جمعه دهم فروردین ماه
بدرقه با یک دنیا سپاس

معروف کلکسیونر افتخارات در ورزش والیبال

سعید معروف مانند همه قهرمانان بزرگ ورزش نیز به پایان خط ورزش قهرمانی رسید. وداع او هرچند که به طور رسمی اعلام نشده است، اما شوک آور بوده است. به یادداریم چه پاسورهایی که افسانه ای بودند و افسانه باقی ماندند مانند لوئی بال از آمریکا، ماریسیو لیما از برزیل و رائول دیه گو از کوبا یا زایتسف از روسیه و از نگاه ما معروف جزو این نوادر جهان والیبال قرار دارد.

بدون تردید همه افتخارات سه دهه اخیر والیبال ایران با پنجه های طلایی کاپیتان درونگرای والیبال ایران رقم خورده است و امروز که وی قصد وداع از تیم ملی را دارد، بد ندیدیم که با یک دنیا سپاس وی را برای زندگی آینده اجتماعی اش بدرقه خواهیم کرد.

مهدی صابرپور مربی و پاسور سابق تیم ملی والیبال می گوید: زمانی که آلکنو تایم اوت می گرفت، معروف کنارتر می ایستاد و این نشان می داد که هنوز آن یخ دوران بازیگری اش در زنیت با مرد روسی آب نشده است و وقتی که می دیدم کاپیتان گریه می کند، دلم بدجوری سوخت. ما با معروف بسیاری از تیم های دنیا را برده ایم و حق این نبود که با وی اینگونه برخورد شود. به نظر می رسد معروف با فدراسیون والیبال هم اختلاف نظر داشت و حتی انتصاب دایی وی به سمت ریاست کمیته آموزش نیز نتوانست کدورت ها را برطرف سازد. صابرپور اضافه کرد: باید بعد از بازی های المپیک ریو تیم را عوض می کردیم و به فکر انتخاب پاسور و بازیکنان جوان تر بودیم اما زمان را از دست دادیم و حالا هم برای پر کردن خلاء پاسوری از پاسورهای سابق تیم ملی اصغر نایینی، مهدی ابوترابی و محمد شعبانپور استفاده کنیم و هر یک از آنها 10 نفر بسپاریم و بعد از یک سال عملکرد آنان را ببینیم.

صابرپور درباره آینده والیبال ایران نیز می گوید: به اعتقاد من یک مربی یا حتی رئیس فدراسیون نمی تواند بیش از هشت سال در مصدر کار بماند چرا که دیگر چیزی برای ارایه ندارد. پیشنهاد می کنم که سکان هدایت فدراسیون را به دست کارشناسان جوان والیبال بسپاریم.

محمد شعبانپور پاسور سابق والیبال ایران که در دهه 60 در نوآوری و خلاقیت، سرعت و تنوع پاس بی نظیر بود نیز می گوید: در نیم قرنی که من در والیبال حضور داشتم، پاسوری به تاثیرگذاری سعید معروف ندیدم. وی از معدود بازیکنانی بود که نتایج بازی را عوض می کرد. محبوبیت قاره ای و جهانی داشت و هرجا که صحبت از والیبال ایران بود، نام سعید معروف بر تارک آن می درخشید. به پاس افتخاراتی که او برای والیبال ایران خلق کرد، باید بهترین قدردانی ها را از وی داشته باشیم و مانند یک قهرمان ملی از وی تجلیل کنیم.

شعبانپور درباره خلاء حضور سعید معروف می گوید: ما یکی، دو پاسور جوان مثل جواد کریمی و علی رمضانی را داریم اما در سایر سطوح با کمبود شدید پاسوری مواجه هستیم. برای ساختن جانشینان معروف باید زودتر به فکر می افتادیم. امروز 6 الی 7 پاسور بالای 40 سال در والیبال ایران یکه تازی می کند و این نشان می دهد که در پشتوانه سازی بسیار ضعیف عمل کردیم.

شعبانپور درباره آینده فدراسیون والیبال نیز می گوید: اگر یک والیبالی مصدر مسئولیت شود، چه بهتر، اما والیبال ما مدیر می خواهد؛ مثل یزدانی خرم که والیبالی نبود اما والیبالی ها را مدیریت کرد. برای ساختن پاسورهای جدید باید از نوجوانان سنین 18-15 سال شروع کنیم و افرادی را که بالای 195 سانتی متر قد دارند، آموزش بدهیم.

نویسنده: جمشید حمیدی