پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
رقابت های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان- روسیه

ده بزرگی و یک طلای ناب دنیا

رقابت های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی جهان در شهر اوفا روسیه برگزار شد و امیررضا ده بزرگی از کشورمان موفق شد نشان زرین وزن 55 کیلوگرم را از آن خود سازد.

 ایمان محمدی در وزن 63 کیلوگرم و محمدحسین آذرم دخت در وزن 77 کیلوگرم دو مدال برنز را برای ایران ثبت کردند.

نتایج کلی اوزان مختلف به شرح ذیل است:

 در وزن 55 کیلوگرم امیررضا ده بزرگی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 5 بر 4 از سد المیر علی یف از آذربایجان گذشت. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل آدم اوزون از ترکیه با نتیجه 8 بر صفر به برتری دست یافت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. ده بزرگی در این مرحله با نتیجه 6 بر صفر ایسخارکوربایف از قزاقستان را مغلوب کرد و به دیدار فینال راه یافت. وی در این دیدار با نتیجه 3 بر یک از سد علی مردون عبداله یف از ازبکستان گذشت و به مدال طلا دست یافت.

در وزن 63 کیلوگرم ایمان محمدی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم با نتیجه 8 بر صفر چیز لاجوآی از آمریکا را مغلوب کرد. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 11 بر 3 مغلوب ساید باکایف از روسیه شد و با توجه به حضور این حریف در دیدار فینال، محمدی راهی گروه بازنده ها شد. وی در این گروه مقابل ضیا باباشوف از کشور آذربایجان با نتیجه 8 بر صفر پیروز و راهی دیدار رده بندی شد. وی در این دیدار با نتیجه 8 بر صفر مانوئل استویچا از رومانی را از پیش رو برداشت و به مدال برنز دست یافت.

در وزن 77 کیلوگرم محمدحسین آذرم دخت پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 8 بر صفر واسیل کوجوک از رومانی را مغلوب کرد. وی در دور سوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 12 بر 4 مغلوب اکسایوس موکوبو از نروژ شد و با توجه به راه یابی این کشتی گیر به دیدار فینال، آذرم دخت به گروه شانس مجدد رفت. وی در این گروه با نتیجه 5 بر 2 از سد کریستوفر کلانی از مجارستان گذشت و راهی دیدار رده بندی شد. آذرم دخت در این دیدار و در یک کشتی تماشایی با نتیجه 8 بر 4 از سد عماد ابوالاتا از مصر گذشت و صاحب مدال برنز شد.

در وزن 87 کیلوگرم علی عابدی درزی در دور اول با نتیجه 4 بر 3 مقابل آلگوت کالمان از سوئد مغلوب شد و با توجه به حذف این کشتی گیر در دور بعد، عابدی درزی حذف شد.

در وزن 130 کیلوگرم امیرمحمد بیات پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 2 بر 3 مغلوب سرخان ممدوف از آذربایجان شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، بیات به گروه بازنده ها رفت. وی در این گروه مقابل توماس واورزینزیک از لهستان با نتیجه 4 بر 1 به پیروزی دست یافت و راهی دیدار رده بندی شد. بیات در این دیدار نیکولاس نتونیاس از یونان را با نتیجه 6 بر 3 از پیش رو برداشت و به مدال برنز دست یافت.

55 کیلوگرم: 1- امیررضا ده بزرگی (ایران) 2- علی مردون عبداله یف (ازبکستان) 3- المیر علی اف (آذربایجان) و آکیلکات کولژیگیت اولو (قرقیزستان)

63 کیلوگرم: 1- ساید باکایف (روسیه) 2- دیگو چخیکوادزه (گرجستان) 3- ایمان محمدی (ایران) و نیکلاس اوهلن (سوئد)

77 کیلوگرم: 1- اسلام علی اف (روسیه) 2- اکسیوس موکوبو (نروژ) 3- محمدحسین آذرم دخت (ایران) و الکساندرین گوتو (مولداوی)

87 کیلوگرم: 1- ادلان امری یف  (روسیه) 2- تایرون استرکنبورگ (هلند)  3- الکساندر پریماچنکو (اوکراین) و تانسل اورتوجو (ترکیه) ... 13- علی عابدی درزی (ایران)

130 کیلوگرم: 1- موحامت باکایر (ترکیه) 2- سرخان ممدوف (آذربایجا) 3- امیرمحمد بیات (ایران) و آرمن چولوکیان (روسیه)

در پایان رقابت های پنج وزن نخست در رده بندی تیمی، تیم روسیه با 90 امتیاز در جایگاه نخست قرار دارد و تیم های ایران با 70 امتیاز، ترکیه با 58 امتیاز و آذربایجان با 51 امتیاز در جایگاه های دوم تا چهارم حضور دارند.

گزارش: احمد دباغ