پنجشنبه نهم فروردین ماه

عزیزی خادم: با فیفا ارتباط صمیمانه ای داریم

عزیزی خادم گفت: مسائلی را که مطرح کردید، در گذشته در فدراسیون کم توجه بود. فدراسیون به توسعه فوتسال نگاه دغدغه ای نداشته و  معتقدم این تیم و بسیاری از تیم های ملی ما مهجور واقع شدند.

شهاب الدین عزیزی خادم، رییس فدراسیون فوتبال با حضور در شبکه خبر  و برنامه نبض ورزش در خصوص شرایط تیم ملی فوتسال در جام جهانی که به میزبانی لیتوانی برگزار می شود، گفت: مسائلی را که مطرح کردید، در گذشته در فدراسیون کم توجه بود. فدراسیون به توسعه فوتسال نگاه دغدغه ای نداشته و  معتقدم این تیم و بسیاری از تیم های ملی ما مهجور واقع شدند. اما آنچه که  ملسم است سیمای آشکاری که ما تحویل گرفتیم، عدم توسعه بوده است.موازی کاری های فراوان بوده و حاکم نبودن یک برنامه ریزی از قبل بوده است. همچنین فقدان نقشه راهی که بتواند دستاورد و ره آورد توسعه ای داشته باشد.

وی ادامه داد:به همین دلیل ما و تیم همکارمان تلاش کردیم تا راه برون رفتی را پیدا کنیم. زمانی که نگاه توسعه ای هست باید به هر صورت بیرون اییم. دوست ندارم بگویم، فدراسیونی که در چند ماه قبل تحویل گرفتیم کانون بحران بود و عملا بجایی تبدیل داشت می شد که  نفرت تولید می شد. درست جایی که کانون همبستگی بود و محل اتحاد بوده و جایی است که مردم فوتبال را دوست دارند. فدراسیون فوتبال در مسیر توسعه قدم برداشت چرا که اعتقاد داشت تنها راه عقلانی همین نگاه توسعه ای است. به این دلیل که بتواند ایجاد ارزش کند و به نوعی ایجاد فرصت و از این سرمایه ملی استفاده کند.

وی در ادامه در خصوص تیم ملی فوتسال گفت: تیم ملی فوتسال یکی از بهترین های تیم های دنیا است و یکی از افتخارات ورزش کشور است. فدراسیون به هر صورت باید یک برنامه ریزی می کرد.فدراسیون چند سالی در بلاتکلیفی بود و خیلی از معوقات بازیکنان و کادر فنی پرداخت نشده بود. هیچ نقشه راهی برای برنامه ریزی در این زمینه وجود نداشت و به همین دلیل ما با توجه به ظرفیتها، بضاعت و امکاناتمان تا جایی که می توانستیم و فراتر از آن من به همراه همکارانم در فدراسیون فوتبال که بی وفقه کار می کنند و جا دارد از آنها تشکر کنم، در این مسیر قدم برداشتیم. اردوی تایلند، بلاروس، اردوی کیش و اردوهای تهران، بحث لباس، امکانات، برنامه ریزی، اردوی برون مرزی و حتی امکانات و تمهیداتی که برای این عزیزان در نظر گرفتیم در صورت پیروزی، صعود و به صورت پلکانی چیزی که قبلا کمتر به آن توجه شد؛ اما برای ما مهم بود، گام برداریم. یکی از شاخص های توسعه فوتبال کشور، رشته فوتسال است.

وی گفت: ایران کشور بزرگی است و استعداهای فراوانی دارد و باید پشتوانه سازی شود.میزان رضایتمندی از فدراسیون توسط مربیان اعلام شده است. در خصوص برگزاری مراسم بدرقه نیز باید بگویم که با دکتر نوروزی در این خصوص صحبت کردیم. مهم رعایت استاندارد ها و پروتکل های بهداشتی است. باید مراقبت و محافظت کنیم تا مسئله ای پیش نیاید که مورد سرزنش قرار بگیرد. بر همین اساس یک برنامه ریزی منسجم برای فوتسال داریم و فکرمی کنم عملکرد فدراسیون فوتبال کاملا عمل گرایانه بودیم و کاملا شاهد این مدعا است.

