جمعه سی و یکم فروردین ماه
پیشنهاد صریح برای دگرگونی در ورزش

افشار: وزیر ورزش از تغییرات هراس نداشته باشد

دکتر هادی افشار قهرمان سابق تکواندوی ایران و جهان درباره عملکرد این ورزش در بازی های المپیک به البرز ورزشی گفت: در دو بخش بانوان و آقایان عملکرد ورزشکاران ما بسیار ضعیف بود. ما از سال 2012 لندن تا 2021 توکیو از یک روش و خط فکری استفاده کردیم و نه سال از همسویی با تکواندو جهان عقب موندیم.

به اعتقاد من ریشه ناکامی های تکواندو را باید در چهار بند یا اصل جست و جو کرد.

  1. استعداد یابی خوبی انجام نمی دهیم و خود را در یک چهارچوب حبس کرده ایم.
  2. تیم ملی نوجوانان داریم اما از تشکیل تیم های جوانان امید برای طی کردن سلسله مراتب ورزش قهرمانی غافل ماندیم.
  3. سیستم انتقال بازیکنان به تیم ملی به درستی انجام نمی پذیرد و بازیکن نوجوان یک دفعه سر از تیم های بزرگسالان در می آورد که منطقی نیست.
  4. در بخش آموزش مربیان، استاندار پیش نمی گیرند. مربیان ما علاقه مند به یادگیری هستند ولی شرایط دانش افزایی را برای آنان فراهم نکرده اند.

دکتر هادی افشار به نکته ای دیگر هم اشاره می کند و می گوید افرادی که در فدراسیون تکواندو حضور دارند وضع مناسب برای اجرای منویات این ورزش را ندارند و نمی توانند الگوهای ایده آلی برای جامعه تکواندو باشند.

فدراسیون تکواندو باید از قهرمانان بزرگ این رشته که بسیاری از آنان تحصیل کرده اند استفاده کنند و شرایطی را به وجود آوردند که مربیان تیم ملی از امنیت شغلی برخوردار شوند. این درست نیست که مربیان درجه چندم ایرانی در خارج از کشور ماهی ده هزار دلار حقوق بگیرند و مربیان تیم ملی حداکثر ماهی 100 دلار که  
این روش با هیچ کدام از استاندارهای بین المللی همخوانی ندارد.

قهرمان سابق تکواندوی آسیا و جهان درباره توصیه اش به وزیر جدید ورزش نیز می گوید: من آقای دکتر سجادی را از نزدیک می شناسم چون از افراد فرهیخته دانشگاهی ماست ولی باید بداند که وزارت ورزش نیاز به تغییر اساسی دارد اینکه همه اش چند آدم تکراری در چرخه این تشکیلات حضور داشته باشد باعث عقب ماندگی می شود. این همه جوان تحصیلکرده و قهرمانان دانشگاه دیده داریم پس کی باید از آنان استفاده کنیم.

پیشنهاد صریح من به وزیر جدید این است که یک نهاد نظارتی و گروهی برای هم فکری با فدراسیون ها تشکیل دهند و از مشاوره گرفتن هراس نداشته باشند.

فدراسیون ورزش ما نیازمند افرادی هستند که به آن ها خط فکری بدهند.

گفت و گو: ج- دوستدار