جمعه دهم فروردین ماه

استارت لیگ برتر بسکتبال بعد از 5ماه تعطیلی

بعد از گذشت ۵ ماه از پایان فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال، این مسابقات دوباره از فردا شروع می‌شود تا مشخص شود نقل و انتقالات و هزینه‌ها این‌بار به قهرمانی کدام تیم منجر خواهد شد.

فصل جدید رقابت های بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور از فردا آغاز می شود. این فصل از رقابت ها همچون سال گذشته با حضور ۱۶ تیم برگزار می شود از جمله شهرداری گرگان مدافع عنوان قهرمانی و نظم آوران سیرجان و سپاهان که تازه واردهای لیگ به حساب می آیند.

 

مربیانی خبرسازتر از بازیکنان

برای برگزاری فصل جدید رقابت های باشگاهی بسکتبال، نقل و انتقالات زیادی انجام شد که بعضا قابل توجه بودند به خصوص در میان مربیان؛ اگر سال گذشته انتقال بازیکنی مانند محمد جمشیدی از نفت آبادان به شهرداری گرگان به بمب نقل و انتقالات تبدیل شد امسال مربیان و جابه جایی آنها چنین اتفاقی را رقم زد؛ آنجا که مهران شاهین طبع سرمربی پیشین تیم ملی بسکتبال پس از دو سال حضور در راس کادر فنی شهرداری گرگان و قهرمان کردن این تیم به شیمیدر پیوست و جای خود را به مهران حاتمی داد که سال گذشته در لیگ برتر مربیگری نکرد اما حالا به عنوان دستیار سرمربی تیم ملی بسکتبال هدایت مدافع عنوان قهرمانی را در لیگ برتر بر عهده دارد.

 

شاهین طبع پس از جدایی از جمع گرگانی ها هدایت تیم شیمیدر را بر عهده گرفت که سال گذشته به عنوان سوم دست یافت. عنوان سومی شیمیدر با مصطفی هاشمی به دست آمد؛ سرمربی جدید تیم ملی که جایگزین مهران شاهین طبع (در تیم ملی) شده است و در عرصه باشگاهی هم با وجود اختلافات زیاد و علنی که با مهرامی ها داشت با آنها به توافق رسید تا هدایت این تیم را بر عهده داشته باشد.

 

بدین ترتیب نقل و انتقالات انجام شده برای فصل جدید رقابت های باشگاهی بسکتبال بیشتر از بازیکنان در میان مربیان خبر ساز بود؛ اگر چه بودند بازیکنانی هم که جابه جایی آنها سوال برانگیز بود مانند محمد حسن زاده و سعید داورپناه که سال گذشته در ترکیب نفت قرار داشتند و در یک بازه زمانی انتقاداتی را هم نسب به مهرام مطرح کردند اما قرار است امسال برای این تیم بازی کنند!

 

البته حاشیه های ایجاد شده از طرف محمد جمشیدی و ارسلان کاظمی هم به جای خود محفوظ است؛ بازیکنانی که همزمان دو تیم را درگیر حضور خود کردند و در نهایت هم کارشان به کمیته انضباطی کشیده شد.

 

 

تازه لیگ برتری شده ها

فصل جدید رقابت های بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور در شرایطی برگزار می شود که از میان ۱۶ تیم شرکت کننده تنها سپاهان و نظم آوران سیرجان تجربه ای از لیگ برتر ندارند. سیرجانی ها البته با جذب علی آرزومندی مربی پیشین مهرام و در اختیار گرفتن دو بازیکن آمریکایی و روسی مهیای دیدارهای لیگ برتری شده اند.

در میان تیم های شرکت کننده صنایع هرمزگان نام جدیدی در لیگ برتر است؛ جدید اما با تجربه لیگ برتری. این تیم همان شهردرای بندرعباس است که امتیاز آن به صنایع هرمزگان واگذار شده و قرار است امسال با هدایت رضا هنگام پور در مسابقات شرکت داشته باشد. همان طور که رعد پدافند هوایی مشهد با نام تهران و یکی از تیم های زیر مجموع شیمیدر در رقابت ها شرکت خواهد داشت.

موضوع قابل توجه دیگر اینکه آویژه صنعت مشهد تنها تیمی لیگ برتری بسکتبال است که مربی خارجی در اختیار دارد و رعد پدافند، صنایع هرمزگان و نیروی زمینی هم تنها تیم هایی هستند که هیچ یار خارجی در میان نفرات خود ندارند.

