جمعه دهم فروردین ماه
آغاز ماراتن فوتبال ملی؛

دربست تا جام جهانی !

تیم ملی در ورزشگاه آزادی  احتمالا بدون حضور اسکوچیچ مهیای دیدار با سوریه می شود و نیم‌نگاهی هم به بازی حساس کره جنوبی و عراق در شهر سئول خواهد داشت.

تیم ملی فرصت نیافت تا قبل از شروع پیکارهای نهایی جام جهانی قطر،تمریناتی منظم‌داشته باشد.
قرنطینه شدن اسکوچیچ و هاشمیان و دوری آنها از تمرینات و نداشتن دیدار تدارکاتی هم مزید بر علت شد تا بازیکنان ما با کمترین هماهنگی و شناخت گروهی آماده پیکار با سوریه شوند.
آنها از مدتها پیش در شهر حلب اردو زدند و بعد از آن به قطر آمدند و دیداری با الجزایر داشتند.
آنچه که در تمرینات‌دو روز گذشته مشهود بود،آمادگی خوب لژیونرها ودر شرایط مسابقه بودن طارمی ،آزمون و جهانبخش به عنوان‌سه مهره کلیدی در فاز تهاجمی بود.
البته قلی زاده،انصاری فرد ، قدوس و قائدی  را هم شاداب و با انگیزه دبدیم این نکته  برتری ما را بر سوریه در تاکتیک تهاجمی نشان‌می دهد.
در میانه میدان احتمالا نوراللهی و عزت الهی دو هافبک‌میانی باشند.اگر چه استفاده از زوج نور اللهی و قدوس هم دور از انتظار نیست.
در پست هافبک راست جهانبخش شانس بیشتری نسبت به قلی زاده دارد.
جهانبخش به واسطه بازیهای خوبش در فاینورد کاملا در شرایط مسابقه قرار دارد.
در جناح چپ وحید امیری مهره کلیدی و بازیکن قابل اعتماد مربیان تیم‌ملی است.برخی استفاده از امیری در پست دفاع چپ را دور از انتظار نمی دانند.
در این‌جناح حاج صفی به دلیل مصدومیت غایب است و میلاد محمدی در یکی دو ماه گذشته در شرایط مسابقه نیست.
به هر حال اگر امیری به پست دفاع چپ‌منتقل شود این فرضیه وجود دارد که جهانبش،نوراللهی، قدوس و عزت اللهی چهار هافبک ما باشند.البته از قلی زاده هم نباید انتظار نیمکت نشینی داشت.
 شرایط بدنی و آمادگی لژیونرها در تمرینات دیروز و امشب تیم‌ملی در اتخاذ ترکیب نهایی موثر  خواهد بود. 
در امور دفاعی کنعانی و شجاع قطعا دو دفاع میانی خواهند بود و محرمی شانس اول بازی در دفاع راست را دارد.
در درون دروازه هم بیرانوند مهره ثابت خواهد بود.
شرایط میزبانی و بهره بردن از مسائل انگیزشی در بازی خانگی را باید مهم شمرد.
برتری در فاز تهاجمی هم از نقاط کلیدی این دیدار به ویژه در بحث توان فردی و تکنیکی طارمی و آزمون‌ در مواجهه با مدافعان‌سوریه است.
در این راستا آنچه که باعث دغدغه است هماهنگی و انسجام تیمی و در خدمت قرار دادن توان فردی نفرات در مسیر اهداف گروهی است.
نبود اسکوچیچ و هاشمیان در کنار زمین در دیدار فردا  هم موضوعی حیاتی است که قدری کار را برای تیم‌ما به لحاظ روانی تحت الشعاع قرار می دهد.
امیدواریم با منفی شدن تست آنها بتوانیم از حضور اسکوچیچ و هاشمیان بهره لازم ببریم.
اطلاعات ما از تیم حریف به بازی تدارکاتی آنها با الجزایر خلاصه می شود.تیمی سختکوش و دونده که فوتبالی مبتنی بر قدرت بدنی و فیزیکی ارائه می دهد.
آنها عمر السوما مهره کلیدی شان در خط حمله را در اختیار ندارند،اما عمر خربیین جداگانه به تهران آمد.این بازبکن امید خط حمله سوریه است که مدافعان ما شناخت خوبی از او دارند.
پیروزی در گام‌نخست و کسب سه امتیاز برای ما حکم‌کیمیا دارد.تیم ما در ۱۶ شهریور باید در قطر با عراق بازی کند.
فرصت ریکاوری و آماده سازی و تمرینات  منظم در تهران و دوحه را باید مغتنم شمرد و آماده دیدار حیاتی و سرنوشت ساز با عراق شد.
گفتنی است در روز نخست کره در سئول با عراق مصاف می دهد و امارات از لبنان پذیرایی می کند.نتایج این دیدارها برای ما مهم است و چهار چشمی بازیهای رقبا را تعقیب می کنیم.
بعد از این دیدارها‌ در مراحل اولیه،فرصتی دست خواهد تا در  آبان‌ماه   به مصاف امارات و کره جنوبی برویم.
در آن‌مقطع نیاز است تا با شناخت کاملتر و آمادگی بهتر  دو حریف آماده و قدر را ملاقات و راه صعود به جام جهانی را هموار کنیم.

نویسنده: احمد میرزاییان