شنبه یکم اردیبهشت ماه
عملکرد ورزش ایران در بازی های المپیک

خوش جمال: وزیر ورزش باید واقع بین و صادق باشد

در بررسی عملکرد ورزشکاران ایرانی در بازی های المپیک توکیو یکبار دیگر به تکواندو می رسیم.

ورزشی که در ادوار گذشته افتخارات و مدال های زیادی را به ارمغان آورده است اما اینبار در توکیو دست خالی ماند.

سارا خوش جمال فکری قهرمان سابق تکواندو آسیا و جهان که سابقه شرکت در المپیک 2008 را دارد در گفت و گو با البرز ورزشی می گوید: بهتر است درباره تکواندو مردان، آقایان نظر دهند اما خانم ناهید کیانی در بخش بانوان تنها نماینده کشورما بود که نهایت تلاش خود را بکار برد اما نتوانست از پس حریف ایرانی تبارش برآید.

اینکه می گویند در تعیین قرعه بین کیانی و حریف اش اعمال نفوذ شده به رنکینگ این دو نفر که نگاه می کنیم متوجه می شویم چون در انتهای جدول رده بندی فدراسیون جهانی قرار داشتند لاجرم باید مقابل همدیگر قرار می گرفتند با احترام به تلاش خانم کمرانی سرمربی و ناهید کیانی هرچه در توان داشته اند ارائه داده اند باید واقعیت ها را بپذیریم. اینکه مثلا در مصاف با حریفان قدبلند یا قدکوتاه ومتوسط باید برنامه د اشته باشیم و چگونگی مقابله با آن ها را تمرین کنیم چرا که المپیک دربرگیرنده همه قهرمانان بزرگ و مطرح جهان است.

قهرمان سابق تکواندو جهان درباره فشارواسترسی که به ناهید کیانی پیش از مسابقه با حریف وارد شده بود نیز گفت بدون تدبیر خود هم این فشارهای روانی را تجربه کرده ام اما از یاد نبریم که کیمیا علیزاده به هر دلیلی درگیر این عارضه بود. برای حضور در المپیک باید المپیکی عملکرد و از همه مهمتر با واقعیت ها روبه رو شد و حقایق را پذیرفت، این حقیقت پذیری بیشتر از ورزشکاران شامل حال مسئولان ورزش و فدراسیون ها است.

شما این سوال را مطرح کردید که آیا تکواندو ایران به مربی خارجی نیاز دارد؟ باید گفت: دانش مربی گری یعنی آگاهی از جدیدترین نوع مسائل جسمانی فنی و روانی زمانی ما از مربیان خوب کره ای بهره برده ایم اما در المپیک توکیو هفت تکواندو کار کره ای فقط دو برنز و یک نقره بدست آورده بودند باید استراتژی و برنامه داشت.

خوش جمال فکری درباره توصیه و خواسته اش از وزیر جدید ورزش گفت:  باید واقع بین باشد و با صداقت با قضایا رو به رو شود ورزش ما اسیر حاشیه و حواشی است و این بزرگترین عامل بازدارنده پیشرفت جوانان کشورمان است.

گفت و گو: مرجان بنی یعقوب