جمعه دهم فروردین ماه
تلخ و شیرین بازی های المپیک توکیو

امروز آغاز کنیم، فردا دیر است

حضور موفق تیم های ورزشی در تورنمنت های بزرگ همانند المپیک علاوه بر نشاط و شوری که در جامعه ایجاد می کند که پاعث می شود که نوجوانان و جوانان ساکن در کشور خارجی انگیزه زیادی پیدا کنند تا به راه ستارگان و قهرمانان بزرگ بروند.

در ضیافتی که به بهانه پایان بازیهای المپیک به میزبانی رحمانی موحد سفیر ایران در توکیو برگزار شد ضمن اشاره به این نکات مهم انگیزشی و ملی از تنی چند از فعالان و حامیان ورزشی مستقر در ژاپن تجلیل به عمل آمد. در همین حال پرسشی که مطرح می شود این است که چگونه کشوری مانند ژاپن 58 مدال در المپیک بدست آورد و به عنوان فردی که سال ها در این کشور ساکن هستم باید اذعان کنم ژاپنی های قهرمان پروری را از همان دوران دبستان آغاز می کنند و با گماردن مربیان متخصص بیشترین سرمایه گذاری را در رشته های انفرادی انجام می دهند.

خبرهای رسیده از رسانه های ژاپنی برمی آید که در رشته والیبال ناکاداکومی سرمربی تیم ملی والیبال بانوان ژاپن و مشاور فنی ترکیه ای برکنار خواهد شد ولی فلیپ بلن فرانسوی و ناکا گائیجی همچنان در تیم ملی مردان باقی خواهد ماند.

فدراسیون والیبال ژاپن هم همچنین از اینوکنجی بازیکن سابق تیم ملی و آنالیزور کنونی تیم ملی این کشور تجلیل کرد. و ناکاگائیجی سرمربی تیم ملی ژاپن نیز تاکید کرد که برای دور آینده باید دنبال بازیکنان قدبلند از مدارس و دانشگاه ها بود چرا که با بازیکنان قد کوتاه در دفاع کماکان مشکل خواهند داشت.

ناگفته نماند که ژاپن با تمام قوا ماه آینده در جام ملت های آسیا شرکت می کند.

و اما امروز که صحبت سر دگرگونی در وزارت ورزش ایران است از طرف تمامی ایرانیان مقیم در کشور آفتاب تابان از رئیس جمهور خواهش می کنیم که یک شخصیت ورزشی را برای اداره ورزش کشور برگزیند.

خانم سیکو رئیس کمیته ملی المپیک ژاپن یک نماد روشن در این باره است. وی قهرمان دوچرخه سواری و اسکیت ژاپن است و باید در تمام فدراسیون ورزشی مانند این کشور از نیروهای متخصص استفاده کنیم.

به عنوان یک ایرانی عاشق وطن افتخار داشته ام که در تورنمنت های مختلف کنار قهرمانان کشورمان باشم.

وقتی که رسانه های ژاپن و تلویزیون های مختلف این کشور بارها و بارها هنرنمایی مرد طلایی کشتی ایران (گرایی) و فن زیبایش را به نمایش درآورده اند دچار غرور شده ام افسوس که بهمن عسگری در کاراته غایب بود در صورتی که همه رقبای وی در گفت و گو با این جانب طلا را برای بهمن کنار گذاشته بودند. تلخ ترین خاطره من نبود همین قهرمان کاراته در توکیو بود و زیباترین خاطراتم طلای روز اول جواد فروغی و روز آخر سجاد گنج زاده بود. متاسفیم که سارا بهمنیار که روزی در ژاپن شاهد طلای وی بودیم در المپیک ناکام ماند. ورزش قهرمانی پر است از همین تلخ و شیرین ها اما باید از همینک مانند ژاپنی ها برای المپیک آینده مهیا شویم به خصوص برای والیبال که ژاپنی ها بارها و بارها از بازیکنان ایرانی با احترام یاد کرده اند. اعتقاد دارم که والیبال ما دوباره قد خواهد برافراشت.

نویسنده: رضا مقدم - ژاپن