جمعه سی و یکم فروردین ماه
گذر و نظر بر عملکرد تیم ملی والیبال نوجوانان؛

سکوی جهانی به جای خود، آموزش چه می شود؟

تیم والیبال نوجوانان ایران در میان نقدها و نظرهای فراوان به مقام سوم جهان دست پیدا کرد. در این رهگذر، عده ای عملکرد کادرفنی و تیم را تایید کرده اند و برخی ها هم آن را مورد تردید قرار داده اند. بر آن شدیم تا از زوایای مختلف به این قضیه بپردازیم.

مصطفی کارخانه، مدیرفنی تیم های ملی می گوید: مقام سوم آنقدر ارزشمند است که نمی شود آن را نادیده گرفت. تیم ما برعکس دوره های گذشته ستاره نداشت ولی در جایی که ایتالیا قهرمان دوره گذشته، برزیل و آرژانتین و ... حذف شده اند، باید بابت این قهرمانی به کادرفنی و بازیکنان نمره قبولی بدهیم. من از بازی چند بازیکن مثل امیرمحمد گل زاده خیلی لذت بردم. او بازیکن خوش استیلی است. در مجموع پتانسیل تیم بالا بوده و باید به آینده این بچه ها امیدوار بود.

جعفر هوتهم، مدیرفنی سابق تیم نوجوانان می گوید: ما برای کنترل کردن سن شناسنامه بازیکنان از پاسپورت، شناسنامه و آموزش و پرورش سراسر کشور سه بار استعلام گرفته ایم. همه موارد مورد تایید مسئولان بوده و مشکلی وجود ندارد. زمان کمی در اختیار کادرفنی بود ولی چند بازیکن بسیار آینده دار در این تیم حضور داشتند که ما و کادرفنی تیم در گزینش آنها نهایت تلاش را به خرج داده بودیم. هدف ما ساختن پشتوانه برای تیم ملی بود. حالا که مقام سوم را کسب کرده ایم، باید خوشحال باشیم.

محمدحسین ترابی زاده، بازیکن و پیشکسوت والیبال می گوید: این خوش تراش ترین تیم تاریخ نوجوانان ایران بود و تاب ترین استعدادها را در اختیار داشت، هرچند که در طول مسابقات نقطه ضعف های فنی زیادی دیده ایم، اما اعتقاد داریم، فدراسیون والیبال می تواند، با استخدام یک مربی بزرگ مانند تیله از این جمع تیمی بسازد که بتواند در المپیک 2024 روی سکو برود. معتقدم که تیم نوجوانان را به دست مربیانی مثل پیمان اکبری یا رحمان محمدی راد را می سپردم به حتم نتیجه بهتری کسب می کردم.

عزیز پرتوی، بازیکن و مربی سابق تیم ملی می گوید: من با سکو کاری ندارم ولی وقتی لول کار تیم های اروپایی از جمله لهستان را با تیم ایران مقایسه می کنم، می بینم خیلی از قافله تیم سازی اروپاییان عقب هستیم. انصاف بدهیم و با تماشای مجدد فیلم دیدارهای تیم های اروپایی به این واقعیت دست پیدا کنیم که ما به لحاظ آموزشی خیلی ضعیف عمل می کنیم و اصلا نمی دانم نقش کمیته آموزش و مربیان پایه در والیبال ما چیست و چه کسانی آن را نظارت می کنند. بچه های ما با همه استعدادهایی که دارند از ضعف های تکنیکی رنج می برند. آنها گناهی ندارند چون هیچ کس رکن های اصلی والیبال را به آنها درست آموزش نمی دهند.

گزارش: جمشید حمیدی