جمعه سی و یکم فروردین ماه
لک، شیری، عالیشاه و کامیابی نیا در لیست مازاد بودند

یحیی نمی خواست، مجبور شد...

پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات تابستان بیشتر از آن که بازیکنان موثر و اسمی جذب کند، نفرات شاخص و تاثیرگذارش را از دست داد، مسئله ای که ممکن است در فصل پیش‌رو برای یحیی گل‌محمدی و تیمش گران تمام شود.

در این میان برنامه سرمربی پرسپولیس برای لیگ بیست و یکم، خرید‌های قابل قبول و حفظ شاکله اصلی تیم قهرمان بود. در لیست یحیی به غیر از محمدحسین کنعانی‌زادگان، جداشده مورد تایید و سرشناسی دیده نمی شد اما در عمل، خلاف این اتفاق رخ داد و پیش بینی های او درست از آب درنیامد.

نفراتی هم در پرسپولیس بودند که گل محمدی خیلی علاقمند به حفظ آنها نبود و ترجیح می‌داد بازیکنانی بهتر از آنها را در تیمش داشته باشد که این مورد هم عملی نشد. در این بین شاید برای هواداران پرسپولیس جالب باشد که بدانند چه نفراتی در لیست مازاد گل‌محمدی بودند...

یکی از خواسته‌‌های گل‌محمدی از مدیریت باشگاه پرسپولیس، جذب محمدرضا اخباری به جای حامد لک بود، آن هم در شرایطی که لک فصل گذشته رکورددار کلین شیت بود و از نظر فنی  فصل خوبی را در پرسپولیس سپری کرد.  اما مشکل یحیی با حامد این بوده و هست که او در بازیسازی و در حقیقت کار با توپ ضعف عمده‌ای دارد.

یکی از تاکتیک‌های مدنظر یحیی در مواقعی که تیمش تحت پرس حریف باشد، بردن توپ به عقب زمین و بازیسازی توسط دروازه‌بان تیمش است، کاری که در تیم‌های بزرگ اروپایی از جمله بارسا، منچسترسیتی، بایرن مونیخ و... به بهترین شکل توسط گلرهایشان انجام می‌شود.

حامد لک اما هر موقع صاحب توپ می شود، یا آن را به حریف تقدیم می کند، یا به اوت می فرستد. در حقیقت خیلی کم پیش می‌آید که مدافعانِ تحت فشار پرسپولیس با خیال راحت توپ را به لک بسپارند و او بازیسازی کند.

این موضوع حسابی یحیی را کلافه کرده و به همین خاطر او علاقمند به جذب اخباری بود، دروازه‌بانی که در بین گلرهای ایرانی در کار با توپ شرایط بسیار بهتری دارد اما قرارداد این دروازه‌بان با تراکتور باعث شد پرسپولیس در نهایت مجبور به حفظ لک شود.

یکی دیگر از  بازیکنانی که یحیی از او رضایت ندارد اما مجبور به حفظش شد، مهدی شیری است. یحیی به جای شیری از مدیریت باشگاه خواسته بود دانیال اسماعیلی‌فر را به خدمت بگیرند. مدافع راست محبوب یحیی در ذوب‌‌آهن، تابستان پارسال قرار بود سرخپوش شود که به یکباره  سپاهان او را با رقمی چشمگیر به خدمت گرفت. در  تابستان جاری هم پرسپولیس بار دیگر خواستار جذب این بازیکن شد اما او با وجود اینکه خودش خیلی راغب به سرخپوش شدن بود با مشکل رضایت نامه مواجه شد. بعد از منتفی شدن حضور اسماعیلی‌فر در جمع سرخپوشان، نهایتاً از شیری خواسته شد قراردادش را تمدید کند.

در پست هافبک دفاعی هم یحیی فکرش را نمی‌کرد که احمد نوراللهی رفتنی شود. او در واقع قصد داشت مسعود ریگی یا رضا اسدی را جایگیزی کمال کامیابی‌نیا کند. سرمربی پرسپولیس خیلی به بازی کمال اعتقاد ندارد و به همین خاطر هم چند بازی در میان از او در ترکیب اصلی استفاده می‌کند اما وقتی نوراللهی به الاهلی امارات پیوست، یحیی چاره‌ای نداشت جز اینکه کمال را حفظ کند.

به این خاطر هم بود که تمدید قرارداد این بازیکن دیر انجام شد. چه بسا اگر ریگی ترس پیوستن به رقیب سنتی را نداشت و سرخپوش می‌شد، الان کمال در تیم دیگری عضویت داشت.

یکی از تغییرات دیگر مدنظر سرمربی پرسپولیس برای تیمش، جذب سجاد شهباززاده به جای امید عالیشاه بود. در واقع یحیی وقتی دهقانی چپ  پا را برای پست هافبک چپ به خدمت گرفت، قصد داشت سجاد را جایگزین امید عالیشاه کند تا در خط حمله بازیکن گلزن‌ بیشتری داشته باشد اما آقای گل فصل پیش با پیشنهاد مالی بهتر سپاهان در این تیم ماندنی شد. به همین خاطر عالیشاه نیز جزو نفرات آخری بود که یحیی از باشگاه خواست قراردادش را تمدید کند...

نویسنده: حامد فرضعلی بیک