پنجشنبه نهم فروردین ماه
ایران برای کمیسیون آموزش مربیان آسیا و اقیانوسیه

پرگر: ورزش ناشنوایان در خاورمیانه توسعه می یابد

دغدغه کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه عضویت در شورای المپیک آسیاست که اگر این اتفاق بیفتد تغییرات عمده ای در این بخش به وجود خواهد آمد.

محمد پرگر رئیس کنفدراسیون ورزش های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه با بیان مطلب فوق به البرز ورزش افزود: خوشبختانه ارتباط نزدیکی با دکتر صالحی امیری داریم تا ایشان به عنوان عضو شورای اجرایی المپیک آسیا مقدمات الحاق ورزش ناشنوایان را به این تشکیلات فراهم سازد.

محمد پرگر کاپیتان سابق تیم ملی و نایب قهرمان المپیک 2005 ملبورن که چندی پیش در کنگره جزیره کیش برای دور دوم به ریاست این کنفدراسیون برگزیده شد، اضافه می کند: برگزاری مسابقات انتخابی المپیک در جزیره کیش فرصت بسیار خوبی بود تا با کمک وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، سازمان منطقه آزاد کیش و دکتر تیشه گران بتوانیم پتانسیل کشورمان را برای میزبانی مسابقات مهم جهانی نشان دهیم. از دل این مسابقات پنج تیم ایران، عراق، ازبکستان، کره جنوبی و مالزی جواز حضور در المپیک ناشنوایان را به دست آورده اند. این بازی ها در 21 رشته در اردیبهشت 2022 به میزبانی کشور برزیل برگزار خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون ورزش های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه این تشکیلات از حمایت های دکتر نظار از کشور کویت می افزاید: دکتر فرهاد سلگی نیز طی این سال ها حمایت و مساعدت بسیار خوبی با ما داشته است. تلاش کنفدراسیون ما بر این است که نگاه مسئولان ورزش کشورها را نسبت به ورزش ناشنوایان تغییر دهیم تا باتوجه به محدودیت هایی که ورزشکاران این بخش در ارتباطات اجتماعی دارند بتوانند فضای بهتری را برای فعالیت پیدا کنند. ما اعتقاد داریم که در بخش ورزش قهرمانی باید همان امکانات و تسهیلات از نظر اشتغال و رفاه که برای ورزش جانبازان و معلولان صورت می گیرد، به ناشنوایان هم اختصاص یابد وگرنه باعث مهاجرت ورزشکاران زبده خواهد شد؛ کما اینکه برخی ها رفتند و برخی ها هم پیشنهاداتی دارند.

پرگر اضافه کرد: از پس فردا مسابقات والیبال قهرمانی ساحلی ناشنوایان جهان به میزبانی کشور لهستان برگزار می شود که من به عنوان نماینده کمیته بین المللی فدراسیون ناشنوایان به اتفاق آقای سلگی اعزام می شویم.

وی درباره برنامه های آینده کنفدراسیون ورزش ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه می گوید: دید و بازدید از کشورهای کره جنوبی، عراق، بحرین و تایپه و مذاکره برای برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا در دستور کار داریم.

پرگر در بخش دیگر از سخنان خود اضافه می کند: کمیته بین المللی ورزش ناشنوایان یک کنگره فوق العاده را در لوزان سوئیس برگزار می کند که بنده هم شرکت خواهم کرد و قرار است در این کنگره مسایل و مباحث مختلفی بررسی شود. خوشبختانه برنامه های خاصی برای فعال کردن ورزش بانوان در آسیا و اقیانوسیه داریم و پوشش بانوان ما هم مورد تایید مجامع جهانی است و این می تواند کمک بسیار خوبی برای گسترش ورزش بانوان باشد. شما دیدید که آقای جاکوف رئیس انجمن بین المللی فوتبال از کشور روسیه که به ایران آمده بود، چقدر از تشکیلات و سازماندهی مسابقات در جزیره کیش راضی بود و حتی پیشنهاد میزبانی مسابقات جهانی را داده است. خوشبختانه آبان ماه جزیره کیش میزبانی مسابقات قهرمانی کاراته و تکواندوی جهان را برعهده خواهد داشت و از آنجا که مسابقات بانوان مجزا خواهد بود، رزمی کاران زن کشورها هم به ایران خواهند آمد.

پرگر در خاتمه با تشکر از روزنامه شوت و خبرگزاری البرز ورزشی که عنایت ویژه ای در انعکاس اخبار و فعالیت های ورزش ناشنوایان دارد، از سایر رسانه ها خارج کرد تا به یاری ورزشکاران ناشنوا بشتابند.

وی تاکید کرد: کنفدراسیون ورزش آسیا و اقیانوسیه 35 کشور عضو دارد که سرآمد همه آنها ایران، ژاپن، تایپه، کره جنوبی، استرالیا، مالزی، تایلند، ازبکستان و قزاقستان قرار دارند و به زودی شاهد توسعه این ورزش در کشورهای خاورمیانه خواهیم بود. می خواهیم با پیشنهاد ایران و همکاری مشترک ایران و ژاپن کمیسیون آموزش  فدراسیون آسیا را تاسیس کنیم تا طی آن مربیان و داوران کشورها آموزش ببینند.

نویسنده: ج - دوستدار