جمعه دهم فروردین ماه
نشست دوستانه تیم خبری البرز ورزشی با سفیرنروژ درتهران؛

سیگوالد هاوگه: ازدیدار با رئیس فدراسیون فوتبال ایران استقبال می کنم

برگزاری مسابقات جهانی کشتی در نروژ بهانه ای شد تا مدیرمسئول و تیم خبری پایگاه خبری البرز ورزشی و روزنامه شوت ورزشی نشستی صمیمانه با سفیر محترم و ورزش دوست این کشور در تهران داشته باشند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی البرز ورزشی ، دراین دیدار دوستانه که در محل سفارت نروژ درتهران برگزار شد آقای «سیگوالد هاوگه» ضمن خوشامدگویی به گروه خبری این پایگاه خبری و آرزوی تندرستی برای  ایرانی ها به سوالات مطروحه پاسخ گفت که مشروح این مصاحبه درذیل می آید.

اقبال ایرانی ها از کشتی و فوتبال قابل توجه است

مناسبات و پیوند میان ورزش ایران و نروژ را حمایت می کنم

دربی سرخابی ها را می بینم

* ضمن تشکر از مساعی جنابعالی و سایر دوستان، لطفا در ابتدا از نقش ورزش به عنوان فراگیرترین  آیتم در پیوند و استحکام میان ملل و ترویج صلح و دوستی بگویید.

به مساله مهمی اشاره کردید، بنده هم معتقدم که ورزش می تواند پل ارتباطی میان ملل و اقوام مختلف باشد و نقش مهمی در برقراری صلح و  گسترش مناسبات میان کشورها ایفا کند. این مهم سالها پیش در المپیک ابداع شد و به باور بنده باید به آن پایبند بود و نگاه ویژه ای داشت .

*به المپیک اشاره کردید که «پیردوکوبرتن» بانی المپیک نوین در این خصوص بسیار تلاش کرد و سنگ بنای منشورونهضت المپیک را چید .

دقیقا همینطور است. قطب بندی های زیادی در دنیای امروزی شکل گرفته اما مبحث ورزش و منشور المپیک می تواند در رفع تنشها و برقراری پیوند میان کشورها اثرات مفیدی برجای بگذارد .

*حلقه های المپیک نیز نماد اتحاد میان قاره های مختلف جهان است که بطورقطع رعایت به این قواعد می تواند کانال همزیستی مسالمت آمیز را در دنیا بگشاید.

نکته جالبی را مطرح کردید . تا آنجایی که مطلع هستم این حلقه ها بر اساس منشور المپیک ، فرایند همبستگی قاره ها و در نهایت نماد صلح را تعریف می کند .

ورزش بهترین ابزار برای ایجاد صلح و همچنین  استحکام دوستی میان کشورهاست . البته در دنیای امروزی موضوع  پیچیده ای  شده و بیزنس در آن حرف  نخست ر ا میزند.در این شرایط بسیار دشوار است که سیاست را از ورزش جدا کرد که امیدوارم این  چنین شود  و  بقول  شما منشور المپیک به معنای واقعی کلمه در  دنیا حاکم شود

*چه عاملی  باعث شد تا نروژ برای میزبانی مسابقات جهانی کشتی پیشقدم شود؟

ما یک نوع کشتی سنتی داریم که به آن علاقه وافری داریم . اصولا نروژی ها علاقه مند به کشتی بویژه رشته فرنگی هستند و ما در عرصه رقابتهای معتبر صاحب مدال شده ایم . تصور  می کنم برای نخستین بار  است که مسابقاتی در این سطح از کشتی را برگزار می کنیم و اطمینان داشته باشید مردم ما که همانند ایرانی ها به کشتی علاقه وافری دارند ، از رقابتهای جهانی کشتی استقبال خواهند کرد .

*آیا جایگاه کشتی هم مثل فوتبال در نروژ  در سطح رفیعی قرار دارد ؟

اصولا فوتبال در همه دنیا جایگاه خاص خود را دارد که نروژ نیز از این قاعده مستثنی نیست . اما همانطوریکه پیشتر اشاره کردم کشتی هم طرفداران زیادی در کشور من دارد. تصور می کنم  کشورهای زیادی و کشتی گیران مطرح جهان در مسابقات آتی در نروژ حضور یابند. البته کرونا اتفاقاتی را رقم زد اما  اکنون علاقه مندان می توانند بدون نگرانی به سالن مسابقات در اسلو  بروند  و  مسابقات جهانی کشتی را تماشا کنند. اطلاع دارم که برخی از کشورهای همسایه ایران ومردم این کشورها که به کشتی علاقه مند هستند نیز از این رقابتها استقبال خواهند کرد که بنظر می رسد بیشتر طر فدار ایران باشند.

