جمعه دهم فروردین ماه
عزم جدی وزیر بهداشت برای مهار بیماری کرونا

برنامه های دکتر عین اللهی متناسب با نیاز جامعه است

دکتر عین اللهی از گزینه‌های وزرای انتخابی دکتر رئیسی است. روحیه عدالت خواهی و رویکرد فرهنگی برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت که قریب به اتفاق نمایندگان مجلس آن را متناسب نیاز با جامعه می‌دانند و نظرشان برای تصدی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی مثبت است. در ذیل صحبت ها و اظهارنظرهای نمایندگان مجلس را در این زمینه جویا شدیم که در پی می آید.

چینش کابینه دولت سیزدهم تقریبا میانه رو و غیرسیاسی است و بیشتر با رویکرد کارکردی و عملکردی انتخاب شده‌اند. دکتر رئیسی در حالی کابینه خود را انتخاب کرد که دست به گریبان مسایل مختلف از جمله عوامل اقتصادی که برخاسته از تحریم های اجباری بوده و در همین حال سوءمدیریت هایی که از جوانب مختلف بر جامعه احاطه کرده بود و همچنین بحران شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده و این موضوع کار را برای انتخاب کابینه رئیسی دشوار کرده است لیستی که میانگین تجربه وزرایش آنچنان بالا نیست و برخی از آنها کمترین سابقه اجرایی دارند. در لیست کابینه سیدابراهیم رئیسی  که پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درباره حضور قاضی‌زاده هاشمی برای‌ وزارت بهداشت می‌شد و از گزینه‌های قوی این وزارتخانه بود؛ اما با انتشار فهرست وزرای پیشنهادی معلوم شد که قاضی‌زاده هاشمی جایی در این لیست ندارد و در عوض گزینه‌ای آمده که از مخالفان سرسخت واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی است و حتی نسبت به واکسن‌های موجود در سبد کوواکس هم شک و تردید دارد. دی ماه سال گذشته، بهرام عین‌اللهی گزینه وزارت بهداشت رئیسی و جمعی دیگر متشکل از زاکانی، مرندی، زهره الهیان و ... در نامه‌ای به روحانی خواستند که از ورود واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی جلوگیری کنند. این در حالی است که بسیاری از نمایندگان از حضور دکتر عین اللهی نظری مثبت دارند که در ادامه به شرح اظهارنظر نمایندگان مجلس در خصوص وزیر پیشنهادی بهداشت پرداخته شده است.  که از جمله می توان به رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر و نماینده مردم شهرستان های کنگان، دیر، جم و عسلویه اشاره کرد. وی گفت: دیدگاه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به برنامه های بهرام عین اللهی برای تصدی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی مثبت است.

 در همین راستا  غلامحسین کرمی،نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس گفت: نگرانی نمایندگان همان دغدغه مهم این روزهای مردم  موضوع کرونا و آمار بالای فوتی های این بیماری است و از کم کاریها در این موضوع گلایه داشتیم که دکتر عین اللهی مبتنی بر برنامه های کوتاه و دراز مدت قول هایی در رابطه با دغدغه های همکاران ارایه و نشان داد در رابطه با مقابله با کرونا عزم جدی دارند.

حسین گودرزی، نماینده مردم درود و ازنا هم با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: وزیر پیشنهادی بهداشت سوابق اجرایی، آموزشی و علمی خوبی دارد و فرد موفقی است، به اعتقاد بنده رأی مثبت مجلس را از آن خود خواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین جواد نیک بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس با اشاره به ارزیابی مثبت برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: بهرام عین اللهی توجه مقبولی به برنامه های فرهنگی و جلب مشارکت عمومی دارد که به عنوان مثال در موضوع مدیریت بیماری کرونا به جد به آن پرداخته است.

نماینده مردم خاش، میر جاوه، بخش‌های نصرت آباد و کورین گفت: با شناختی که ما از وزیر بهداشت پیشنهادی داریم بی شک ایشان یکی از حرفه ای‌ترین وزرای بهداشت تاریخ جمهوری اسلامی خواهد بود. وی در ادامه با بیان اینکه فعالیت‌های حوزه سلامت چند وجهی است لذا توقع نابجاییست که انتظار داشته باشیم همه آنها  صرفا توسط وزیر بهداشت و وزارتخانه و سازمان‌های متبوع او حل و فصل شود تصریح کرد: دکتر عین اللهی مدیر اجرایی قوی ایست و ما از او توقع پیشبرد برنامه‌هایی که ارایه کرده است، را داریم.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی گفت: عین اللهی بر موضوع کرونا به عنوان مهمترین دغدغه اش اشاره کرد و برنامه های کوتاه و دراز مدتی را در برای مقابله با آن پیشنهاد داد که با تایید نمایندگان رو به رو شد. در صورت تحقق اهداف و برنامه های خوب ایشان بسیاری از مسائل مهم کشور که شاید بطور مستقیم با کرونا مرتبط نباشد مثل مسائل اقتصادی، کسب و کار، آموزش خود به خود حل می شود.

دکتر حسینعلی شهریاری، نماینده مردم زاهدان با بیان اینکه نه تنها اکثریت قاطع کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با برنامه ها و نظرات دکتر عین الهی موافق هستند و به آنها رای مثبت می دهند بیان داشت: با مشورت های اقناعی نظر دیگر کمیسیون ها و نمایندگان را نیز به ایشان معطوف می کنند.

سیدعلی آقازاده دافساری، نماینده مجلس شورای اسلامی هم در خصوص وزیر پیشنهادی رئیس جمهور منتخب گفت: جناب آقای رئیسی گزینه ای را برای وزارت بهداشت پیشنهاد کرده که از اهالی جبهه و ایثارگریست و طبیعتا مورد تایید کامل کمیسیون دفاعی مجلس هم است.

و آنچه که باید از وزیر پیشنهادی بهداشت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی بدانیم این است که  دکتر بهرام عین اللهی، متولد سال 37 و متخصص چشم پزشکی، فوق تخصص قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که هم اکنون ریاست بیمارستان شهید لبافی نژاد را بر عهده دارد؛ بیمارستانی که قطب چشم پزشکی کشور نیز هست.

وی در سال های ۳۸۴ تا ۸۸ در دوران وزارت دکتر کامران باقری لنکرانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت بود.

عضویت در هیات بورد چشم پزشکی کشور، عضویت در هیات مدیره بانک چشم جمهوری اسلامی، مشاور سازمان بین المللی آموزش پزشکی اروپا و ریاست انجمن آموزش علوم پزشکی کشور از دیگر فعالیت های او در دو دهه گذشته است.

دکتر بهرام عین اللهی، در رقابت های دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری، مشاور حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی و رئیس کمیته سلامت ستاد انتخاباتی وی بود.