جمعه دهم فروردین ماه

حسن حمیدی : عیار هر مدیری از انتصاب هایش سنجیده می شود

 سرمربی تیم ملی کشتی آزاد باید دارای رزومه و جامع الشرایط باشد. پیشکسوت کشتی ایران درمورد معیار انتخاب سرمربی تیم ملی کشتی آزاد به البرز ورزشی گفت: مدیریت، تجربه، اعتماد بنفس و مقبولیت حداکثری دربین آحاد جامعه کشتی از اصلی ترین ویژگی هاست .

حسن حمیدی با سابقه ۵۰ ساله حضور در عرصه های قهرمانی، مربیگری تیم ملی و مدیریتی ورزش و به ویژه کشتی، اضافه کرد: بی شک برای انتخاب سرمربی تیم ملی ملاک ها و شاخصه هایی وجود دارد که باید به استناد آنها فرد مورد نظر را برگزید و در راس تیم ملی کشور قرار داد.

حمیدی افزود: سرمربی تیم ملی باید دارای رزومه ای درسطح ملی و جامع الشرایط برای این جایگاه باشد تا بتواند از ظرفیت های کادر فنی در جهت اجرای برنامه های مورد نظر استفاده کند.

حمیدی که درکارنامه خود مسئولیت کمیته جوانان و امید فدراسیون کشتی در دهه ۱۳۷۰،سرپرستی هیات کشتی استان تهران،  مسئولیت کمیته مربیان استان تهران،  عضو شورای فنی تیم های ملی کشتی و همچنین سه دهه مسئولیت کشتی کارگران کشور را دارد، تصریح کرد: باید درانتصاب های مهم به دنبال کسب تجربه وآزمایش مهره ها نباشیم و از سرمایه های کشتی درجای خود استفاده کنیم تا در آینده دچارچالش نشویم.

مربی تیم ملی کشتی آزاد در رقابت های جهانی ۲۰۰۲ تهران که با قهرمانی تیم ملی در این رقابت ها همراه بود،  افزود :  کسی که سرمربی یا مربی تیم ملی می شود باید سلسله مراتب مربیگری در عرصه باشگاهی، استانی  و ملی را پشت سر گذاشته باشد تا با پشتوانه اعتماد جامعه کشتی،  کارش را با قدرت آغاز کند .

رئیس کشتی کارگران کشور با تاکید بر اینکه شفافیت و صداقت در هر کاری زمینه اعتماد گسترده را بوجود خواهد آورد،  افزود : منکر تلاش ها و زحمات صورت گرفته از سوی علیرضا دبیر نیستم،  اما در عین حال معتقدم که مدیریت فدراسیون نیازمند استفاده حداکثری از ظرفیت های خانواده کشتی است.

وی با اشاره به اینکه در المپیک توکیو انتظارات از تیم ملی کشتی آزاد محقق نشد، گفت: در این رویداد کشتی ایران فرصت طلایی را برای کسب مدال های خوش رنگ از دست داد .

 مدیر با تجربه کشتی و ورزش ایران  تصریح کرد : کشتی ایران از استعدادها و پتانسیل های زیادی برای رشد و شکوفایی برخوردار است و نباید با غفلت از شرایط مدام بر این نکته تاکید شود که خلا پشتوانه در کشتی وجود دارد . اگر پشتوانه نیست چگونه تیم ملی جوانان قهرمان جهان می شود آنهم با ۵ مدال طلا،  نباید با تمرکز بیش از حد بر گذشته و مچ گیری از مدیران قبلی آن هم فردی چون رسول خادم که از خانواده کشتی است و برای ارتقا و اعتلای کشتی از آنچه در توان داشت دریغ نکرد،  برای مدیریت امروز خود وجاهت و مقبولیت کسب کنیم. معتقدم علیرضا دبیر آنقدری که برای انتقاد از فدراسیون قبلی وقت گذاشت،  اگر این زمان را صرف برنامه ریزی و اجرا  می کرد،  امروز نتیجه بهتری برای کشتی ایران رقم خورده بود .

حمیدی درپاسخ به این سوال که آیا سرمربی یا مربی تیم‌ملی باید لزوما قهرمان جهان باشد ؟ گفت: به عقیده من همانگونه که برای قهرمان جهان شدن باید استعداد آن را داشت  مربیگری نیز استعداد خاص خودش را می خواهد چه بسا قهرمانان بزرگی داشتیم که یا عشق و علاقه ای به مربیگری نداشتند و یا در امر آموزش و انتقال دانش فنی خود به شاگردان موفق نبودند. ضمن اینکه قهرمانانی هم داشتیم که در هردو عرصه موفق بودند.

  نکته حائز اهمیت این است که مربی باید کشتی بلد باشد، اگر قهرمان هم نشده باید در آن سطحی که مربیگری می کند در عمل حرف برای گفتن داشته باشد.

حمیدی با اشاره به اینکه مشکل اساسی امروز بی توجهی به مربیان سازنده باشگاهی است،  افزود: به جای استعدادیابی در بین کشتی گیران باید به دنبال شناخت مربیان مستعد و توجه به آنان باشیم. قصد ندارم زحمات ارزشمند افتخارآفرینان عزیز و مربیان زحمتکش را زیر سئوال ببرم ولی به عینه می بینیم کشتی گیر ملی ما درگارد کشتی، خیمه زدن، پشت حریف رفتن و.... مشکل دارد .لذا به اعتقاد من باید در خصوص تشکیل اردوهای تیم ملی در مقاطع مختلف سال تجدید نظر صورت گیرد. زیرا کشتی گیر در باشگاه با حریفانی با سبک های مختلف تمرین می کند و در اجرای فنون ترس و واهمه ای ندارد. اشکالاتش را توسط مربیان و هم باشگاهی ها برطرف می کند و خلاصه یک باشگاه از مربی تا کشتی گیران درخدمت او هستند‌ ولی در اردوهای ملی چنین نیست و کشتی گیر به دلیل زیر ذره بین بودن توسط کادر فنی  با احتیاط بیشتری تمرین می کند ضمن آنکه حریفانش هم ( وزن بالا و پایین) تقریبا در یک سطح هستند .

اعتقاد دارم اردوهای تیم ملی باید در زمان مناسب و صرفا در جهت ارتقای سطح آمادگی جسمانی و روحی،  استفاده از تجارب و دانش فنی مربیان تیم ملی، آنالیزحریفان و..... تشکیل شود.

حمیدی در پایان گفت: صحبت های من آن چیزی است که از گذشته آموخته،  تجربه کرده و بر حسب وظیفه بیان نمودم. امیدوارم کشتی همیشه موفق باشد.

گفت و گو: احمد دباغ