چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
جامعه ورزش در انتظار تصمیمات سجادی؛

مواظب آدرس های غلط باشید!

با روی کار آمدن وزیر جدید و با ایده ایجاد تحول در مدیربت ورزش،همه در انتظار تصمیمات‌دکتر سجادی هستند،البته برخی تلاش می کنند تا با مشاوره غلط و دادن آدرس های اشتباه مسیر را منحرف کنند.

منظور و مراد از تحول اساسی در ورزش،صرفا جابجایی مهره ها و تعویض نفرات نیست.در این زمینه روسای گذشته دستگاه ورزش و عناصر سیاسی به مراتب بهتر از سجادی این کار را به اجرا گذاشتند.

آنها ید طولایی در انتصاب دوستان و هم مسلکانشان داشتند‌ و در بازیهای سیاسی هم کاملا حرفه ای عمل می کردند.

در برهه فعلی هم انتظار نیست تحول در ورزش با شتابزدگی و صرفا با  رفت و آمد مدیران صورت گیرد.

طبیعی است ابزار و ملزومات این کار بنیادین با تشکیل اتاق فکر و استفاده از ایده و نظرات کارشناسان و خبرگان‌ ورزش محقق می شود و به فعل در می آید.

در کنار این مسائل  برای ایجاد تحول در ورزش به عزم و اراده  قوی و شجاعت و ایستادگی هم نیاز است.در این گیر ودار قطعا گروههایی چسبیده به ورزش و برخی امتحان پس داده ها تلاش خواهند کرد تا با  مجیز گویی و لفاظی ،مسیر پیش رو را به انحراف کشیده و سجادی را به مسلخ ببرند.

وزیر جدید که از جنس ورزش و از درون این جامعه به دولت راه یافته، الزاما باید همسو با ایده و تفکرات رئیس جمهوری حرکت کند.

عملکرد وزرای ورزش در دولتهای گذشته به‌هیچ شکل مورد رضایت افکار عمومی و کارشناسان و هواداران نیست. این رویه کاملا باید تغییر کند.

راهبرد جدید وزارت ابتدا  با کنار گذاشتن  این افراد محقق می شود.زیرا کار کردن با مدیران گذشته که  امتحان‌ خوبی هم پس نداده اند با هیچ معیاری منطبق نیست.

مسائلی که این روزها در باره استعفای سمیعی از باشگاه پرسپولیس رخ داد، نشان از آن دارد که‌مشاوران و افراد نزدیک به سجادی خیلی با مسائل مدیریتی آشنا نیستند. در این رخداد ابتدا اسباب نارضایتی هواداران فراهم شد.

مربیان و بازیکنان پرسپولیس هر یک به فراخور حال خویش به جدایی سمیعی انتقاد داشتند و واکنش نشان دادند.

برداشت رسانه ها از فهوای کلام اعضا هیات‌مدیره پرسپولیس و مصاحبه های گل محمدی و پیروانی این بود که سمیعی را در آستانه دیدار ‌مهم در جام باشگاهها وادار به استعفا کرده اند.

بعد از گذشت چند روز از این‌ماجرا و بلوایی که ایجاد شد،وزیر شخصا به میدان آمد و به وضوح از اصرار وزارت برای ادامه همکاری سمیعی و عدم قبول استعفا گفت و باقی قضایا.

در این‌موضوع خاص  باید از همان ابتدا ،وزارت روشنگری می کرد و اجازه نمی داد تا مربیان  وبازیکنان پرسپولیس صراحتا لب به انتقاد بگشایند و این‌چنین تداعی شود که وزیر شخصا از عملکرد سمیعی راضی نیست ...

این تجربه را باید به دیگر مسائل مبتلابه ورزش گره زد و سجادی را به هوشیاری  و صرافت  بیشتر فراخواند.

زیرا هم اکنون تعدادی از فدراسیونها با سرپرست اداره می شوند. مدیریت چند فدراسیون هم در ایام اخیر به سر می آید.

باید به چیدمان مدیران ورزش و برگزاری انتخابات فدراسیونها اهتمام جدی داشت.

انتخابات کمیته ملی المپیک در پیش است

موضوعات مهم بودجه ورزش در سال آینده و حضور در بازی های آسیایی و دهها موضوعات بنیادین دیگر فراروی وزیر قرار دارد.

مباحث ورزش همگانی و برنامه های وزارت برای ایجاد امکانات و اقبال مردم و خانواده ها به سمت فعالیتهای جسمانی و تحرک بیشتر  نوجوانها و جوانها  و توجه به سلامت اجتماعی باید در اکلویت قرار بگیرد.

مقوله مهم امور جوانها از جمله اشتغال،ازدواج و‌معیشت آنها هم که به غلط به وزارت ورزش سپرده شده،باعث افزایش وظایف شده است.

مجموعه این وظایف خطیر  و‌متنوع با ساختار فعلی وزارت ورزش و امور جوانان همخوانی ندارد، اما به هر حال در حیطه اختیارات سجادی تعریف شده است.

اعتماد رئیس جمهوری به وزیری از جنس ورزش که با امیدواری و حمایت ورزشی ها هم توام شده است، باید با عملکرد درست،بموقع و با طراحی اصولی پاسخ داد و به مقصد رسید.

نویسنده: احمد میرزاییان