پنجشنبه نهم فروردین ماه
مونتایا و زبان فارسی!

فرناندز: هندبال ایران سورپرایز کرد

مراسم معارفه سرمربی جدید تیم ملی هندبال امروز برگزار شد. در این مراسم پاکدل رییس فدراسیون هندبال با بیان این که به وعده خود مبنی بر استخدام یک مربی بزرگ عمل کرده است خواستار حمایت جامعه هندبال و رسانه ها از شرایط جدید این ورزش پر تحرک شد.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: مانوئل مونتایا فرناندز، سرمربی اسپانیایی تیم ملی هندبال مردان ایران نیز در نشست خبری معارفه خود با عرض سلام و صبح بخیر به زبان فارسی گفت: احساس خوشحالی و افتخار می‌کنم که در میان جامعه هندبال ایران هستم در این چند روزی که به ایران آمده ام رفتار مهربانانه زیادی دیده‌ام و از این بابت خوشحال هستم.

وی درخصوص تصمیمش برای سرمربیگری تیم ملی هندبال کشورمان افزود: وقتی یک مربی ۶ هزار کیلومتر از خانه خودش دور می‌شود حتما پتانسیل کشور موردنظر را دیده است. با اطمینان می‌گویم از سال ۲۰۱۳ که در تیم قطر بودم تیم ملی ایران را خوب می‌شناسم. من با رافائل صحبت کردم و در مورد نقاط قوت و ضعف هندبال کشورتان صحبت کردیم و امیدوارم با کمک او به هندبال ایران کمک کنیم.

مانوئل مونتایا درباره سطح کیفی لیگ برتر هندبال کشورمان بیان کرد: لیگ ایران سطح بالا و بازیکنان جوان خوبی دارد البته بازی‌های کمی را در مدت حضورم در ایران دیدم اما باید بگویم واقعا از سطحی که هندبال ایران و بازیکنان آن دارند سورپرایز شدم. البته اطلاعات من از بازیکنانی که در لیگ ایران بازی می‌کنند کم است. باید بتوانم فاز دوم لیگ هندبال را ببینم تا اطلاعاتم کامل شود. در هر صورت امیدوارم بتوانم از همه ظرفیت‌های هندبال ایران استفاده کنم.

سرمربی اسپانیایی تیم ملي هندبال مردان درخصوص شناختش از هندبال ایران و لژیونرهایش گفت: قرار بر این است که با بهترین‌ها کار کنم. اگر این نیاز وجود داشته باشد که لژیونرها می‌توانند به تیم ملی کمک کنند از آن ها استفاده خواهم کرد. من قبل از این هم با لژیونرها در ارتباط بودم و می‌دانم که می‌خواهند به ایران کمک کنند. زمانی که به تورنمنت آسیا نزدیک شویم اگر لژیونرها فرم بدنی لازم را داشته باشند قطعا از آن ها هم استفاده خواهم‌ کرد. برای من مهم نیست که یک بازیکن در لیگ داخلی و یا خارجی بازی می‌کند بلکه مساله مهم این است که بهترین عملکرد و توانش را برای مسابقات در اختیار داشته باشد.

فرناندز درباره حواشی لیگ برتر هندبال نیز گفت: من بازی‌های کمی را مشاهده کردم و بنابراین نمی‌توانم قضاوت زیادی در مورد حاشیه و رفتار بازیکنان داشته باشم. اما این مسائل مرا نگران نمی‌کند چون من باید بتوانم بازیکنان را در مسابقات کنترل کنم. مطمئن باشید که هیچ گاه این موضوعات در تیم ملی تحت نظر من رخ نخواهد داد. این قضیه مسائلی نیست که بخواهیم روی آن تمرکز کنیم.

وی درخصوص موضوع بازیکن سالاری در تیم ملی هندبال ایران افزود: نمی توانم قضاوتی درخصوص گذشته داشته باشم و به آن ورود نمی‌کنم.  قوانین خاصی دارم و مطمئنم نیمکتی که مربی آن باشم بازیکن سالاری در آن جایی نخواهد داشت.

فرناندز درخصوص شرایط مالی و مبلغ قراردادش نیز گفت: می‌خواهم خیلی صریح بگویم که من در کشور خودم شرایط مالی خوبی دارم و استاد تمام در دانشگاه هستم. هیچ کاری را برای پول و بحث مالی قبول نکردم. اگر بحث مالی برای من مهم بود اکنون اینجا نبودم. من معتقدم برای هیچ مربی بحث مالی اهمیت زیادی ندارد.

سرمربی تیم ملی هندبال درباره برگزاری اولین اردوی تیم ملی نیز بیان کرد: اولین اردوی ما با هدف شناخت بیشتر بازیکنان در حال برگزاری است. اردوی بعدی قرار است در سپتامبر برگزار شود. در ماه بعدی که تعطیلات فدراسیون جهانی است می‌توانیم از همه بازیکنان استفاده کنیم و تیم را ببندیم. چند بازی دوستانه هم خواهیم داشت اما بیشترین زمان آمادگی ما در ایران خواهد بود.

وی همچنین درخصوص سیستم مورد علاقه اش در بازی هندبال گفت: اگر بخواهیم از لحاظ دفاع بگویم دنبال بازیکنی هستم که بجنگد و ابتکار عمل داشته باشد. باید در عین حال روی حرکاتش کنترل داشته باشد. در فاز حمله هم به کار تیمی اعتقاد دارم و همه بازیکنان مهم هستند. شاید بازیکنی که روی آن حساب کردیم روزش نباشد.

در هندبال ۷ بازیکن حضور دارند و من می‌خواهم همه بدانند که در تیم مهم هستند. نقطه قوت بازیکن ایرانی انگیزه بالای اوست و ایران بازیکنان خوبی از نظر کارهای تاکتیکی در ضد حمله در اختیار دارد.

مانوئل مونتایا درخصوص  احتمال انتخاب کادر اسپانیایی افزود: تمام کادر من ایرانی هستند.

 فدراسیون لیستی از مربیان ‌ایرانی به من داد که من از میان آنها کادرم را انتخاب کردم. همه آن ها در تیم های شناخته شده مربی بوده اند و خیلی خوب بازیکنان ایرانی را می‌شناسند.

فرناندز در مورد امکان حضور ایران در المپیک ۲۰۲۴ گفت: المپیک هدف بزرگی است چون کار سختی است. من دو تجربه در المپیک دارم و در یکی از تجربه ها دیدم که اسپانیا با پتانسیل قوی خود نتوانست به المپیک ریو برسد بنابراین اکنون باید به آسیا و جهانی شدن فکر کنیم. المپیک رویای بزرگی است که باید برای آن رویاپردازی کرد اما هدف گذاری برای المپیک دور دست است. اکنون همه تمرکز باید روی اهداف پیش رو باشد. اگر قدم به قدم پیش رویم شاید اهداف بلندمدت هم قابل دسترس باشد.