جمعه دهم فروردین ماه

بهروز یاری: رئیس فدراسیون باید پاسخگوی نتایج مسابقات کشتی المپیک باشد

کشتی آزاد ما چیزی فراتر از توان بالقوه خود در المپیک نشان نداد . با در نظر گرفتن اردوهای بلند مدت، مسابقات مختلف تدارکاتی و  صرف هزینه های زیاد که از جیب مردم برای موفقیت شان خرج شده بود توفیقی حاصل نشد.

بهروز یاری از چهره های شاخص کشتی در رابطه با عملکرد آزادکاران در المپیک  به البرز ورزشی گفت: کادر فنی ما خصوصا غلام محمدی چهره کم تجربه ای نبود. وی حدود ۳۰ سال بطور مستمر به عنوان ملی پوش و مربی کنار کشتی بوده با این وجود در لحظات حساس کشتی نتوانست در جمع ملی پوشان آرامش لازم را ایجاد کند. در واقع مربیان ما به جای اینکه استرس را از کشتی گیران دور کنند خودشان باعث ایجاد استرس بودند . شما کشتی رضا اطری و مرتضی قیاسی را باز بینی کنید تا متوجه منظور من بشوید.

این عنواندار اسبق جهان ادامه داد: استرس باید الوصف  کادر فنی باعث شد که نسبت به اعمال قوانین داوری هم نتوانند درست عمل بکنند  . نمونه آن در کشتی حسن یزدانی و تیلور کاملا مشخص بود . سالهاست من در مورد کنترل خشم کشتی گیران و عواقب آن صحبت می کنم اما ظاهرا باز هم این نکته در جمع آزادکاران مورد غفلت واقع شد بطوری که حسن یزدانی ما خشم داخل میدان را به بیرون از مسابقه انتقال داد. در نتیجه تنها کشتی گیری بود که پس از مسابقه با لگد به صندلی ها زد.

محکوم کردن کادر فنی دردی را دوا نمی کند

عنواندار اسبق جهان در ارتباط با مقصر جلوه دادن کادر فنی و بی تاثیر بودن آن در شرایط حاضر اظهار داشت: کادر فنی ایراد داشت اما اکنون مسابقات به پایان رسیده و به نوک پیکان انتقاد را به سمت غلام محمدی گرفتن  تغییری در نتیجه بازیها  نخواهد داد. وقتی سیستم غلط باشد با آمدن یا رفتن افراد معجزه رخ نخواهد داد. بنا بر این ما باید سیستم را اصلاح کنیم و مطابق آن کار کنیم. اگر سیستم درست داشته باشیم  برخی از مربیان، ولو قهرمان جهان هرگز نخواهند توانست به مربیگری تیم ملی برسند. هندی ها زمانی در کشتی حرف زیادی برای گفتن نداشتند اما اکنون آمدند و با  نفرات کمتر به اندازه ما مدال گرفتند. یا آمریکا با ۵ کشتی گیر ۵ مدال کسب کرد.بنا بر این ما باید حواسمان جمع باشد که داریم از کشتی دنیا عقب می افتیم.

 دبیر باید پاسخگوی عملکرد کشتی باشد

یاری در رابطه با اینکه نهایتا چه کسی باید پاسخگوی عملکرد کشتی باشد، تاکید کرد: علیرضا دبیر به عنوان رئیس فدراسیون باید پاسخگوی وضعیت موجود باشد. فدراسیون کشتی به عنوان متولی امر این ورزش و شخص دبیر باید جوابگوی عملکرد خود در المپیک باشد. او باید برای رفع مشکلات چاره جویی و برنامه ریزی کند.

