شنبه یکم اردیبهشت ماه
کشتی آزاد قهرمانی جهان – نروژ؛

یلان ایران و تلفیقی از جوانان و تجربه داران

مسابقات جهانی کشتی آزاد از امروز ظهر (شنبه ۱۰ مهر) به میزبانی نروژ آغاز می‌شود و این اولین باری است که در تاریخ مسابقات کشتی ، رقابتهای جهانی و المپیک در یک سال برگزار می شود.

مسابقاتی که صحنه حضور تعداد زیادی از غول‌های کشتی جهان است که در المپیک هم صاحب مدال شده‌اند و با این حال در این مسابقات حضور دارند.چهره هایی مثل توماس گیلمان از آمریکا: مدال برنز المپیک ۲۰۲۰، مدال نقره جهانی ۲۰۱۷بکا لومتادزه از گرجستان: طلای جهان ۲۰۱۹، نقره جهان ۲۰۱۶زورابی لاکوبیشویلی از گرجستان: برنز جهان ۲۰۱۸، طلای جهان ۲۰۱۷آدام باتیروف از بحرین: نقره جهان ۲۰۱۸ماگومدمراد گادژیوف از لهستان: برنز جهان ۲۰۱۹، نقره جهان ۲۰۱۷جیمز گرین از آمریکا: نقره جهان ۲۰۱۷، برنز جهان ۲۰۱۵کایل داک از آمریکا: برنز المپیک ۲۰۲۰، طلای جهان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ختیک تی‌سابولوف از صربستان: طلای جهان ۲۰۱۴، نقره جهان ۲۰۱۷جردن باروز از آمریکا: طلای المپیک ۲۰۱۲، طلای جهان ۲۰۱۱، ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۷، برنز جهان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹دیوید تیلور از آمریکا: طلای المپیک ۲۰۲۰، طلای جهان ۲۰۱۸حسن یزدانی از ایران: طلای المپیک ۲۰۱۶، نقره المپیک ۲۰۲۰، طلای جهان ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، نقره جهان ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸آرتور نایفونوف از روسیه: برنز المپیک ۲۰۲۰، برنز جهان ۲۰۱۹جیدن کاکس از آمریکا: برنز المپیک ۲۰۱۶، برنز جهان ۲۰۱۷، طلای جهان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹عبدالرشید سعدله‌یف از روسیه: طلای المپیک ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰، طلای جهان ۲۰۱۴، ۲۰۱۵، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، نقره جهان ۲۰۱۷کایل اسنایدر از آمریکا: طلای المپیک ۲۰۱۶، طلای طاها آکگول از ترکیه: طلای المپیک ۲۰۱۶، طلای جهان ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، برنز المپیک ۲۰۲۰، نقره جهان ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، برنز جهان ۲۰۱۳گنو پتریاشویلی از گرجستان: نقره المپیک ۲۰۲۰، برنز المپیک ۲۰۱۶، طلای جهان ۲۰۱۷، ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، برنز جهان ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵

نگاهی کوتاه به اسامی شرکت‌کنندگان نشان می‌دهد، مدال‌آوران المپیک بعد از توکیو به دنبال کسب مدال در نروژ هستند. خط و نشان قدرتمندان جهان در شبکه‌های اجتماعی حاکی از این است ملی‌پوشان کشورمان کار راحتی در مسابقات نروژ نخواهند داشت.

برای تیم ایران اما حساس ترین و مهمترین مسابقه جدال حسن یزدانی و دیویذ تیلور برای چهارمین بار است که برای یزدانی سراسر انتقامی است و برای تیلور ، پر از استرس برای حفظ برتری اش ....

دیوید تیلور و حسن یزدانی برای سومین بار در المپیک توکیو با هم سرشاخ شدند، جایی که در کمتر از ۲۰ ثانیه مدال طلا برای کشتی‌گیر کشورمان از دست رفت تا تیلور برای سومین بار برنده جدال با یزدانی باشد

 آخرین بار اما مسابقات جهانی کشتی در سال ۲۰۱۹ به میزبانی نورسلطان برگزار شد که کاروان کشورمان با کسب یک طلا، یک نقره و ۵ برنز به کار خود پایان و در مجموع جایگاه هشتم را به خود اختصاص داد. حسن یزدانی طلایی و علیرضا کریمی نقره‌ای ایران در این مسابقات بودند. یونس امامی، محمدعلی گرایی، بهنام احسان‌پور، علیرضا نجاتی و سعید عبدولی نیز در این مسابقات به مدال برنز دست یافتند.

در ترکیب تیم ایران حسن یزدانی و امیرحسین زارع به واسطه کسب مدال المپیک در اوزان ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم به طور مستقیم در ترکیب کاروان ایران قرار گرفتند و رحمان عمو زاد و محمد نخودی در اوزان ۶۱ و ۷۹ کیلوگرم با موفقیت در مسابقات جوانان جهان، حضورشان در ترکیب تیم ملی قطعی شد.

علیرضا سرلک در ۵۷ کیلو، امیرمحمد یزدانی در ۶۵ کیلو، عرفان الهی در ۷۰ کیلو، یونس امامی در ۷۴ کیلو، کامران قاسمپور در ۹۲ کیلو و مجتبی گلیج در ۹۷ کیلو نیز در مسابقات انتخابی تیم ملی به کاروان اضافه شدند.

تیم اعزامی به مسابقات جهانی را می‌توان ترکیبی از دوبنده پوشان جوانان و کشتی گیران باتجربه دانست. هم اکنون چهار آزادکار زیر ۲۰ سال در کنار بزرگانی چون حسن یزدانی و زارع ترکیب تیم ملی اعزامی به نروژ حضور دارند.

در کادر رهبری تیم هم اولین بار است که پژمان درستکار به همراه مصطفی میرعمادیان ، مصطفی آقاجانی و احسان امینی هدایت آزادکاران را در شرایطی به دست گرفتند که پیش از این غلامرضا محمدی تا پایان رقابتهای المپیک ، سرمربیگری تیم را برعهده داشت.

طبق برنامه مسابقات جهانی در روز اول مسابقات (۱۰ مهرماه) رحمان عمو زاد، یونس امامی، حسن یزدانی و امیرحسین زارع در اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم روی تشک خواهند رفت.

برنامه مسابقات جهانی کشتی:

جمعه ۹ مهرماه

ساعت ۱۵ تا ۱۶: قرعه کشی تمامی اوزان ده‌گانه کشتی آزاد

شنبه ۱۰ مهرماه

ساعت ۸ تا ۸:۳۰: وزن‌کشی اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد

ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۴:۳۰: مسابقات مقدماتی اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کیلوگرم کشتی آزاد

نویسنده: احمد دباغ