جمعه دهم فروردین ماه
آقای دکتر سجادی! از دیپلماسی بین المللی ورزش غافل نشوید

«آمایش سرزمینی ورزش» طرحی خوب اما جدید نیست

دکتر حمید سجادی وزیر تازه نفس ورزش اعلام کرده که طرح " آمایش سرزمین " یکی از اولویت های اصلی کاری اش در ورزش به حساب می آید .

بی شک توجه به استعدادهای سرزمینی ورزش در هر استان و منطقه و سرمایه گذاریهای لازم بر این مبنا می تواند ورزش ایران را هدفمند کرده و از هزینه کردهای خارج از برنامه و اتلاف منابع مالی جلوگیری کند .

در حقیقت وقتی برنامه ها بر مبنای طرح" آمایش سرزمین" جهت داده شود ، می توان ورودی و خروجی ورزش را بدرستی سنجید و اگر انحرافی در برنامه ها نیز دیده می شود ، به موقع برنامه ها را روی ریل اصلی خود انداخت .

بطور طبیعی اگر این طرح به فرجامی نیک برسد می توان انتظار داشت که استعدادهای زیادی در ورزش ایران شکوفا شده و به لحاظ انسانی ، سبد ورزش پر و پیمان شود .

نکته ای که قابل توجه بوده و باید به آن اشاره کنیم اینکه طرح آمایش سرزمین طرح تازه ای نیست و در سال ۸۴ و دوره حضور محمد علی آبادی در راس سازمان تربیت بدنی وقت ، این طرح مورد توجه قرار گرفت و جلسات زیادی در رابطه با آن برگزار و تصمیم بر این شد که  تمام سیاستگذاریها در ورزش بر مبنای آن جهت داده شود .‌هر چند که با خروج مهندس علی آبادی از دستگاه ورزش ، این طرح نیز بسان "طرح جامع" به فراموشی سپرده شد ، اما بی شک اسناد این طرح در وزارت ورزش و جوانان موجود است و دکتر سجادی می تواند با بازبینی این اسناد و جمع بندی آن ، به جای  اعلام زمان سه ماهه، طرح آمایش سرزمین را زودتر نهایی کرده و آن را در ورزش کلید بزند .

آنچه مسلم است انتظارها از حمید سجادی در ورزش دوچندان بوده و او باید با مدیریت زمان ، از فرصت سوزی در راه نیل به اهداف خود جلوگیری کند .

گرچه به لحاظ داخلی مسایل و مشکلات مورد توجه در ورزش کم نیستند که وزیر ورزش باید نسبت به رفع آنها اهتمام ورزد ، اما یکی از مسایل مهم و حایز اهمیت "دیپلماسی بین المللی ورزش" است که شوخی بردار نیست و از دکتر سجادی بعنوان کسی که خوب الزامات این عرصه را درک می کند انتظار می رود  سنجیده در رابطه با موضوعات بین المللی ورزش اظهار نظر کند . بطور طبیعی هر اظهار نظر او در شرایطی که رشته ای چون جودو در تعلیق بوده و سایه تعلیق چند فدراسیون دیگر را نیز تهدید می کند ، می تواند در مجامع بین المللی ورزش ارزیابی های دیگری از آن صورت گرفته و تمام تلاش ها و هزینه های صورت گرفته در راه رفع تعلیق را دچار شکست کند . این مساله را کلی عرض کرده و وارد مصداق آن نشدم و امیدوارم وزیر تازه نفس ورزش و جوانان اگر هم می خواهد راجع به مسایل بین المللی ورزش اظهار نظری داشته باشد ، تمام جوانب را مورد توجه قرار دهد . ضمن آنکه یک جاهایی سکوت بهتر از صحبت کردن فی البداهه است .

نویسنده: حجت اله اکبرآبادی