عملکرد فدراسیون کشتی سراسر اشتباه است. اینکه کشتی گیری را با وعده  بالاشهر نشینی به کسب مدال ترغیب کنیم اشتباه است.این متد و شیوه جواب نمی دهد بلکه باید هر نهالی را در همان جایی که امکان رشد دارد کاشت و تقویت کرد. آموزش های غلط باعث شده تا کشتی گیران ما بطور کلی ریزه کاری های این ورزش را فراموش کنند. تیلور آمریکایی با حربه خود ما یعنی زیرگیری یزدانی را شکست داد. در حالی که ما در صدد بالا بردن سطح آمادگی جسمانی قهرمانان هستیم و به کلی از فن و بند کشتی غافل شده ایم . این المپیک محل هنرنمایی کشتی گیران زیر گیر بود. امروز باید فدراسیون، برنامه تمرینی کشتی گیران را در فضای مجازی پخش و زیر نظر اهالی رسانه و کارشناسان قرار دهد تا خبرگان متوجه چگونگی عملکرد مربیان باشند. ما تمام سعی خودمان را معطوف به آمادگی بدنی کردیم در حالی که هر کاری بکنیم از نظر بدنی به آمادگی آمریکایی ها نخواهیم رسید اما آنها توانسته اند خودشان را از نظر تکنیکی به ما برسانند. فدراسیون به بنده و چند نفر به عنوان آنالیزور حکم داده بود اما از این جمع در جهت آنالیز کشتی رقبا کمک خواسته نشد وگرنه چرا باید امیرحسین زارع که قبلا پتراشویلی را برده به این حریف گرجستانی ببازد؟ در خصوص داوری هم نکات لازم به کشتی گیران از جمله حسن یزدانی یادآوری نشده بود.وگرنه خود یزدانی هم می توانست به کادر فنی بفهماند وقتی تیلور در حالت خاک بیرون رفته باید دوباره وسط تشک در خاک بنشیند.

فدراسیون کشتی نباید کادر فنی را پشت درهای بسته انتخاب کند. دبیر اگر قصد دارد کشتی را به سر منزل مقصود نزدیک کند( چون نمی تواند برساند) باید دست از رفیق بازی بردارد. باید جلو تمام روابط را بگیرد. سرمربی باید اختیار انتخاب یک مربی را داشته باشد و بقیه از طریق چرخه انتخاب شوند.

وی تصریح کرد: مشکل ما فقط نگرفتن مدال نیست بلکه مشکلات متعدد دیگر هم داریم. امیدوارم دبیر ساختار کشتی را تغییر بدهد. انتخاب دوستان نزدیک  دبیر را درنظام اتهام قرار خواهد داد 

یاری اضافه کرد: باید در تمام بخش های فدراسیون انتخاب اصلح صورت گیرد. ما همه نسبت به این مردم و مملکت تعهد داریم. طی دو سال گذشته بنا به دلایلی از جمله کرونا و در پیش بودن المپیک حرفی نزدیم اما الان المپیک تمام شده و نتیجه ای که کارشناسان واقعی پیش بینی کرده بودند به دست آمد، حالا دیگر نمی توان حرف نزد. چشم روی هم بگذاریم بازی های آسیایی و سپس جهانی و المپیک بعدی از راه می رسند و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

چه کسی تعیین کرده شما بهترین مربی ایران هستید؟ و چگونه این امر بر شما مشتبه شده که جز شما هیچ کس درکی از چم و خم کشتی ندارد و تافته شما را جدا بافته اند .

یاری در پایان گفت: الان بحث انتخاب سرمربی و کادر فنی مطرح است. این انتخاب باید از طریق شورا یا چرخه صورت گیرد. اینکه ادعا می شود من بهترین مربی ایرانم یا فلانی بهترین است با کدام متر و معیار صورت می گیرد، اصلا چه کسی گفته شما بهترین در ایران هستید؟ ملاک و معیار نبوده که شما انتخاب شدید. روابط جای ضوابط را گرفته وگرنه چه بسا دوره من و شما تمام شده باشد. یکی دیگر از  اشتباهات فدراسیون داشتن هیات رییسه سیاسی است با این امید که بتوانند به فدراسیون کمک مالی کنند. رسول خادم شورای فنی داشت ولو اینکه شورای فنی رسولیزم  هم کاری از پیش نبرد  امثال منصور برزگر در فدراسیون باید تاثیر گذار باشند. ۱۰ نفر باید چراغی فرا راه آینده فدراسیون باشند و نکته آخر اینکه دانش مربیان با در کلاس های پایه همخوانی ندارد. برای ساختن بنای چندین طبقه، نیاز به پی ریزی درست و اصولی با استحکامات کافی داریم. درد یکی دو تا نیست. تصمیم گیری یک نفره در فدراسیون جواب نمی دهد. باید فدراسیون در مسیری گام بردارد که  اگر یک نفر انسان با دانش ( حتی  منتقد دبیر) بتواند برای اعتلای کشتی  گام بردارد . فدراسیون باید هنر جذب مخالف خود را هم داشته باشد. قائم به شخص بودن در فدراسیون اشتباه محض است. اگر دلمان برای کشتی می سوزد باید منیت ها را کنار بگذاریم. امروز مردم با وضع بد اقتصادی دوست داشتند با پیروزی یزدانی بر تیلور در شیرینی آن موفقیت، سهیم باشند که متاسفانه نشد.