*اجازه بدهید برویم سراغ فوتبال که در منطقه اسکاندیناوی از جمله نروژمرتبه ای قابل توجه دارد . در این راستا بازیکنان مطرحی چون توره آندره فلو در گذشته و ارلینگ هالند گلزن برجسته و کنونی باشگاه بروسیا دورتموند و یا اوله گونار سولسکیائر سرمربی منچستر یونایتد را می توانیم مثال بزنیم. فوتبال در دنیا مرزها را درنوردیده و به یک ورزش جهانگیر تبدیل شده که نروژ هم از آن جمله است.

خوشحال هستم که شما به اسامی نفراتی اشاره کردید که در کشورمن صاحب نام  هستند و هواداران بیشماری دارند. ما بازیکنانی داشته  و داریم که از نبوغ و  هوش  بالایی  برخودار بوده اند که هالند از جمله این فوتبالیست ها بشمار می رود.

*پیشنهاد می کنیم که جنابعالی دیداری با رییس فدراسیون فوتبال کشورمان  داشته باشید و باتوجه به علاقه ای که به ورزش بخصوص فوتبال دارید حتی از دیدار آتی ایران و کره جنوبی در تهران دیدن کنید . دیدگاه شما در خصوص این پیشنهاد و روابط میان فوتبال ایران و نروژ چیست ؟

ایده خوبی است و علاقه دارم که در این زمینه با رییس فدر اسیون فوتبال ایران دیالوگ داشته باشم و  باهم در خصوص مسائل  مختلف فوتبال تبادل اندیشه  کنیم .

*میزان آشنایی شما با ورزش ایران تا چه حدی است و اصولا آیا مسابقات را دنبال می کنید؟

اخیرا از فدراسیون کشتی و کمپ تیمهای ملی  دیدن کردم و  با علیرضا  دبیر  ، محمد بنا و پژمان درستکار گفت وگو کردم. علاقه مندی مسوولان کشتی  برایم جالب توجه بود. بعضا مسابقات فوتبال را تماشا می کنم ، همانند بازیهای استقلال و پرسپولیس،  اقبال مردم  ایران به ورزش بویژه کشتی و فوتبال جالب توجه است و دوست دارم که شما در عرصه مسابقات معتبر موفق باشید.

*به باور جنابعالی آیا تیم ملی فوتبال ایران قابلیت صعود به جام جهانی 2022 را دارد ؟

گاهی اوقات بازیهای شما را از طریق تلویزیون دنبال می کنم اما اینکه آیا تیم ملی ایران موفق به صعود  شود  یا نه اطلاعات زیادی ندارم . اما دوست دارم این مهم انجام شود و شما خوشحال شوید.

*آیا شخصا به ورزش نیز می پردازید؟

بله. بعضا به کوهنوردی می روم و علاقه مندی  ایرانی ها برایم جالب  توجه است .فوتبال را دردوران نوجوانی دنبال می کردم و علاقه زیادی به این ورزش داشته و دارم .

*ورزش در  نروژ به چه شکلی دنبال می شود. دستیابی علاقه مندان به  رشته های مختلف  ورزشی  به چه صورتی است .

ورزش در نروژ به دو صورت حرفه ای و آماتور  دنبال می شود. در آیتم حرفه ای بحث بیزنس  خیلی مهم است و مشارکت بخش  خصوصی جایگاه خاصی دارد. البته دولت هم کمک های لازم را انجام می   دهد. در بخش اماتور ، از دوران کودکی تا بزرگسالان بصورت کلی ، رایگان است .

*نروژ به غیر از فوتبال و  کشتی در بخش ورزشهای زمستانی نیزدرزمره کشورهای پیشرفته و  مدعی بشمار می رود . گسترش مناسبات میان دو کشور در این زمینه به چه صورت می تواند عملی شود؟

شخصا تمایل دارم که در اسکی و حتی در شطرنج نیز با هم مراودات داشته باشیم . در فوتبال و کشتی هم همینطور، امیدوارم  مناسبات ما در این راستا تقویت شود و از تجارب و دانش یکدیگر بهره مند شویم.

*درپایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید.

از لطفا شما بی نهایت ممنوم و برای ایرانی ها آرزوی شادکامی وموفقیت روز افزون دارم .