پنجشنبه سی ام فروردین ماه
پیش به سوی والیبال قهرمانی نوجوانان جهان

تمرین برای بزرگ شدن!

از فردا دوم شهریور سوت آغاز هفدهمین دوره رقابت های نوجوانان جهان در مجموعه ورزشی آزادی تهران به صدا در می آید و بیش از 200 بازیکن نوپا و جویای نام برای بزرگ شدن گام در میدان پیکار جویی می گذارند.

همه چیز برای برگزاری مسابقات نوجوانان جهان در حباب آزادی مهیاست از  VISگرفته تا اقدامات سخت گیرانه برای در امان ماندن ورزشکاران 18 کشور دنیا از شر ویروس کرونا و باقی قضایای میزبانی که برای فدراسیون والیبال ایران به دلیل تجارب گرانبهایی که دارد امری شاق نمی نماید.

در این بین اما بازیکنان زیر 19 سال کشورمان شوق مبارزه جویی را با انتظارات فراوانی که جامعه ورزش و اغلب رسانه ها دارند در هم آمیختند. دوست نداریم که نتیجه گرایی را فدای آینده والیبال مملکتمان سازیم اما هرچه که هست در کارنامه 12 حضور نوجوان این رده سنی دو عنوان قهرمانی، دو نائب قهرمانی و دو مقام سومی می درخشد. این که در ادوار گذشته کیفیت بازیکنان چگونه بوده کاری نداریم که گذشته، گذشت. اما بچه ها خوش تلاش تیم کنونی باید بدانند که ما در این بخش سوای عناوین تیمی افتخارات انفرادی زیادی هم کسب کردیم.

بازیکنانی چون ابراهیم سن سبیلی، محمد سلیمانی، فرهاد ظریف، مسلم محمدی زاده، علی اضعر مجرب، مجتبی غیاثی، علیرضا جلیلی، سید محمد موسوی، امیرحسین اسفندیار، شهاب احمدی، پوریا فیاضی، امیرحسین توخته بازیکنانی بودند که موفق به کسب جوایز انفرادی نوجوانان جهان شده بودند.

هر چند که در یک دوره به دو تا از بهترین های ما جایزه ای تعلق نگرفته است.

نخستین حریف نوجوانان ایران
تیم ایران در گروه الف رقابت ها با نیجریه، لهستان و هندوستان هم گروه است و با توجه به غیبت گواتمالا بچه های ایران روز چهارشنبه ساعت 19:00 با هندوستان نخستین بازی خود را برگزار خواهند کرد.

قرار است مسابقات تیم ایران به طور مستقیم از شبکه سوم سیما پخش شود و با توجه به این که حضور تماشاچیان و حتی نمایندگان رسانه ها در تالار آزادی که محل انجام مسابقات اصلی است حضور نخواهند یافت پخش زنده مسابقات موجبات تشویق نوجوانان و دلگرمی دوستداران والیبال خواهد بود.

سن سبیلی آغازگر افتخارات

علی رغم درخشش های انفرادی بازیکنان ما سه بازیکن جایزه کامل ترین بازیکن نوجوانان جهان را به خود اختصاص دادند. ابراهیم سن سبیلی در سال 1989، محمد سلیمانی در سال 2003 و امیرحسین اسفندیار در سال 2017 .

ابراهیم سن سبیلی نماینده ایران در نخستین دوره مسابقات نوجوان جهان بود در توصیف خاطرات خود از این رقابت ها می گوید ما در دبی شکست ها و پیروزی های به یاد ماندنی داشته ایم که مهیج ترین آن ها شکست سه بر صفر فرانسه و پیروزی بر آرژانتین بود. این برد ها بازتاب گسترده ای در رسانه های امارات و کشورهای خارجی داشت و در پایان زمانی که نام مرا به عنوان کامل ترین بازیکن مسابقات خواندند نزدیک بود شوکه شوم. مربیان ما در این مسابقات آقایان مهرانپور و هوتهم بودند یادم می آید که محمدحسین نجاتی و عثمان سن سبیلی و مرحوم علیرضا امانی بهترین های تیم ما بودند.

نویسنده: جمشید حمیدی