رییس فدراسیون فوتبال گفت: درست است که ما به دنبال نتایج هستیم. در فدراسیون نگاه کاملا ساختاری و توسعه ای است و نتیجه برای ما مهم است، ولی در دل آن اهمیت، توسعه بحث فوتبال و فوتسال وجود دارد. فدراسیون فوتبال بخشی از توانش و ابزارش را در جهت توسعه آماده می کند. نقش مهم و کلیدی است. اگر امروز در نزدیک ترین نقطه در کشور ایران، جام جهانی برگزار می شود، در مدت حضورم در قطر و جلساتی که برگزار کردیم ساعتها در این خصوص به بررسی پرداختیم که از چه زمانی شروع کردند، داستان آمدنشان به جام جهانی چه بوده و حتی اگر مسیری را اشتباه می رفتند، درست طی کنند. نگاه ما نتیجه گرایی کامل نیست. کدام مربی و یا رئیس فدراسیون و یا ایرانی دوست ندارد تیمش موفق نباشد؟ می دانید که توسعه زمانبر است. ما یک فدراسیون فرا ویرانه را تحویل گرفتیم و در همین راستا باید تشکیلات و ساختار را درست کنیم. تمام تمهیدات و تدابیر را برنامه ریزی کردیم و سعی کردیم در حد امکان تیم ملی را حمایت کنیم. در پایان هفته به تیم ملی ملحق می شوم.

وی در خصوص مصدومیت حسین طیبی و استعفای سراجی گفت: وی بازی های گروهی را از دست داده و از ناحیه دنده دچار آسیب شده است، امیدواریم هر چه زودتر مصدمیتش رفع شود. در خصوص استعفای سراجی باید بگویم که بله استعفای ایشان را پذیرفتیم و دبیرکل را مامور کردیم تا کارها را پیش ببرد. فدراسیون فوتبال سازمان و ساختار است و شخص محور نیست و به سازمان بالنده تبدیل می شود. ایشان و هر کسی که در فدراسیون علاقمند است با قلبش کار کند مانعی ندارد. فدراسیون فوتبال محل کار است. نطقه اشتراک ما برای وفاداری هیجان نیست و باید کار کرد. همه باید کنار هم باشند و گذشت داشته باشند و برنامه ریزی کنند. دلیل استعفای سراجی را متوجه نشدم تا روزی که بود کار کرد و زحمت کشید. اما آنچه که برای مهم است ساختار و سازمان فوتبال کشور است. زمانی که در باکس تیم ملی قرار می گیرید باید ملی فکر کرده و عمل کرد. برای این سمت هنوز کسی را انتخاب نکرده ایم  و فعلا آقای کامرانی فر را مامور کردم تا برنامه ها و فعالیت های مربوط به این بخش را پیش ببرد.  نگاهی به پیشکسوتان داریم و آنها صاحب حق و آب و گل هستند. آنها جایی که علم و پختگی و تجربه است. باید باشند. اکنون در کمیته فوتسال افراد توانمندی هستند که فعالیت می کنند. در کمیته فوتسال شمس و شمسایی هستد که سرمایه فوتسال کشور بوده و اروزی سلامتی برای شمس دارم.

وی درباره پایان قرارداد محمد ناظم‌الشریعه، سرمربی تیم ملی فوتسال خاطرنشان کرد: قرارداد ناظم الشریعه و کادر او تمام شده است.

وی درباره جلسه با جانی اینفانتینو در قطر گفت: در جلسه با اینفانتینو صحبت‌های مبسوطی انجام شد و او را برای دیدن بازی تیم ملی دعوت کردیم که قرار شد به ما اعلام کنند برای بازی با عراق یا امارات به تهران بیایند تا ما کشورهای همسایه را هم دعوت کنیم. با او درباره میزبانی و VAR هم صحبت کردیم که در خصوص میزبانی اعلام کردند اگر به دلیل شرایط کرونا قرار باشد ایران میزبان نباشد، سایر کشورها هم نمی‌توانند میزبان شوند. درباره VAR هم ما بحث این تجهیزات را برای چهار بازی خانگی تیم ملی داریم که آخرین مکاتبات‌مان را با فیفا انجام دادیم. تا یکی دو هفته آینده باید وضعیت تجهیزات پرتابل (قابل حمل) VAR مشخص شود.

