پنجشنبه نهم فروردین ماه
دسته گل به آب دادند و رفتند

کسی از بانی بحران پرسپولیس خبر دارد...؟

فیفا در جدید‌ترین اقدام خود در رابطه با پرسپولیس، این باشگاه را تهدید کرده که فقط یک ماه دیگر مهلت دارد طلب ۸۰۰ هزار دلاری گابریل کالدرون را پرداخت کند، در حالی که این باشگاه با ارسال نامه‌ای به فدراسیون جهانی فوتبال، خواستار این شده بود تا طلب کالدرون از پاداش حضور در فینال آسیا پرداخت شود. پاسخ فیفا اما به این درخواست منفی بود و تنها به همین تهدید بسنده کرد.

حال باشگاه پرسپولیس در روز‌هایی که بابت تسویه حساب با اعضای تیمش مشکل دارد، باید هشتصد هزار دلار مهیا کرده و به کالدرون بدهد. این در حالی است که با تغییر وزیر ورزش، تکلیف مدیریت و هیات مدیره این باشگاه مشخص نیست و در حقیقت وضعیت قهرمان لیگ آشفته‌تر از آنی است که بشود تصورش را کرد.

جعفر سمیعی خیلی امیدوار بود مذاکرات وین به نتیجه رسیده و با برداشته شدن تحریم‌ها، باشگاه پرسپولیس بتواند پاداش حضور در فینال لیگ قهرمانان را از کنفدراسیون فوتبال آسیا بگیرد اما این اتفاق رخ نداد تا سرخپوشان در آستانه بازی با حریف تاجیک و نیز لیگ بیست و یکم، عملاً به بحران سلام کنند.

از آن سو یحیی گل‌محمدی مدیریت باشگاه را تحت فشار گذاشته که هر چه زودتر با اعضای تیم تسویه حساب و خیال آنها را راحت کنند، در غیر اینصورت دور جدید تمرینات تیمش را آغاز نخواهد کرد. البته که باید به یحیی حق داد نگران آینده پرسپولیس باشد چرا که تیم‌هایی مثل سپاهان سخت به دنبال ستاره‌های تیمش هستند.

از طرفی پرسپولیس یک ماه دیگر باید در مرحله حذفی لیگ قهرمانان به میدان برود و طولانی شدن استراحت سرخپوشان نمی‌تواند به سود این تیم باشد...

زمستان ۱۳۹۸ بود که حسن انصاریفرد و دوستانش با گابریل کالدرون به مشکل خوردند و با وجود اینکه پرسپولیس قهرمان نیم فصل شده بود، تصمیم گرفتند پیرمرد آرژانتینی را برکنار و یحیی ‌گل‌محمدی را جایگزین او کنند. متاسفانه فسخ قرارداد با کالدرون به صورت قانونی انجام نشد تا او با شکایت به فیفا خواهان طلبش شود. ضمن اینکه ۶ میلیارد هم برای گرفتن رضایت نامه گل‌محمدی از باشگاه پدیده هزینه شد. بماند که خود گل‌محمدی هم با قرارداد ۴ میلیاردی با پرسپولیس آمد و در ادامه، بعد از فینالیست کردن تیمش در آسیا خواهان افزایش رقم آن به ۱۰ میلیارد برای فصل بعد (فصلی که به اتمام رسید) شد و در نهایت به خواسته خود هم رسید.

درواقع اگر کالدرون با پرسپولیس ادامه می‌داد و همین راه یحیی را می‌رفت (که دور از انتظار نبود) الان باشگاه مجبور نبود این همه هزینه‌ برای تکرار موفقیت‌هایش انجام دهد.

در حقیقت باشگاه پرسپولیس طی دو فصل اخیر برای دو سرمربی هزینه کرد. فعلا هم ۸۵ درصد دستمزد یحیی پرداخت شده اما طلب ۸۰۰ هزار دلاری کالدرون باقی مانده است، آن هم در شرایطی که قیمت دلار روز به روز در کشورمان در حال افزایش است.

مقصران شرایط امروز پرسپولیس کاملا مشخص هستند اما آنها به خاطر کم کاری و بی‌لیاقتی خود در هیچ ارگانی جوابگو نبوده و نخواهند بود. سالهاست که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از همین سوءمدیریت‌ها ضربه‌های هولناکی خورده‌اند و این روند همچنان هم در این دو باشگاه ادامه دارد.

در این میان پول‌های بیت‌المال است که در این شرایط بد اقتصادی جامعه به هدر می‌رود، بدون آنکه به موقعش، خبری از بانیان این نوع اتفاقات باشد.

نویسنده: حامد فرضعلی بیک