پنجشنبه نهم فروردین ماه

فواید یوگا برای زنان چیست؟ 

در چند دهه گذشته ، ما شاهد تلفیق طب غربی و نظریه های روانشناسی با شیوه های شرقی باستانی مانند یوگا و مدیتیشن ذهن-آگاهی برای پرداختن به مسائل مربوط به سلامت زنان بوده ایم. 

یوگا یک تکنیک ذهن آگاهی است که شامل تنفس و حرکات فیزیکی است. تحقیقات نشان داده که یوگا در افزایش توانایی آگاهی ذهن و بدن ، ارتقاء حرکت بدنی و پذیرش تجربه درونی احساسات و افکار مفید است.  
  تمرینات منظم یوگا می تواند از طریق تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک باعث کاهش استرس و تنش در بدن شده و آرامش عمیقی را ایجاد کند. علاوه بر این ، تمرینات آسانا با تأکید همزمان تنفس و حرکت می تواند باعث افزایش جریان خون اکسیژن دار در اندام ها و بافتهای بدن شده و گرفتگی عضلات را به حداقل برساند. 
یکی از فواید یوگا برای زنان باردار  است. تحقیقات نشان داده است که یوگا باعث کاهش درد هنگام زایمان ، کاهش ناراحتی های جسمی در دوران بارداری ، کاهش قابل توجه استرس و اختلال خواب و همچنین کاهش افسردگی پس از زایمان شده و در نهایت باعث بهبود کیفیت کلی زندگی برای مادران می شود.
تمرینات منظم یوگا پس از زایمان کمک به کاهش وزن، افزایش شادی و نشاط و بهبود عملکرد اجتماعی خواهد شد. 
همچنین در دوران یائسگی که معمولاً در زنان بین سنین 45 تا 55 سال رخ می دهد می تواند به کاهش علائم کمک کند .
در طول یائسگی ، نوسان سطح استروژن و پروژسترون باعث بروز ناراحتی در جسم و روان می گردد. شایع ترین علائم یائسگی شامل گرگرفتگی ، تعریق شبانه ، خستگی ، درد ، کاهش میل جنسی و نوسانات خلقی است و اکثر علائم برای چندین سال پس از یائسگی ادامه دارد. تمرین یوگا می تواند با کم کردن علائم سیستم عصبی سمپاتیک و حمایت از سیستم عصبی پاراسمپاتیک و بهبود عملکرد غدد درون ریز به حفظ آرامش کمک کند.

نویسنده: مریم رحیمی