چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
حریم ورزش را با سخنان بی مورد به بیراهه نبرید؛

جایگاه مربی فوتبالی کجاست؟

طیفی از مربیان‌ فوتبالی،بی اخلاقی را به اوج رسانده و با سخنان لغو و سخیف محیط پاک ورزش را آلوده و بد آموزی را ترویج می کنند!

فساد،دلالی ،بد اخلاقی و حرکات زشت در مستطیل سبز و کنار زمین حقیقتا آزار دهنده شده است.  فوتبالی که حواشی آن  بر متن غلبه کرده و اغلب مربیان یاد گرفته اند تا با تاکتیک داد و بیداد و انگ زدن به این و آن‌ کار خود را پیش ببرند.
در این‌گیر و دار موضوعات فنی و امور مربیگری و دل سپردن به تمرینات منظم و طراحی‌درست در بازیهای رسمی غالبا مورد غفلت قرار گرفته است.
متاسفانه نتیجه گرایی،عدم ثبات مدیدیت و حفظ صندلی مسئولیت‌، مانع از آن شده تا مربیان‌ به استعداد یابی ،جوانگرایی و اصلاح ساختار باشگاهی بپردازند و...
به همین دلیل  در این‌فوتبال دیم و‌‌مدیریت هرکی هرکی،تحولی نمی بینیم و‌ پدیده ای نمی یابیم.
مربیان‌به جای پرداختن به‌امور فنی به متاقشه های بیهوده و منازعات خسته کننده روی آورده اند.
بد رفتاری ،تندخویی ، متلک گفتن و به سخره گرفتن‌ کنفرانس های مطبوعاتی با اساس ورزش در تضاد جدی است و استمرار این رویه غلط،به جایگاه رفیع مربی و‌معلمی  خدشه وارد می کند.
به عنوان عضوی کوچک از خانواده بزرگ مطبوعات و رسانه های ورزشی از سخنان شب گذشته فیروز کریمی یکه و افسوس خوردم.
او که سالها در کسوت مربی فعالیت می کند و در امور فنی  فوتبال قابلیتهایی دارد ،چرا از حریم خود خارج شده و این‌چنین بی محابا، اخلاق و رفتار ورزشی را زیر پا می گذارد؟
گاه شرایط اقتضا می کند در یک برنامه ورزشی که قالب طنز دارد حرفی،سخنی و خاطره ای بیان شود.
در این نوع برنامه ها،نشست ها ،محفل ها و‌مصاحبه ها ،عموما حرفهای  نو و خاطره آمیز رد و بدل می شود تا کام‌مخاطبان ورزشی که عمدتا اقشار جوان هستند شیرین شود و...
اما در مصاحبه ها و نشست های فنی نباید جملات و‌کلمات سخیف و زشت به کار برد و اخلاق را زیر پا گذاشت.
فیروز کریمی دیشب حقیقتا به بیراهه رفت و‌الفاظی دور از شان‌ یک مربی را به کار برد،که از بیان و تکرار آن الفاظ معذورم و...
انتظار می رود کریمی و بقیه مربیان از این رویه غلط دوری گزیده و به جای هتاکی ،پرخاشگری و لفاظی - راه درست- پیشه کرده و حافظ جایگاه خطیر معلمی و مربیگری باشند.
از طرفی رسالت و وظیفه رسانه ای ما اقتضا‌می کند تا از مصاحبه و انجام نشستهای مطبوعاتی با افراد هتاک و بد اخلاق خودداری  و در یک کلام‌این طیف را بایکوت کنیم.
پسندیده نیست در فضای ورزش که یک‌مولفه و پدیده کاملا‌ فرهنگی است،مروج لاابالیگری،بد زبانی و هناکی باشیم.
باید الگوهای خوب ورزشی را به مخاطبان جوان و نوجوان معرفی کنیم و اجازه ندهیم هر کسی هر لفظی و هر کلامی را از یک تریبون‌رسمی به کار ببرد و باعث آزار هواداران واقعی‌ورزش شود.

نویسنده: احمد میرزاییان