جمعه سی و یکم فروردین ماه
صعود به جام جهانی نباید هدف اصلی باشد

احمد رضا دانا: فوتبال پایه ای نیاز به دگردیسی دارد

پیشکسوت فوتبال کشورمان و بازیکن سابق تیم های بوتان، هما، پاس، تیم ملی امید، تیم ارتش، صعود ایران به جام جهانی را دور از دسترس ندانست .

احمدرضا دانا که با پایگاه خبری البرز ورزشی گفت و گو می کرد، اظهار داشت: تیم خوبی داریم که نفرات پخته ای دارد و بعضا در لیگ اروپایی بازی می کنند و عمق و ژرفای فوتبال را می دانند . لذا اگر بخوبی با هم مچ شوند، تیم ملی قابلیت صعود به جام جهانی آتی را خواهد داشت .

واقعیت این است که اسکوچیچ ودستیارانش عملکرد خوبی داشته اند و اگر بازیهای تدارکاتی داشتیم، شرایط مناسب تر می شد اما از اینها گذشته معتقدم اگر بازیکنان خون خودباوری را در رگهای خود به جوش آورند شک نداشته باشید که از پس رقبا برخواهیم آمد.

وی افزود: رفتن به جام جهانی قطعا شادی  آفرین خواهد بود و  برای فوتبال ما مزیت هایی دربرخواهد داشت اما باید در کنار آن به فکر چارچوبی مناسب تر باشیم، بویژه در زیر ساخت ها و فوتبال پایه ای.

متاسفانه فوتبال ما گرفتار پول سالاری و نتیجه گرایی شده و به همین سبب سازندگی  روزبه روز کم رنگتر می شود . وقتی تمام هم و غم مدیران و مربیان کسب  نتیجه  باشد طبیعی است که خروجی خوبی  از لیگ برتر و یا دیگر  مسابقات نخواهیم داشت .

این پیش کسوت ارزنده و تحصیل کرده فوتبال در ادامه گفت :باید فدراسیون فوتبال و  وزارت ورزش ودیگر دستگاههای نظارتی به مسئله دلالیسم ورود کنند و بحث سازندگی به معنای واقعی کلمه احیا شود.

 این مهم را نیزملکه ذهنمان کنیم که فوتبال پرطرفدارترین ورزش در دنیاست، وقتی فوتبال در جریان باشد اختلافات خانوادگی و  بزه کاهش می یابد . لذا نگاه ویژه مسئولان به فوتبال باید تغییر کند و شرایط فعلی عوض شود ،اعتقاد راسخ دارم اگر دست افراد  سودجوکوتاه شود، فوتبال نفس راحتی خواهد کشید .

دانا در ادامه این چنین گفت: عنایت به جوانان مستعد باید در اولویت باشد ولی متاسفانه امروز  شاهد هستیم که باشگاههای متمول دست به دامان بازیکنان پابه سن گذاشته می شوند . به یاد دارم دربر هه ای که حمید استیلی سکان هدایت تیم راه آهن را برعهده داشت به هفت بازیکن رده سنی امید میدان داد و از آنها در تیم بزرگسالان استفاده کرد . این بازیکنان جوان سپس به تیم های بزرگ منتقل شدند اما در میان شگفتی، استیلی از کار برکنار شد . مدیران باشگاههای ما اگر شکیبا باشند وبجای نتیجه گیری  به فردایی روشن فکر کنند قطعا می توان به دستاوردهای خوبی دست یافت .

این موسپید فوتبال اضافه کرد: مدیریت اگر در حد  کلان نگری باشد واز تجارب گرانسنگ بزرگمردانی مثل حسن روشن و  حسین کلانی و امثالهم بهره گرفته شود، شک ندارم که می توانیم آینده فوتبال را بیمه کنیم و  به فردایی امیدآفرین دل خوش  باشیم. فوتبال ما کارشناسان فرهیخته بسیاری از جمله این دوبزرگوار دارد و بهتر است از دیدگاه های آنها استفاده بهینه کنیم .

ما برای رسیدن به جایگاهی ممتاز درعرصه آسیا باید افکار سنتی را دوربریزیم  و از دانش و  تجارب مربیان سازنده استفاده کنیم . واقعا جای بسی شگفتی  است  که فقط یکسری مربی خاص دوریک دایره می چرخند و دائما از این تیم به آن  تیم می روند، در  حالیکه مربیان حاذق تر و  دلسوزتر بیرون  گود  هستند. حرف آخر بنده این است که باید در افکارمان بازنگری کنیم و راهکارهای دلسوزانه کارشناسان وموسپیدان را سرلوحه کار قراردهیم تا بتوانیم به هدف برسیم در غیر این صورت از قافله عقب خواهیم ماند  .