چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه
یادگار ماندگار

نخستین لیگ والیبال و نخستین تیم منتخب هفته

لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور برای نخستین بار در سال های 54- 53 راه اندازی شد. نام این رقابت ها جام پاسارگاد بود که در نهایت دخانیات تهران با بازیکنانی چون منوچهر آخشین، عزیز پرتوی، محمود چایچی، امیر حیدری، زنده یاد ودود گوگانی، حمید شلتوک چی، نادر پاکرو و قاسم توکلی با مربیگری حسن کبیری قهرمان شد.

این رقابت ها با پوشش خبری و تصویری بی نظیر مجله دنیای ورزش همراه بود. چرا که رئیس فدراسیون والیبال فرهاد مسعودی، مدیر موسسه اطلاعات بود که دنیای ورزش یکی از مشتقات این موسسه به شمار می رفت. آن زمان انتخاب تیم هفته و عکس و پوستر تیم های برتر از سوی مجله دنیای ورزش با استقبال عالی علاقمندان ورزش قرار گرفته بود. استاد فرامرز تهرانی رفیع، والیبال نویس آن دوران در پاسخ به پرسش البرز ورزشی که انتخاب تیم منتخب هفته چگونه از ذهن ایشان خطور کرده بود، گفت: پیش از ما فوتبال جام تخت جمشید انتخاب تیم هفته رایج بود که ما در نشستی در تحریریه، بد ندیدیم که اقدام مشابهی را انجام بدهیم. زمانی که پوستر تیم ها و قهرمانان را چاپ می کردیم مورد انتقاد رقبا قرار گرفته بود . حتی بعضی از آنها دنیای ورزش را به پلی بوی تشبیه کرده بودند. اما دیری نپایید که کیهان ورزشی هم دست به چنین اقداماتی زد؛ حتی مجله فردوسی که منتقد ما بود، خود اقدام به انتشار تاج ورزشی کرده بود . این شیوه هنوز هم ادامه دارد. در آن زمان والیبال نویس ها محدود بودند؛ آقایان داریوش جمالی، محمد اینانلو و بهمن صفوت که هر سه از دار دنیا رفتند، والیبال را در صفحات نشریات زنده نگهداشته بودند. داریوش خان البته آدم خاصی بود ولی خدمات ایشان به والیبال انکارناپذیر است.

فرامرز رفیع تهرانی درباره حال و هوای والیبال در رسانه های امروز گفت: 43 سال است که پایم را به هیچ ورزشگاهی نگذاشته ام ولی خوشحالم که شما به عنوان یک دنیای ورزشی در صحنه حضور دارید.