وی در پاسخ به این موضوع که چرا برای تیم ملی مراسم بدرقه گرفته نشد در صورتی که دو هفته قبل یک مراسم برای تیم ملی فوتبال بود، گفت: مسئله ای که هست بحث هواپیمای زاگرس را می گویید.  این مراسم رونمایی از برندی بود که جا دارد از موسوی و هواپیمایی زاگرس تشکر کنم که  از تیم ملی در قطر و برنامه های ما حمایت کردند. جشن بدرقه تیم ملی فوتسال به دلیل پروتکل‌های بهداشتی لغو شد و در آن جشن هم که اشاره شد، بازیکنی حضور نداشت و برای حفظ سلامت بازیکنان جشنی گرفته نشد. در خصوص البسه فدراسیون فوتبال امروز بعد از ده ها سال یک کار با برنامه ریزی شده صورت گرفت. برای اولین بار البسه بازیکنان توسط شرکت ال اسپورت و  شرکت رابردومان، به بهترین نحو ممکن در اختیارشان قرار گرفت و این دو شرکت، شرکت هایی بودند که به فوتبال ملی کمک می کنند.  وضعیت مالی نیز تا جایی که توانستیم برنامه ریزی کردیم و میزان پاداش ها را تعیین کردیم. سعی می کنیم که رضایت بازیکنان را جلب کنیم. فوتسال 2 سال تعطیل شده بود.قراردادهایشان،معوقاتشان به مدت 5 سال داده نشده بود. اردوهای مبسوطی را گذاشتیم. فدراسیون فوتبالی را تحویل گرفتیم که یک حوزه آن فوتسال است.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه با فیفا ارتباط صمیمانه ای وجود دارد، گفت: در جلسه با اینفانتینو صحبت‌های مبسوطی انجام شد و او را برای دیدن بازی تیم ملی دعوت کردیم که قرار شد به ما اعلام کنند برای بازی با عراق یا امارات به تهران بیایند تا ما کشورهای همسایه را هم دعوت کنیم. با او درباره میزبانی و VAR هم صحبت کردیم که در خصوص میزبانی اعلام کردند اگر به دلیل شرایط کرونا قرار باشد ایران میزبان نباشد، سایر کشورها هم نمی‌توانند میزبان شوند. درباره VAR هم ما بحث این تجهیزات را برای چهار بازی خانگی تیم ملی داریم که آخرین مکاتبات‌مان را با فیفا انجام دادیم. تا یکی دو هفته آینده باید وضعیت تجهیزات پرتابل (قابل حمل) VAR مشخص شود. جلسات مختلفی را برگزار و کارگروه تشکیل داده ایم. 15 شرکت کلا در بحث VAR استاندارهای لازم را داشته و از فیفا مجوز دارند. برخی به ایران نمی آیند و برخی طرف قرارداد فیفا و ای اف سی هستند. در همین خصوص با اینفانتینو صحبت کردم برندی که مورد تایید است به ما معرفی کنند تا برای بحث VAR به طور ثابت و موقت بتوانیم اقدام کنیم که ایشان قول مساعد را در این زمینه دادند. به دلیل اینکه هاکای و تکنولوژی که در روسیه و چک و یا بلژیک تولید میشود، متفاوت هستند همزمان با همراه اول موضوع را جلو بردیم و جا دارد از مهندس اخوان تشکر کنم که قول همکاری در این زمینه داده اند. باید برنده این فراخوان مشخص شود. در وضعیت موجود هزینه ای بین 2 تا دو نیم میلیون دلار برای تجهیز ورزشگاه ها باید درنظر گرفت. اگر هم بخواهیم از سیستم اجاره‌ای استفاده کنیم، برای هر بازی 15 تا 20 هزار دلار می گیرند.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: بحث اساسنامه و بانوان هم دیگر مسئله مورد بحث بود که درباره اساسنامه هفته گذشته جلسه‌ای را در وزارت ورزش و جوانان داشتیم که باید به زودی موضوع اساسنامه در مجلس تصویب شود تا به فیفا اعلام کنیم. در آستانه به جام جهانی هستیم و باید زودتر تصمیم گیری کنیم و بهانه ای ندهیم . اکنون مسئله مهمتر حمایت از تیم ملی فوتبال ایران است. شرایط سخت و رقابتی است و بازیهای سختی را پیش رو داریم. از مهندس فروغی و رسانه ملی تشکر می کنم که حامی ما بوده و تیم ملی را حمایت کردند. در این 7 ماه ، 7 بازی را بردیم و به رنگینگ 22 جهان و اول آسیا امدیم.

وی ادامه داد: بحث بانوان بسیار مهم است. با رعایت و موازین اخلاقی پیش می رویم و امروز می بینیم که امکانات بانوان در شرایط مناسب و مطلوبی است.امروز به جایی رسیدیم که پرواز مستقیم دارند. مشکلات را آسیب شناسی کردیم و اکنون حداقل لباس های متحدالشکل و شرایط مناسب اردویی برایشان در نظر گرفته شدند است.