جمعه سی و یکم فروردین ماه

سجادی گزینه وزارت ورزش و جوانان شد

رئیس‌جمهور در نامه‌ای به رئیس مجلس، فهرست وزرای دولت سیزدهم را جهت اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد.

حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری کشورمان، امروز حمید سجادی را به عنوان وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان به مجلس معرفی کرد؛ قهرمان سال های دور دوومیدانی کشور که سابقه مدیریتی و دانشگاهی را نیز در کارنامه دارد.

با توجه به معرفی وزیر جدید نگاهی به سوابق حمید سجادی می‌اندازیم:

* مدال‌های رنگارنگ و ثبت رکوردهای متعدد 

سجادی دونده سابق دوهای استقامت و مدیر کنونی ورزشی است که موفق‌ترین دونده استقامتی تاریخ ایران محسوب می‌شود. وی در دوران فعالیت حرفه‌ای خود به عنوان یک ورزشکار، توانسته تقریبا تمامی رکوردهای دوی نیمه استقامت و استقامت کشورمان را در اختیار داشته باشد.

وی چندین مدال رنگارنگ در مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد که می‌توان به مدال طلای ۳ هزار متر با مانع سال ۱۹۹۱ اشاره کرد.

وزیر پیشنهادی مجلس همچنین چهار مدال برنز قهرمانی آسیا و یک مدال نقره بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ بانکوک را کسب کرده است. مدال نقره وی در بازی‌های آسیایی در حالی به دست آمد که سجادی اواسط مسابقه هنگام پرش از روی یکی از موانع به زمین افتاده بود اما در ادامه توانست عقب‌ماندگی خود را جبران کند. سجادی سابقه رقابت در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون و ۱۹۹۶ آتلانتا را در کارنامه دارد.

* از حذف توسط دولت اصلاحات تا معاونت در دولت اصولگرا 

سجادی در طول فعالیت خود به عنوان یک مدیر ورزشی، به عنوان شخصی اصولگرا و وابسته به طیف انقلاب شناخته می شد. وی پس از ورزش قهرمانی و موفقیت در آن، وارد دانشگاه شد و موفق شد تا تربیت بدنی را به صورت دانشگاهی ادامه داده و به درجه دکتری رسد. سجادی هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد و در زمره طیف دانشگاهیان ارزشی است.

وی در دوران اصلاحات برای ریاست فدراسیون دوومیدانی کاندید شد که فضای سیاسی آن دوران اجازه پیروزی را به وی که شخصی ارزشی و اصولگرا به شمار می رفت، نداد اما در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد.

وی در انتخابات سال ۱۳۸۲ کاندیدای ریاست فدراسیونی شده بود که خود پرافتخارترین ورزشکارش بود اما سازمان تربیت بدنی در آن زمان به عنوان متولی کار با ریاست مهرعلیزاده حمایتی از سجادی نکرد و حتی در مسیر وی اختلالاتی ایجاد کرد تا این اتفاق برای این ورزش نیفتد. در همان دوره، انتقادات زیادی به این رفتار دولت وقت شد که اجازه فعالیت قهرمانی مانند سجادی را در فدراسیون تخصصی اش نداده و با وی برخوردی سیاسی داشته است. در ادامه، سجادی در سال ۸۷ حکم مدیرعاملی سایپا را دریافت کرد اما حضورش چندان طولانی نشد و به ساختمان خیابان سئول رفت.

وی از سال ۸۸ به عنوان معاون قهرمانی مشغول به خدمت شد و در سال ۱۳۹۰ از سوی محمود احمدی‌نژاد به عنوان وزیر برای وزارت تازه تاسیس ورزش و جوانان معرفی شد اما نتوانست رای موافق آن مجلس را بگیرد. سجادی با فاصله ای بسیار اندک از راهیابی به ساختمان خیابان سئول بازماند.

* سرانجام ورزش به ورزشی ها می رسد؟

حالا وی برای دومین بار و این بار از سوی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر ورزش و جوانان به مجلس معرفی شده است. در واقع، رئیس جمهوری منتخب به وعده خود در انتخاب یک وزیر ورزشکار و متخصص عمل کرد تا اتفاقی جدید را رقم بزند. اکنون باید دید خانه ملت چه می کند و حضور اولین وزیر ورزشکار ورزش و جوانان را موجب می شود. این اتفاق، می تواند این مجلس را در تاریخ ماندگار کند که چنین امکانی را برای نخستین بار فراهم کرد.

 

حامد قاسمی عارف