پنجشنبه نهم فروردین ماه
دفاع دکتر رئیسی از وزیر پیشنهادی ورزش

لطمات دستگاه ورزش از حضور عناصر سیاسی

دفاع رئیس جمهور از معرفی دکتر حمید سجادی به عنوان یک مدیر ورزشی متخصص برای پست وزارت ورزش و جوانان در جلسه امروز مجلس را باید به ‌فال نیک گرفت و از آن‌ حمایت کرد.

دکتر رئیسی در آغاز جلسات بررسی برنامه های جامع دولت و وزرای پیشنهادی در مجلس به نقاط مهمی اشاره داشت و ضمن برشمردن اولویت ها به دلایل معرفی دکتر حمید سجادی برای تصدی پست خطیر وزارت ورزش و جوانان پرداخت.

 وی تصریح کرد: با بسیاری از قهرمانان و چهره های ورزشی دیدارهای متفاوتی داشتیم.

آن ها از حضور عناصر سیاسی در ۴۰ سال گذشته در مدیریت ورزش گلایه داشتند و معتقد بودند در این عرصه افراد قابل و توانایی داریم و می توانیم این کار را مدیریت کنیم. بر همین اساس آقای دکتر سجادی را‌ که دارای ۱۶ مدال در عرصه قهرمانی هستند و مراحل دانشگاهی و علمی را هم طی کرده اند برای این پست انتخاب کردیم.

جای خوشبختی است که کار گروه فرهنگی رییس جمهوری این بار بر خلاف گذشته رویکرد مناسبی را در دستور کار قرار داد و از معرفی چهره های سیاسی و افراد منتسب به جناح و گروه خاص روی گرداند.

همه باور داریم که نگاه یکسویه سلطانی فر به مسائل ورزش به ویژه در بحث مدیریت دو باشگاه استقلال و پرسپولیس لطمات فراوانی به همراه داشت و اسباب نارضایتی مردم و هواداران واقعی ورزش را فراهم ‌نمود.

در مباحث ورزش قهرمانی و توسعه ورزش همگانی گام های موثری برداشته نشد و امور جوانان مورد غفلت قرار گرفت.

این نقیصه همواره در دولت های گذشته هم رویت شد و حضور عناصری چون: گودرزی، علی آبادی و سعیدلو ورزش را به بیراهه برد.

این نگاه غلط و یکسویه شرایط بغرنجی را رقم زد و مدیریت فدراسیون های ورزشی و هیات رئیسه ها و هیات مدیره ها را به محلی برای تجمع افراد سیاسی و گاهی از جمع وزرا و نمایندگان مجلس موجب شد.

اگر قبول داریم که رویکرد قبلی مبتنی بر آگاهی، درایت و بینش علمی نبوده است. لذا کارشناسان و متخصصان ورزش از جمله اهالی رسانه باید فرصت ایجاد شده را مغتنم بشمارند و از معرفی دکتر حمید سجادی برای تصدی مدیریت ورزش حمایت کنند.

ایشان از جنس ورزش هستند و مدارج علمی را به درستی طی کرده و امروز در دانشگاه موضوعات تخصصی ورزش را تدریس می کنند.

چند سال پیش از زبان یکی از روسای تربیت بدنی وقت شنیدم که حتی در ارجاع نامه ها به معاونت ها و مدیریت های ذیربط هم مشکلاتی داشتند.

ایشان ماه ها بعد از تصدی در امور ورزش در جمعی گفته بودند که بنده از ابتدا با ادبیات حاکم بر ورزش نا آشنا بودم و فکر می کردم با تحکم و کار دستوری می توان کارها را پیش برد اما با گذشت زمان و آگاهی به تفکر خاص ورزش و مدیریت آن به همکاری نزدیک و رو در رو با ورزشکاران و مدیران آن پرداختم و کارها را پیش بردم.

به هر حال چهل سال این رویه غلط را پیمودیم، خسارت دیدیم و با گذشت زمان به سر خط بازگشتیم.

امروز باید از وقایع تلخ گذشته درس بگیریم. پسندیده نیست که عده ای از خانواده ورزش و رسانه اطلاعات غلط در اختیار نمایندگان ‌مجلس بگذارند و چهره وزیر پیشنهادی را مخدوش کنند.

باید به ایشان فرصت داد تا در مجلس سخن بگوید و آنچنان که در کمیته های تخصصی از برنامه ها و اولویت هایش گفت: به درستی مسیر آینده ورزش و امور جوانان را تبیین و تشریح نماید.

صاحب این قلم به گواه سی و اندی سابقه رسانه ای و ورزشی و تجربیات تلخی که از حضور افراد سیاسی و جناحی در گستره ورزش دارد بر این باورم که ورزشی ها به دلیل آگاهی و شناختشان از اوضاع و احوال این وزارتخانه بهتر و کاملتر می توانند این امور را مدیریت کنند.

لطفا با گل به خودی و بیرون راندن عناصر متخصص ورزش مجددا فرصت را به افراد سیاسی ندهیم.

ورزش همواره از بیرون راندن محمد دادکان، حسین راغفر، کیومرث هاشمی، آجرلو، براداران خادم، علیرضا حیدری و دهها چهره های دیگر لطمه فراوان دیده است. باید از فضای فراهم شده نهایت استفاده را ببریم و با رای اعتماد مجلس به دکتر سجادی و با همکاری آحاد مدیران ورزش و حمایت رسانه ها به پیشبرد امور در این وزارتخانه کمک کنیم.

نویسنده: احمد میرزاییان