جمعه دهم فروردین ماه
جام ملت های آسیا، پرسپولیس - استقلال تاجیکستان؛

پرسپولیس با یحیی، تیم و تفکر جدید

پرسپولیس ایران قهرمان چند دوره لیگ برتر ونایب قهرمان دوره قبل لیگ قهرمانان آسیا فردا در دوشنبه به مصاف تیم استقلال تاجیکستان خواهد رفت. شاگردان یحیی گل محمدی این بار متفاوت با دوره قبل دیده خواهند شد.

چند بازیکن کلیدی این تیم از پرسپولیس جدا شده ودر عوض چهره های جدید که خریدهای تازه به شمار می آیند در ترکیب تیم جای گرفته اند.

پرسپولیس با توجه به تحولاتی که در تیم خود می بیند، همچنان اقتدار خود را حفظ کرده است.

گل محمدی به رضا اسدی این فرصت را داده است تا همانند گذشته با جولان دادن در مرکز زمین هم قدرت تیم پرسپولیس را در مرکز ثقل زمین حفظ کند وهم جانشین شایسته در غیاب وجدایی نوراللهی تلقی شود.

اسدی هافبک تدافعی است که از توانایی، هوش و ذکاوت خاصی برخوردار است. وی در برگشت به جمع مدافعان عملا لایه اول خط دفاع را تشکیل می دهد که در این خصوص از تبحر خاصی نیز برخوردار است. این هافبک تدافعی اتفاقا از آن دست بازیکنانی است که میل به بازی روبه جلو را دارد و می تواند در بازی تهاجمی تیمش تشکیل دهنده ضلع سوم خط حمله باشد تا  توپ های برگشتی را درپشت سر مهاجمان تصاحب کند.

گل محمدی این روزها به آمادگی  بازیکنانش می بالد، در این میان به حامد لک، سید جلال حسینی، عالیشاه، سرلک، فرجی، عبدی، آل کثیر، شیری، سیامک نعمتی، وحید امیری، آقایی، پهلوان و مهدی ترابی  بیشتر چشم دوخته است تا باردیگر اقتدار پرسپولیس را به تصویر بکشاند.

استقلال تاجیکستان گرچه در فوتبال آسیا حریف گمنام به شمار می آید، اما رمز موفقیت این تیم که تا کنون در برابر بسیاری از تیم ها به موفقیت رسیده، بازی در زمین چمن مصنوعی است. این تیم در خارج خانه هرگز قدرت بازی در خانه را نداشته واغلب حریفان را به خاطر بازی در زمین چمن مصنوعی غافلگیر کرده است. یکی از دردسرهای بازی در زمین چمن مصنوعی این است که بازیکنان ناآشنا به این زمین خیلی زود دچار کمبود نفس شده و حرارت چمن مصنوعی عملا در حرکت باز و دم اختلالاتی را برای بازیکن ایجاد می کند.

این تیم غالبا بازی تدافعی را در دستور کار خود دارد و با تجمع پر تعداد مقابل دروازه خودی، بازی مستقیم  و ارسال پاس های بلند به پشت مدافعان حریف جهت ایجاد ضدحمله را در دستور کار خود همراه دارد. غالبا از این روش توانسته بسیاری از تیم ها را با واژه شکست مواجه شود. بی شک گل محمدی که به نوع بازی آبی تاجیکستان پی برده تدابیری خواهد اندیشید.

بد نیست بدانید که آبی تاجیکستان، به زبان فارسی اشراف کامل دارند و تنها تیم آبی هستند که رنگ پیراهن تیمشان در مسابقات داخلی و بین المللی رنگ قرمز است.

نویسنده: اکبر عزیزی