پنجشنبه سی ام فروردین ماه
بازی حساس با عراق  از نگاه یک کارشناس؛

علی نیروشک: ملی پوشان باید شارژ روحی شوند

دیدار سه شنبه شب و حساس مقابل عراق بهانه ای شد  تا با یکی  از پیشکسوتان فوتبال گپ  و گفتی داشته باشیم و  از نظرات استاد علی نیروشک جویا شویم .

سنگربان سال های دور کیان، نگهبان، تاج و پاس که سابقه بازی در باشگاه بیرمنگام انگلیس را نیز در کارنامه خود دارد  در گفت وگو با پایگاه خبری البرز ورزشی اظهار  داشت: اگر بخواهیم منطق گرایی پیشه کنیم باید اقرار کنیم که در بازی اخیر با سوریه پرانتقاد ظاهر شدیم که درشأن فوتبال ما نبود. اشتباهات فردی در طول بازی بسیار تکرار شد و ما در سایه گل به خودی توانستیم سوریه را شکست دهیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه حضور درازمدت بازیکنان در اردو منسوخ است و دیگر جایگاهی ندارد، گفت: برزیل و آرژانتین یا دیگر تیم های اروپایی دو شب قبل از بازی به اردو می روند و بنده این تز را قبول ندارم که باید در اردوهای طولانی مدت باشیم. واقعیت دیگر این است که متاسفانه برخی از لژیونرها نظیر بازی ها در لیگ اروپایی، هم و غم خود را صرف موفقیت تیم ملی نمی کنند. این موارد به مدیریت برمی گردد، اگر کادرفنی در ابعاد روحی و روانی و خودباوری بازیکنان که اهمیت فزاینده ای دارد، وسواس به خرج دهند هیچ گاه در مسلخ بی برنامگی گرفتار نخواهیم شد.

نیروشک درخصوص بازی فرداشب مقابل عراق و نظر ات دیک ادوکات سرمربی هلندی این تیم، چنین گفت : حرف های ادوکات نوعی سیاست است که جنبه تخریب روحی دارد. از اینها گذشته باید اذعان داشت عراق در اندیشه برتری و کسب سه امتیاز این بازی حساس است. اگر فلش بک به بازی های ایران و عراق بزنیم به خوبی درمی یابیم که آنها همیشه برای ما دردسرساز بوده اند. لذا باید به گونه ای مهندسی کنیم که در فاز دفاعی توانمندی داشته باشیم و در وهله نخست گل دریافت نکنیم .

وی ادامه داد: اصولا بحث دفاعی حائز اهمیت است و اگر بخواهم مثالی بارز بزنم می توانم بگویم که دراستراتژی نظامی آیتم سپر دفاعی سرلوحه کار قرار دارد. در واقع ارتشی موفق خواهد بود که بتواند در برابر تهاجم به خوبی دفاع کند. این مهم در فوتبال نیز یک اصل حیاتی به شمار می رود و  جایگاهی رفیع دارد.

به هرحال، عراق را تیمی چغر می شناسیم و بهترین گزینه این است که تیم ما از نظر روحی و  روانی بخوبی شارژ شود و باور دارم اگر در کنار انسجام تیمی، در ابعاد روحی نیز اهتمام کنیم می توانیم به خواسته خود برسیم. بازیکنان ما از نظر فردی بی نظیر هستند و اگر در بازی سه شنبه شب هم بنیه جسمانی بالا و هم خودباور باشیم، این فاکتورها می تواند برگ برنده تیم ملی کشورمان باشد.

این پیشکسوت نامی در خاتمه گفت: لیاقت رفتن به جام جهانی را داریم منوط به اینکه کادر مدیریت تیم ملی نقدپذیر باشد و نقشه راه کارشناسان و خبرگان را باور کند.

گفت و گو: رضا میرزاییان