جمعه دهم فروردین ماه
دو کلمه حرف درست...

 افراط و تفریط کنیم

تیم‌ملی والیبال با مربی ایرانی، آسیا را فتح کرد؛ این قهرمانی حقیقتا مایه افتخار است ولی به عنوان یک پیشکسوت پیشنهاد می‌کنم ‌که دچار افراط و تفریط نشویم و واقعیات والیبال دنیا را نادیده نگیریم.

عزیز پرتوی بازیکن و مربی سابق تیم‌ملی که والیبال روز دنیا را تعقیب می کند، ضمن‌ تمجید از عملکرد کادرفنی و بازیکنان تیم‌ملی می گوید؛ در آسیا یک تیم قابل بحث وجود داشت و آن هم ژاپن بود، اما قاره کهن دیگر کره جنوبی و ژاپنی که مدعی جهانی بوده اند را ندارد، پس در کنار ستایش از بچه های تیم از کلماتی استفاده کنیم ‌که بعدا بتوانیم برای آنها توجیهاتی بیابیم، این تیم‌ملی عالی بود ولی یکسال بعد را به یاد بیاوریم ‌که باید در جهانی روسیه مقابل تیم هایی بازی کنیم‌ که با سرعت؛ 130کیلو‌متر سرویس می زنند؛ آیا دریافت کننده های ما توانایی مهار چنین سرویس هایی را دارند آیا توپ به دست کریمی می رسد که بتواند اینقدر با مهارت و کیفیت پاس بدهد؟

وظیفه کارشناسان نقادی است و در نظرگرفتن این حقایق با‌ گفتن جملاتی چون سرو قامتان، شاگردان فلانی  و استفاده از واژه هایی همانند تیم‌ما انتقام‌ گرفت  نمی توان به والیبال ملی کمک ‌کرد، میدان های ورزشی محل مسابقات ورزشی است جنگ ‌چالدران ‌نیست که از انتقام حرف بزنیم.

پرتوی اضافه می کند: به لیگ قهرمانان اروپا نگاه کنید فرانسه قهرمان المپیک حدف شد، ایتالیا با یک تیم‌ جوان‌ و مربی خوبی چون دی جورجی به عنوان قهرمانی رسید و ما باید با پیشتازان جهان  والیبال همراه شویم و فکر نکنیم.

 با این داشته ها و طرز تفکر از همه‌جلو خواهیم زد

به عنوان یک‌پیشکسوت به تاکتیک بچه های تیم‌ملی افتخار می کنم، ولی والیبال کارهای زیادی دارد که انجام‌ نداده است مثل بحث آموزش مربیان، الان یک دوره سطح دو بین المللی در اردبیل دایر است مدرس کلاس همان هایی هستند ‌که هفته‌ پیش در تبریز تدریس کرده بودند، ما باید دنبال بهترین مدرسان جهان برای آموزش مربیان‌ ایرانی باشیم‌ وقتی خودمان کارها را تشریفاتی می کنیم؛ از اصل و حقیقت دور می افتیم.

بار دیگر تاکید می‌کنم؛ پیشرفت در سایه صداقت و همدلی است و قهرمانی ایران در جام ملت ها می تواند فارع از هر گونه‌ منفعت طلبی فردی و‌گروهی به وحدت و آگاهی ملی برساند.

گفت و گو: جمشید حمیدی