پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
پرسپولیس- استقلال تاجیک، جام ملت های آسیا؛

هوش و آگاهی رمز موفقیت پرسپولیس بود

شکست استقلال تاجیک توسط پرسپولیس نه اسان رقم خورد ونه اتفاقی بود. هوش و درایت گل محمدی در تمام ابعاد و آگاهی از نوع بازی در زمین چمن مصنوعی عامل موفقیت پرسپولیس بود. در زمین چمن مصنوعی که دم خاصی دارد،باید لحظه به لحظه  خودرا به شرایط آرمانی تبدیل کرد.

اگر استقلال تاجیکستان در اواخر بازی دچار کمبود نفس وخستگی وگرفتگی عضله از سوی بازیکنانش شد،این به خاطر شروع بی محابای این تیم بود وهمان دم خاص زمین چمن مصنوعی در لحظات پایانی بازی بلای جان این تیم شد تا از تمرکز فاصله بگیرد.

گل محمدی دستور اداره بازی را داد تا انرژی بازی درزمین   چمن مصنوعی با زمان بازی تنظیم شود.

انچه پرسپولیس را برنده میدان کرد در چند نکته ریز وفنی خلاصه می شود.

بستن فضاها به خاطر ضد حمله های حریف.در این مورد شاید در طول زمان بازی فضاها بطور کامل بسته نشد،اما در مجموع   دستور فنی بصورت ایده ال انجام شد.

بسته شدن فضاها فرصت را از استقلال تاجیک گرفت تا در  هر زمان با تاکتیک ضد حمله  به  دیوار بتنی دفاعی منسجم پرسپولیس که نزدیک به هم در غالب اصل حمایت از  یکدیگر بازی می کردند  برخورد داشته تا در نهایت بن بست را احساس کنند.

اصولا تیم استقلال تاجیکستان یک تیم تدافعی دیده می شود و  بازی بسته را با دو لایه دفاعی مقابل دروازه خودی انجام می دهد.در این حالت باید  جهت ایجاد شکاف در لایه های پیچیده  از وجود دو یا چند بازیکن تکنیکی با توان قدرت بدنی بالا در لایه ها دفاعی حریف به کار گرفت تا حرکات تکنیکی مهاجمان اختلال در نظم دفاعی حریف ایجاد سازد.گل محمدی اگاهانه امید عالیشاه را برای ایجاد شکاف وعبدی را به دلیل چرخش ها ودور زدن مدافعان ونهایتا استفاده از ضربات سر در ارسال ها،به عنوان دو مهاجم ثابت به کار گرفت تااستقلالی ها در نظم دفاعی دچار سر گردانی خاص شوند. به این حرکت وحید امیری ومهدی ترابی از کناره ها با به توزدن ویورش به قلب دفاع حریف اضافه می شدند تا انفجار در ستون دو لایه دفاعی استقلال ایجاد شود.نکته ای که راه تنفس استقلال تاجیک را انهم درخانه اش تنگ می ساخت،اضافه شدن رضا اسدی به مجموعه مردان خط حمله بود.او گرچه در تقسیم وظایف یک هافبک تدافعی دیده می شد،اما میل به بازی جلوی این بازیکن این فضا را ایجاد می ساخت تاپرسپولیس هیچگاه در حمله کم تعداد دیده نشود.حتی گل محمدی در انجام تعویض باز دو مهاجم ال کثیر وپاکدل را روانه میدان کرد تا کار عالیشاه وعبدی را که نفس خط دفاع حریف را گرفته بودند،به نقطه تکامل تبدیل سازند. گلی که ترابی زد که کمتر کسی تصور ان را داشت حاصل یک کار گروهی بود.چون به هنگام پا به توپ شدن ترابی آل کثیر وپاکدل به جناح مخالف چرخش داشتند تا با اضافه شدن وحید امیری واسدی یک نوع سرگردانی وپراکندگی واشفتگی درخط دفاع استقلال تاجیک ایجاد شد تا ترابی در فضایی باز وبه دور از استرس ودرنهایت ارامش ضربه ارسالی ونزدیک  به چیپ را وارد سازد تا همه در برابر این گل مات ومبهوت بمانند.

انچه که به پایداری پرسپولیس کمک کرد،جمع شدن مدافعان و ارائه بازی نزدیک به هم درشکل حمایت وپوشش از هم بود تا پرسپولیس در خط دفاع ضریب هوشیاری واگاهی را به تصویر کشانده تا شاهد صعود مقتدرانه پرسپولیس به مرحله نیمه نهایی  باشیم.

نویسنده: اکبر عزیزی