پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
کشتی قهرمانی جهان از نگاهی دیگر؛

یزدانی – تیلور، پیکار مهم و دیدنی

رقابت‌های کشتی آزاد بزرگسالان قهرمانی جهان با برگزاری مسابقات مقدماتی اوزان ۶۱، ۷۴، ۸۶ و ۱۲۵ کلیوگرم در شهر اسلو نروژ به پایان رسید که ۳ کشتی گیر آمریکایی، ۲ ایرانی و یک روس به فینال رسیدند.

تیم ایران در رقابت‌های ۴ وزن نخست ۲ فینالیست دارد که حسن یزدانی در وزن ۸۶ کیلوگرم در یک جدال حساس بار دیگر مقابل دیوید تیلور قهرمان آمریکایی المپیک و جهان قرار می‌گیرد.

یزدانی تاکنون 3 بار مقابل این کشتی گیر مغلوب شده که فینال بازی‌های المپیک توکیو آخرین باری بود که این 2 کشتی گیر عنواندار به مصاف هم رفتند و تیلور در واپسین لحظات کشتی باخته را بُرد.

حسن برای رسیدن به فینال رقابت های جهانی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه 12 بر 2 عظمت دولت بیکوف از قزاقستان را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی اتهان راموس از پورتوریکو را با نتیجه 10 بر صفر از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله نیز با نتیجه 8 بر 2 از سد آرتور نایفونوف دارنده مدال برنز المپیک و جهان از روسیه گذشت و راهی دیدار فینال شد.

همچین امیر حسین زارع که در دیدار نیمه نهایی بازی‌های المپیک توکیو مقابل گنو پتریاشویلی دارنده مدال‌های طلای جهان و نقره المپیک از گرجستان مغلوب شد در دیدار فینال رقابت‌های جهانی می‌تواند با شکست این کشتی گیر ضمن انتقام به مدال طلا نیز برسد.

امیرحسین برای فینالیست شدن پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه 6 بر صفر دزیانیس خرامیانکوف از بلاروس را مغلوب کرد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه 10 بر صفر نیکولاس گویازدوفسکی دارنده مدال برنز جهان از آمریکا را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. وی در این مرحله با نتیجه 4 بر صفر از سد طاها آکگول قهرمان المپیک و جهان از ترکیه گذشت و به دیدار فینال راه یافت.

در وزن ۶۱ کیلوگرم رحمان عموزاد که در کشتی نخست با نتیجه ۵ بر صفر از سد گمزاتگادزی هالیدوف از مجارستان گذشت در دور بعد مقابل توشیهیرو هاسگاوا دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان از ژاپن با نتیجه ۹ بر ۵ مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی، عموزاد از دور رقابت‌ها کنار رفت.

همچنین در وزن ۷۴ کیلوگرم یونس امامی که در دور اول و دوم کشتی گیران مغولستان و قزاقستان را مغلوب کرده بود در دیدار یک چهارم نهایی مقابل آوتاندیل کنتچادزه دارنده مدال نقره جهان از گرجستان با نتیجه ۱۰ بر ۱ مغلوب شد و با توجه به شکست این کشتی گیر در مرحله نیمه نهایی، امامی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

معرفی فینالیست‌های چهار وزن نخست

۶۱ کیلوگرم: داتون فیکس (آمریکا) – عباس گادجی ماگومدوف (روسیه)

۷۴ کیلوگرم: کایل داک (آمریکا) – تاجموراز سالکازانوف (اسلواکی)

۸۶ کیلوگرم: حسن یزدانی (ایران) - دیوید تیلور (آمریکا)

۱۲۵ کیلوگرم: امیرحسین زارع (ایران) - گنو پتریاشویلی (گرجستان)

رقابت های رده بندی و فینال اوزان 4 وزن نخست یشکنبه شب برگزار می شود.

نویسنده: احمد دباغ