جمعه دهم فروردین ماه
یک عکس- یک نگاه

واقعیتی تلخ از زبان یک تنیسور مطرح

تنیس از محبوب ترین رشته های ورزشی دنیا است. تنیسورهای مطرح دنیا نه تنها پردرآمدترین ورزشکاران بین المللی را تشکیل می دهند بلکه مسابقات آن ها همواره با ازدحام و استقبال ورزش دوستان مواجه می شوند.

تنیس اما در کشور ما مانند اغلب رشته های راکتی پایگاه و جایگاهی ندارد هر چند در دهه های نه چندان دور بازیکنان ایرانی در سطح آسیا صاحب عناوین بودند اما اکنون در دیویس کاپ دسته چهارم آسیا دست و پا می زنند. چرا این ورزش ارتقا نیافته است که هیچ، بلکه پسرفت عجیبی هم داشته است.

هر چند که آندره آغاسی ستاره پیشین تیم تنیس حرفه ای ایرانی تبار است اما منصور بهرامی در جهان توپ و راکت اشتهار به سزایی دارد. وی حدود چهل سال است که از ایران مهاجرت کرده و به فرانسه رفته است اما سلطان تنیس تفریحی و نمایشی دنیا است که بسیار فانتزی بازی می کند و طرفداران پرشماری هم دارد.

وی در دیار فرنگ شاگردان زیادی هم تربیت کرده است که هر یک برای خود نام و آوازه ای در جهان تنیس دارند.

دیروز وقتی که مصاحبه وی را با یکی از رسانه های ورزشی ایران خوانده ایم که می گفت دو سال در کشورم بیکار بودم و هزینه زندگی را نمی توانستم تامین کنم به ناچار ترک وطن کرده ام و زمان کوچ از کشورم انگار قلبم از جا کنده شده بود. هیچ ایرانی با دل شاد از این جا نرفت که همه از سر ناچاری و کم توجهی بوده است. در فرانسه هزینه ا ی که برای یک تنیسور می کند به اندازه کل بودجه فدراسیون تنیس ایران است...

حرف های این پیر دیر ورزش بیانگر واقعیتی تلخ است و آن این که بسیاری از کوچ کرده ها در اثر دافعه بوده است. آیا رییس جمهور و وزیر جدید می توانند به این فرجام تلخ و محتوم خاتمه بدهند!

نویسنده: عباس اسماعیلی