پنجشنبه نهم فروردین ماه
نگاه کارشناس

ناکامی تانک و آدم فضایی های تکواندو

شک نکنید که فدراسیون تکواندو نیازمند دگردیسی بزرگی است و عملکرد این تشکیلات در المپیک به هیچ وجه قابل دفاع نیست؛ چون از قدیم گفتند مزد را آن گرفت جان برادر که کار کرد. ما به اندازه المپیک کار نکرده ایم.

مجید افلاکی قهرمان سابق تکواندوی جهان در تحلیل شکست های تکواندوکاران ایرانی در بازی های المپیک با بیان جملات فوق افزود: در این ناکامی همه عوامل از رئیس فدراسیون گرفته تا افرادی که در این زمینه همکاری داشته اند، مقصر بودند. از جمله آقای بسحاق که تا همین چندی پیش مربی بدنساز تیم ملی بوده و با فدراسیون تنگاتنگ همکاری می کرد اما اکنون در نقش منتقد ظاهر شده است. ما نباید روی دیوار افرادی یادگاری بنویسیم که هر آن رنگ عوض می کند. در ورزشی که شخصیت هایی مانند دکتر افشار استاد دانشگاه و قهرمان جهان به کار گرفته نمی شود، باید هم این سرنوشت را داشته باشد. من به آقای پولادگر احترام می گذارم و ایشان را مدیر مثبت می شناسم ولی باید به این مساله پرداخت که چرا با وجود شخصیت هایی چون ذوالقدر و مقانلو مدیریت فنی تیم ملی را به شخصی می سپارد که افتخارش یک بار مسابقه دادن با امثال من بود. مدیرفنی یعنی بزرگ ترین شخصیت تکنیکی و مدیریتی یک ورزش که فدراسیون تکواندو به آن توجه نشان نداده است.

افلاکی اضافه کرد: ورزشکاران ما مانند خمیری هستند که در قالب مربیان و برنامه ریزی فدراسیون ها شکل می گیرد. پس آنها تلاش خود را کرده اند ولی هدایت و رهبری درستی صورت نگرفته است. تکواندوی ما از زمانی رو به سقوط رفت که رسانه ها به ورزشکارانش لقب تانک، فضایی، آدم آهنی و... لقب داده اند. کی قهرمانان دوران ما دنبال مدل مو و زیرابرو گرفتن بودند. مربی که علمش بالاتر از شاگردانش نباشد، نمی تواند قهرمان المپیک تحویل دهد.

افلاکی در خاتمه یادآوری کرد: تا چندی دیگر برای مربیگری به کشور نروژ خواهم رفت. پس آنچه که می گویم منافع شخصی نیست؛ بلکه آرزوی ما تکرار افتخارآفرینی های این ورزش است.

گفت و گو: ج- دوستدار