 

 

مدعیانی که مدعی ماندند

در هر صورت لیگ برتر بسکتبال در شرایطی آغاز می شود که شهرداری گرگان با وجود از دست دادن مهران شاهین طبع همچنان در حد مدعی و مدافع عنوان قهرمانی باقی مانده است. این تیم اگرچه برخی ستاره های خود را از دست داد اما کماکان ترکیبی پرمهره در اختیار دارد. «پری پتی» که تاثیرگذارترین بازیکن در فینال فصل گذشته بود برای چهارمین بار در ترکیب تیم شهرداری گرگان خواهد بود، این تیم علاوه بر محمد جمشیدی نفراتی مانند کیوان ریاعی، علی نجفی و امیری صدیقی را هم در اختیار دارد.

گرگانی ها که فصل گذشته با شکست سه بر یک مهرام قهرمانی لیگ را از آن خود کردند امسال هم این تیم را به عنوان یک رقیب جدی در کنار خود خواهند داشت. مهرام برای حضور در این فصل مسابقات هزینه های سنگینی را متحمل شده است. حضور بازیکنانی مانند مهدی کامرانی، صمد نیکخواه بهرامی، سعید داورپناه، محمد حسن زاده، محمد اوجاقی، آرن داودی و پیتر گریگوریان هم گویای این است که مهرام دورخیز برای قهرمانی را از نقل و انتقالات آغاز کرده است. این تیم یک بازیکن خارجی هم جذب کرده و با در اختیار داشتن همزمان سرمربی و آنالیزور تیم ملی (کامران جمشید وند) جزو مدعیان اصلی به حساب می آید.

شیمیدر هم اگرچه ترکیبی جوان در اختیار دارد اما با حضور مهران شاهین طبع در راس کادر فنی باید کماکان این تیم را در کنار مدعیان در نظر گرفت. روزبه ارغوان، نوید رضایی فر، سینا واحدی که سال گذشته برای شاهین طبع در لیگ برتر بازی کردند در کنار محمد یوسف وند از جمله بازیکنان شیمیدر در فصل جدید رقابت های باشگاهی بسکتبال به حساب می آیند.

 

 

آغاز لیگ با دیدار مدافع عنوان قهرمانی و تیم تازه وارد

 

۱۶ تیم شرکت کننده در مسابقات باشگاهی بسکتبال دیدارهای مقدماتی خود را در دو گروه ۸ تیمی برگزار می کنند. گروه بندی تیم ها به این شرح است:

گروه الف: شهرداری گرگان، پالایش نفت آبادان، ذوب آهن اصفهان، صنعت مس کرمان، کوچین آمل، خانه بسکتبال خوزستان، نیروی زمینی تهران و نظم آوران نوین سیرجان

گروه ب: مهرام تهران، شیمیدر قم، فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، اکسون تهران، صنعت مس رفسنجان، رعد پدافند تهران، صنایع هرمزگان و آویژه صنعت پارسای مشهدهاچادیدارهای فصل جدید

چهار روز نخست رقابت های باشگاهی بسکتبال به برگزاری دیدارهای گروه الف اختصاص دارد. دیدار نخست این گروه هم میان دو تیم شهرداری گرگان مدافع عنوان قهرمانی و نظم آوران سیرجان یکی از دو تیم تازه وارد به لیگ برتر برگزار خواهد شد.

 

برنامه این دیدارهای به این شرح است:

شنبه ۲۴ مهرماه
* شهرداری گرگان - نظم آوران سیرجان (ساعت ۱۵)
نفت آبادان - نیروی زمینی (ساعت ۱۷:۳۰)

یکشنبه ۲۵ مهرماه
خانه بسکتبال خوزستان - ذوب آهن اصفهان (ساعت ۱۵)
مس کرمان - کاله (ساعت ۱۷:۳۰)

دوشنبه ۲۶ مهرماه
نیروی زمینی - شهرداری گرگان (ساعت ۱۵)
نظم آوران سیرجان - نفت آبادان (ساعت ۱۷:۳۰)

سه‌شنبه ۲۷ مهرماه
کاله - خانه بسکتبال خوزستان (ساعت ۱۵)
ذوب آهن اصفهان - مس کرمان (ساعت ۱۷:۳۰)