نیز کمتر دچار تغییر شده است که این فاکتورها در توفیق پرسپولیس رل اساسی بازی کرده است .
 

*به آیتم همگرایی اشاره کردید ، اما نقش کوچینگ در کامیابی یک تیم را چگونه ارزیابی میکنید؟
آسرایی : قاعدتا نقش کادر فنی در فوتبال بسیار اهمیت دارد ، در دیدار اخیر مقابل تراکتورسازی تعویض های بموقع گل محمدی و تدابیر ایشان و دستیارانش باعث شد تا پرسپولیس در وقت دوم متحول شود . این راه هم باید ملکه ذهنمان کنیم که همدلی میان سرمربی و همکارانش می تواند  برگ برنده باشد . اگر بخواهم مثالی بارز بزنم می توانم به نقش الکس فرگوسن در منچستریونایتد اشاره کنم . در زمانی که وی سکان هدایت این تیم را عهده دار بود ، منچستر در تمامی عرصه حرف نخست را می زد و از لیگ قهرمانان اروپا گرفته تا لیگ برتر جزیره و جام حذفی ، جام های قهرمانی را درو می کرد . ولی از وقتی که ایشان بازنشسته شد ، هیچگاه آب خوش از گلوی منچسترپایین نرفت و هیچگاه نتوانست بسان گذشته مقتدرنشان دهد . 


*بهتر است از بحث پرسپولیس جدا شویم و به دیگر موارد اشاره کنیم .
آسرایی : اجازه بدهید یک مسئله مهم دیگر را هم بگویم ، واقعا من وقتی می بینم تیم های ریشه داری مثل ماشین سازی مثل ملوان به دسته پایین تر سقوط می کند ، واقعا ناراحت می شوم . الان ذوب آهن هم شرایط بغرنجی دارد و حیف است این تیم صنعتی و دوست داشتنی سقوط کند . به نظر بنده ، ناکارایی مدیریتی باعث می شود که تیم های ریشه دار و سازنده ای مثل برق شیراز ، آرارات ، هما ، بانکملی ، دارایی ، راه آهن و امثالهم خشکیده می شود و حتی تیم پاس که قهرمانی اسیا را در ویترین افتخارات خود دارد ، هیچ اثری از آن دیده نمی شود و این برای فوتبال ما ضایعه بزرگی است . 
*نظر شما درخصوص جام حذفی چیست و کدام تیم بخت بیشتری برای قهرمانی دارد .
آسرایی : با احترامی که به همه تیم ها قائل هستم ،شخصا دوست دارم که استقلال قهرمان جام حذفی شود . استقلال طی هفته های اخیر حرکت روبه جلو داشته و هرچه از زمان می گذرد ، متحول تر نمایش می دهد و لذا قابلیت این را دارد که فاتح این مسابقات شود.


*شما به توانمندی پرسپولیس در لیگ برتر و استقلال در جام حذفی گفتید ، اصولا نقش تیم های ریشه دار و پرطرفدار در پویایی لیگ برترو توانمندی تیم ملی تاچه میزبان اثر گذار است ؟
آسرایی : باید اقرار کرد که این دو باشگاه " برند " ورزش هستند و حضور مقتدر سرخابی ها موجب قوت قلب عمیق میلیونها هوادار خواهد شد . ناگفته پیداست اقتدار این دو تیم پرطرفدارهم باعث گرمای مسابقات لیگ و جام حذفی می شود و هم اینکه تیم ملی ما هم در مسیر کارآمدی گام برخواهد داشت .


*از تیم ملی گفتید ، ارزیابی جنابعالی از عملکرد اسکوچیچ و تیم ملی در منامه چیست ؟
آسرایی : در منامه ، تیم ملی بسیار خوب نمایش داد و برتری بر بحرین میزبان بازیها و همچنین پیروزی برابر عراق ، الهام بخش بود و تفکرات اثر بخش کادر فنی و عزم و اراده قوی ملی پوشان همه را به وجد آورد . این راهم تاکید کنم که نباید از اندیشه های خوب کی روش براحتی گذشت چون حضور وی در تیم ملی ما اتفاقات خوبی را رقم زد که ادامه آن را در میدان منامه دیدیم.
 

*آیا شایستگی صعود به جام جهانی قطر را داریم ؟
آسرایی : چراکه نه ، هرچند که مرحله نهایی سخت تر است و باید از موانع دشوار تر عبور کرد ولی من معتقدم بازیکنان تاکتیک پذیر و سرد و گرم چشیده ای داریم که عصای دست اسکوچیچ بشمار می روند .


*حضور در جام جهانی چه اثراتی برای فوتبال ما دربردارد ؟
آسرایی : طبعا باعث می شود که بیش از پیش در نزد جهانیان دیده شویم و از سویی دیگر صعود به این مسابقات معتبر ، موجب نشاط در جامعه خواهد شد . اما نباید تمام هم و غم مسوولان ورزش و فدراسیون حضور در این رقابتها باشد ، واقعیت این است که ما هنوز از تکنولوژی روز دنیا عقب هستیم به عنوان مثال فقدان سیستم پیشرفته "وی ای آر" به یک معضل تبدیل شده و نبود زمینهای استاندارد نیز کیفیت لیگ را پایین آورده است .
زمانی می توانیم به موفقیت برسیم که به زیرساخت ها و نت برداری از فرمول و آموزه های حرفه ای روی بیاوریم تا روی لبه تیغ راه نرویم . اگر لیگ ما امکانات خوبی داشته باشد بطور یقین خروجی خوبی هم خواهد داشت ، از اینها گذشته باید نگاه جدی تری به فوتبال پایه داشته باشیم و به فردایی بهتر فکر کنیم .


*در پایان اگر حرف خاصی دارید ، در خدمتیم. 
آسرایی : اجازه بدهید در پایان به جواد فروغی و بچه های والیبال دست مریزاد بگویم . هرچند که هنوز دیگر ورزشکاران از جمله کشتی گیران مبارزه خود را آغاز نکرده اند . موفقیت نمایندگان ما مقابل ورزشکاران حرفه ای دنیا واقعا مسرت بخش است و باید تلاش قابل تحسین آنها را ارج نهاد . من باور دارم اگر امکانات خوبی در اختیار جوانان مستعد در چهار گوشه کشور بگذاریم ، می توانیم در چنین میادین معتبر جهانی کارنامه خوبی بیادگار بگذاریم . باید هم در عرصه ورزش همگانی و هم در ابعاد ورزش قهرمانی ، نگاهمان را تغییر دهیم و جوانان مستعد را بیش از پیش تحت چتر حمایت خود قرار دهیم .
گفت و گو از : رضا میرزاییان