جمعه سی و یکم فروردین ماه
گفت و گو با والیبالی ترین خانواده دنیا؛

جلوه: به لیگ روسیه و آلمان می اندیشم

والیبال یک ورزش خانوادگی بین المللی است. اما خانوادگی ترین والیبالیست های جهان را ایرانیان در اختیار دارند.

مهدی جلوه که به تازگی جایزه بهترین مدافع باشگاه های آسیا را به خود اختصاص داده است، در خانواده ای زندگی می کند که از پدر و عموها گرفته تا دایی اش که همه چهره های نامدار ورزش والیبال هستند. اما از این جمع بهنام جلوه، کاپیتان تیم ملی والیبال در دهه 60 سرآمد است و با اینکه فرشید پدر مهدی جلوه و شاهرخ و علی که هر یک در برهه هایی عضو تیم ملی بودند، اما بهنام جلوه نمایی دیگر داشته است. با مهدی جلوه که عضو تیم های ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان کشور ماست به انگیزه موفقیت اخیرش با تیم فولاد سیرجان ایرانیان در جام باشگاه های آسیا و اقیانوسیه گفت و گو کرده ایم. وی می گوید: قدم های اولیه والیبال را زیرنظر آقایان علیرضا زرین پر و سهراب به نژاد برداشتم. بسیار خوش اقبال بودم که با مربیانی کار کرده ام که همگی از بهترین های کشور ما بودند. روزی که جام باشگاه های آسیا در تایلند آغاز شد، آرزو داشتم که بتوانم در جمع برگزیدگان این رقابت ها باشم و اکنون از این بابت بسیار خوشحال هستم و این البته آرزویی محال نبود.

جلوه که در مسابقات جوانان جهان عضو تیم ملی ایران بود درباره دلایل ناکامی در این رقابت ها گفت: ما از ژاپن محل برگزاری جام ملت های آسیا تا رسیدن به ایتالیا برای شرکت در قهرمانی جوانان زیر 21 سال دنیا 44 ساعت در پرواز بودیم و 24 ساعت فاصله زمانی کشورها را تحمل می کردیم و خستگی مفرط باعث شد که تیم ما نتواند کیفیت بازی خود را نشان دهد. غیر از این هیچ دلیل دیگری وجود نداشت و دیدید که در ادامه راه تیم های پرقدرت کوبا و کانادا را شکست دادیم. این را هم بگویم که برعکس تیم های دوره های گذشته ما هیچ مسابقه تدارکاتی برون مرزی را هم تجربه نکرده بودیم. جلوه که دانشجوی تربیت بدنی دانشگاه گیلان است این را هم گفت که زیرنظر مربیان کارکشته ای کار کرده ام. اما آقای سعید رضایی، بهروز عطایی و دایی ام محمدرضا تندروان خیلی راحت بوده اند؛ چرا که مدل کار آنها طوری است که دلخواه من بوده است.

بهترین مدافع باشگاه های آسیا درباره پیشنهاداتی که در جریان مسابقات اخیر به وی شده است، گفت: پیشنهادهایی هم داشته ام اما چون با فولاد سیرجان قرداد دارم نمی خواهم رفیق نیمه راه باشم. اما در نهایت به بازی در لیگ های آلمان و روسیه می اندیشم شاید سال های آینده این توفیق نصیب من شود.

گفت و گو با بهنام جلوه

بهنام جلوه، عموی بزرگ پدیده جدید والیبال ایران می گوید: ما رکورد دار بازیکنان فامیلی در جهان هستیم. آنچه که از مهدی دیده ام اخلاق عالی است که با صبوری و پشتکار همراه شده است. به لحاظ فنی سرعت دستش باید زیادتر شود و در سرویس بیشتر تمرین کند. جابه جایی بازیکنان جدید به جای ستاره های گذشته نیازمند تحمل افزون تر است. پرکردن جای خالی سیدموسوی زمان می خواهد. خداوکیلی موسوی بی نظیر بازی می کند. برادرزاده ام مهدی سرعت و دفاع خوب را از ما به ارث برده اند.

کاپیتان سابق تیم ملی درباره تفاوت بازیکنان این نسل با نسل گذشته می گوید: تفاوت مع الفارق است. آن زمان خلاقیت بازیکنان بی نظیر بود. اما اکنون توانایی های فردی بازیکنان در تاکتیک خلاصه می شود. جلوه که بعد از سال ها اقامت در تهران به زادگاهش رشت بازگشته است، می گوید: والیبال در گیلان هم مانند کرمانشاه تقریبا به پایان خط رسیده است. گنبد که روزگاری مهد بازیکنان خلاق والیبال ایران بود، اکنون مصرف گرا شده است. و افسوس می خورم که گیلان با این همه استعداد بازیکنانش پخش شده اند.

گفت و گو: جمشید حمیدی