جمعه دهم فروردین ماه

تکواندو و سیاستگذاری جدید

درباره ناکامی تکواندوکاران کشورمان مطالب فراوانی گفته شده است. آنچه که در گفت و گو با کارشناسان این رشته تاکنون مطرح شده نظراتی توام با احتیاط بوده است. اما به هر حال بد نیست که در این بخش به نظرات باقری معتمد نایب قهرمان سابق المپیک توجه کنیم.

 

وی گفت: خیلی اتفاقات در عدم نتیجه‌گیری ما در هشت سال گذشته نقش داشته است و از لحاظ فنی عقب افتادیم و باید استراتژی تازه داشته باشیم. زمانی ما برای دنیا الگو بودیم و همه از ما الگوبرداری می‌کردند، حالا ما باید از تیم‌های کره جنوبی، روسیه و انگلیس الگوبرداری کنیم. نباید غرور داشته باشیم و در باد مدال‌های گذشته بمانیم تا کل دنیا از ما سبقت بگیرند.

معتمد درباره تشکیل شورای راهبردی با حضور قهرمانان گذشته گفت: قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای با حضور قهرمانان برگزار شود و دبیر فدراسیون، من را نیز دعوت کرده است. اینها الان به این فکر افتادند که قهرمانان باید باشند، اما چرا در هشت سال گذشته به این فکر نبودند؟! اگر این استفاده از قهرمان به صورت نمایشی نباشد، می‌تواند کمک کند. در دو دوره اخیر المپیک مربیان باتجربه اعزام شدند و ناکام بودند. چرا تیم ملی را برای یک بار به قهرمانان نمی‌دهند تا آنها نیز شانس خود را امتحان و تجربه کسب کنند؟

دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی در گفت و گو با تسنیم خاطر نشان کرد: همانطور که گفتم اعتقادی به حضور سرمربی در تیم ملی ندارم و اعتقاد دارم باید قهرمانان را به‌عنوان مربی به تیم ملی تزریق کرد. سه قهرمان المپیک تکواندوی ایران در حال حاضر کجا هستند؟ من که با تلاش شخصی در کشورهای مختلف سمینار برگزار می‌کنم و بیرون از ایران مربیگری کردم، چرا نباید در ایران کار کنم؟

معتمد در مورد اینکه طی این سال‌ها پیشنهادی برای همکاری با تیم‌های ملی مختلف داشته است، گفت: هیچ وقت و برای هیچ رده‌ای پیشنهاد نداشتم. شاید دوره هم جمع شدن قهرمانان نیز نمایش باشد تا صدای اعتراضات بخوابد، اما چرا در گذشته این کارها را نکردیم؟! آقایان، حالا که نتیجه نگرفتید به فکر قهرمانان افتادید؟ صحبت‌های خیلی از قهرمانان را دیدم و شنیدم که از افراد مختلف حمایت کردند. این درست نیست. باید فنی حرف زد و نباید کسی را تخریب کنیم.

وی ادامه داد: هادی افشار در یک برنامه تلویزیونی حرف خوبی زد و گفت تا زمانی که کسانی نان‌شان از تکواندو باشد این رشته موفق نخواهد شد. خدا را شکر من نانم از تکواندو نیست و دلم برای تکواندو می‌سوزد. در آمریکا به پولادگر پیغام دادم که اگر صلاح می‌داند، کدورت‌ها را کنار بگذارد و مهماندوست را به ایران بیاورد تا شرایط را سامان بدهد. شاید با آوردن اسم مهماندوست مربیان دیگر گارد بگیرند، اما رزومه او خوب است. ناکامی مهماندوست در توکیو نیز به خاطر خالی بودن دستش بود و شرایط‌ تیمش برای المپیک خوب نبود.

ملی‌پوش سابق تکواندوی ایران درباره اعتقاد برخی منتقدان برای کنار رفتن پولادگر تصریح کرد: پولادگر به تکواندو خدمت کرده است و من از او طرفداری نمی‌کنم، اما آدم‌های نزدیک به ایشان مشاوره غلط می‌دهند. اگر پولادگر با این همه تجربه شخصاً تصمیم بگیرد بهتر خواهد بود. او در گذشته با تصمیمات درست نتیجه می‌گرفت و در حال حاضر برخی اطرافیان سدی را درست کردند تا قهرمانان به فدراسیون نزدیک نشوند. بارها با پولادگر صحبت کردم. او آدمی منطقی است که حرف‌ها را گوش می‌کند و انتقادپذیر است. در بحث اختلاف بر سر مسائل مالی چندین بار با هم حرف زدیم، اما اطرافیان ایشان موجه نیستند.