جمعه دهم فروردین ماه
به بهانه پایان بازی های المپیک

هیچ نقدی بر فدراسیون کشتی وارد نیست

مسابقات کشتی بازی های المپیک 2021 توکیو تمام شد و تیم ملی کشتی فرنگی ایران با پنج نماینده در این آوردگاه بزرگ نمره قبولی گرفت...

مسابقات کشتی بازی های المپیک 2021 توکیو تمام شد و تیم ملی کشتی فرنگی ایران با پنج نماینده در این آوردگاه بزرگ نمره قبولی گرفت؛ به جز وزن کم کردن علیرضا نجاتی در وزن 60 کیلوگرم. این در حالی است که در کشتی آزاد نتوانسته ایم انتظارات پیش بینی شده را برآورده سازیم. در این باره بدون تردید کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد باید پاسخگو باشد. چرا که هیچ نقدی به فدراسیون کشتی وارد نیست و این تشکیلات در انتخابات نفرات اعزامی شرکت در تورنمنت های درخواستی، برپایی اردوهای منظم، تدارکات و پرواز فرست کلاس عالی عمل کرد. پاداش قبل ازاعزام را پرداخت کرد. هر آنچه را که سرمربیان تیم های ملی خواسته بودند در اختیار آنها گذاشت. دیگر برعکس دوره های گذشته رئیس فدراسیون که خود و ستارگان کشتی جهان و المپیک بود یا نایب رئیس وی حتی کوچک ترین دخالت در امر کوچینگ کشتی گیران نداشتند. حال که کشتی المپیک تمام شد، بدون اینکه بخواهیم از فردی حمایت کنیم یا شخصی را تخریب نماییم، وظیفه خود می دانیم برخی نواقص و نقاط قوت را برشمریم.

در مسابقات قهرمانی کشتی آزاد مشاهده کردیم که کشتی گیران ما در تایم های دوم از نظر قدرت و قوای جسمانی کم آوردند چرا امیرحسین زارع که در تایم اول سه بر صفر از حریف جلو بود، در وقت دوم کشتی را واگذار کرد؟ چرا محمدحسین محمدیان اینقدر کم فروغ ظاهر شد و در دور اول به یک کشتی گیر رده سوم جهان از گرجستان باخت؟ چرا رضا اطری در کشتی های اول و دوم خود با قهرمانان ترکیه و مغولستان آنقدر عالی کشتی گرفت ولی در مقابل نمایندگان روسیه و آمریکا پراشتباه عمل کرد. اینها سوال هایی است که کادرفنی کشتی آزاد باید پاسخگو باشد. این را هم بنویسیم که هیچ انتقادی در اوزان 74 کیلوگرم یعنی مصطفی حسین خانی و 65 کیلوگرم مرتضی یاسی نداریم؛ چرا که این اتفاقات در اوزانی رخ داده که هیچ کس از آنها انتظار مهمی نداشته است.

درباره حسن یزدانی تاکید می کنم که این یل پرافتخار جویباری زحمت خودش را کشید و با شکست وی چیزی از ارزش های این قهرمان محبوب کم نمی شود. می دانید که دیوید تیلور هم یکی از بهترین قهرمانان کشتی جهان است که در 280 مسابقه ای که در چند سال اخیر داشته و به هیچ کشتی گیری نباخته است.

کشتی با این ضعف و قوت باز هم جور کاروان ورزش ایران را کشید ولی با تجربه ای که از میدان المپیک به دست آورده بود، باید بیشتر به کشتی و تشکیلات آن بها بدهیم و و بدانیم که گرفتن مدال المپیک آنقدرها آسان نیست.

نویسنده: احمد دباغ