جمعه سی و یکم فروردین ماه
نتایج کشتی آزاد  قابل توجیه نیست

انصاری : مربیان سازنده محلی از اعراب ندارند

پیشکسوت کشتی ایران تصریح کرد ؛ هر گونه توجیهی در رابطه با نتایج بدست آمده در بازیهای المپیک ۲۰۲۰ توکیو ، خیانت به کشتی ایران است .

محمد انصاری قهرمان اسبق تیم ملی کشتی آزاد در باره نتایج کشتی در المپیک توکیو به خبرنگار البرز گفت : بنده به عنوان کسی که بیش از ۵۰ سال در کشتی ایران حضور داشته ام معتقدم که نتایج رقم خورده آن چیزی نبود که جامعه کشتی و ورزش ایران به دنبالش بود . در حقیقت با توجه به شرایط کرونا و سرمایه گذاری ویژه فدراسیون ، بهترین شرایط فراهم آمده بود تا کشتی ایران در هر دو رشته صاحب مدال های خوشرنگی شود . اما به دلایل مختلف کشتی ما موفق نشد بنا بر سرمایه های خود در این میدان بزرگ صاحب موفقیت شود.

وی با اشاره به اینکه کشتی همچون گذشته به حداقل ها بسنده کرد ، افزود : شاید موقعیتی که در توکیو ایجاد شده بود دیگر در هیچ میدانی برای قهرمانان ما قابل تکرار نباشد ، اما متاسفانه از کنار این فرصت خوب  مربیان تیم ملی و قهرمانان ما به سادگی گذشتند تا ماهها تلاش آنان در سایه غفلت و اهمال صورت گرفته بر باد برود .

پیشکسوت خوشنام کشتی با بر شمردن دلایل این ناکامی گفت : گرچه مسوولان فدراسیون در درجه اول تلاش خواهند کرد که این نتایج را به نوعی توجیه کنند اما جای هیچگونه بهانه تراشی نیست و مانور بر روی این مساله غفلت از آینده کشتی است . بی شک اگر استراتژی مشخصی برای موفقیت در المپیک توکیو وجود داشت و حساب شده در این راه قدم بر می داشتیم امروز نتایج می توانست خیلی بهتر باشد . در کنار این مساله ضعف کادر فنی تیم های ملی موضوعی نیست که قابل اغماض باشد .آنان درکشتی های حساس و سرنوشت ساز نتوانستند به وظیفه خود به درستی عمل کنند . بر عکس مربیان روس و امریکا که اطمینان بخش در کنار تشک حاضر بودند و کاملا مشخص بود که آنان برای هر مبارزه کشتی گیرانشان طرح و برنامه و تاکتیک مشخص داشتند . متاسفانه در کادر فنی تیم های ملی ضعف های مشخصی دیده شد . برای مثال باید عرض کنم که محمد علی گرایی اگر هوشمندانه هدایت می شد حق او او حداقل یک مدال نقره بود. نه اینکه کشتی سرگروهی را بازنده شود و در مبارزه رده بندی نیز مسخ شده در مقابل حریف ژاپنی ظاهر شود .اینکه از سوی سرمربی تیم ملی گفته شود که گرایی به حرف کادر فنی بی توجه بوده ، عذر بدتر از گناه است و هیچ توجیهی نمی توان برای این اهمال تراشید . همچنین شکستی که به حسن یزدانی در فینال المپیک تحمیل شد غیر قابل گذشت است و  قطعا اگر بین او و مربیان هماهنگی فنی و تاکتیکی وجود داشت ، او قدرت برتری بر دیوید تیلور امریکایی را داشت و نباید قربانی ضعف مربیان می شد .

محمد انصاری در عین حال با اشاره به اینکه کشتی به سرمایه های راستین خود بی توجه بوده ، افزود : چرا نباید امثال منصور برزگرها و صدرالدین کاظمی ها با دنیایی از دانش و تجربه در المپیک توکیو ایفاگر نقش باشند . بدون شک اگر بزرگمردی چون منصور برزگر به عنوان مدیر فنی بالا سر تیم ملی کشتی آزاد حضور داشت ، نتایج بهتری برای کشتی آزاد ایران رقم می خورد . استفاده از بزرگان و استخوان خرد کرده ها موضوعی نیست که بتوان بی اعتنا از کنار آن گذشت و یقینا اگر دیگر کشور ها امثال برزگر.حیدری.

جدیدی .محبی ها و اکبرفلاح ها  را داشتند ، به درستی از دانش و تجربه آنان در جهت اعتلای کشتی خویش بهره مند می شدند .

انصاری با اشاره به ظلم صورت گرفته به مربیان سازنده در اقصی نقاط کشور گفت: طی این سال ها مربیان سازنده در کشتی ایران در اثر کم توجهی های صورت گرفته به حاشیه رانده شده و بعضا خانه نشین شده اند. در حالی که اصل کار به آنان برمی گردد که با درایت و کاری طاقت فرسا قهرمانان ارزنده ای چون یزدانی ها، گرایی ها ، ساروی ها و زارع ها را پرورش داده و تحویل کشتی ایران داده اند . سوال اساسی این است که چرا نباید نتیجه این کار اصولی به خود آنان نیز بر گردد تا با تشویق های مادی و معنوی لازم ، انگیزه کار در بین مربیان سازنده زنده شود. حرف این نیست که باید از مربیان سازنده در تیم های ملی استفاده شود بلکه نکته اینجاست که مربیان سازنده باید در برنامه های حمایتی و تشویقی فدراسیون کشتی جایگاهی مشخص و تعریف شده داشته باشند تا سازندگی در کشتی هیچ گاه به حاشیه نرود .

انصاری همچنین توجه به نقد و نظرگاه های مخالف را شرط اساسی توسعه و پیشرفت هر رشته ای از جمله کشتی دانست و گفت : اینکه درب را به روی نقادان و کارشناسان راستین و حقیقی کشتی ببندیم و جماعتی را دور خود جمع کنیم که تمام و کمال از برنامه ها تعریف و تمجید کنند هنر نیست . بلکه هنر مدیریتی استفاده از تمام دیدگاه ها ولو نظرات مخالف است . کاری که محمد رضا طالقانی هوشمندانه از آن بهره می جست و هیچگاه از دیدگاههای منتقدین خود روی ترش نکرد و درب را به روی آنان نبست . طالقانی درب اتاقش همیشه به روی مخالفان و به ویژه مربیان سازنده کشور باز بود تا خود را از نظرات آنان محروم نسازد .

این پیشکسوت کشتی در پایان تصریح کرد : چشمه جوشان کشتی در اثر ندانم کاریهاو بی توجهی های صورت گرفته رو به خشکی است و اگر به سرعت فکری اساسی نشود باید با ذره بین دنبال کشتی گیرانی چون یزدانی ها و گرایی ها در کشتی ایران بود . بدیهی است در جهت موفقیت و استفاده از تمام ظرفیت ها باید ورای امروز ، آینده را دید تا کشتی ایران در سایه استفاده از تجارب بزرگان و دلسوزان کشتی از حداقل ها عبور کرده و در المپیک های آتی و از جمله بازی های ۲۰۲۴ پاریس ، مدال های خوشرنگی را به مردم کشورمان هدیه کند .

نویسنده: احمد دباغ