جمعه دهم فروردین ماه

شکست فیروزجا در سوئیس

شکست فیروزجا شطرنج باز ایرانی تیم فرانسه در گرند سوئیس و تساوی  پرهام مقصودلود مرد شماره یک شطرنج ایران.

به گزارش البرز ورزشی،  دور نهم مسابقات شطرنج گرند سوئیس برگزار شد که پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ایران مقابل پتروسیان شطرنج‌باز ارمنستانی قرار گرفت و به تساوی رضایت داد. تساوی مرد شماره یک شطرنج ایران در این رقابت ها درحالی بود که او با ریتینگ ۲۷۰۱ در این رقابت ها حضور دارد اما حریف ارمنستانی او دارای ریتینگ ۲۶۰۵ بود.

مقصودلو با این تساوی شانس صعود در جدول رده بندی را از دست داد و با ۵.۵ امتیاز در رده ۲۶ این رقابت‌ها ایستاد.

محمد امین طباطبایی دیگر شطرنج باز ایران که در این رقابت ها حضور دارد در دور نهم مقابل حریف روسی خود تن به شکست داد تا همچنان ۴ امتیازی باقی بماند. طباطبایی با توجه به نتایج کسب شده در رده ۶۷ این رقابت‌ها ایستاده است.

در حساس ترین دور نهم این رقابت‌ها فیروجا در یک بازی بسیار مهم به مصاف فابیانو کاروانا، ملی‌پوش شطرنج آمریکا رفت. علیرضا فیروزجا، ملی‌پوش پیشین شطرنج ایران که برای کشور فرانسه بازی می‌کند در حالی به مصاف حریف آمریکایی رفت که علیرضا در صدر این مسابقات قرار داشت و کاروانا در رده دوم برای همین این رقابت به نوعی جنگ صدرنشینی به حساب می‌آمد.

فیرزوجا در این بازی حساس به ستاره آمریکا بازی را واگذار کرد و اولین شکست در کارنامه این شطرنج باز ثبت شد. با توجه به شکست فیروزجا این شطرنج باز همچنان ۶.۵ امتیازی باقی ماند و کاروانا هم ۶.۵ امتیازی شد اما به دلیل پوئن شکنی همچنان فیروزجا در صدر قرار دارد.

در این رقابت ها دیوید هاول انگلستانی هم ۶.۵ امتیازی بوده و قرار است فیروزجا در دور دهم با این شطرنج باز بازی کند.

مسابقات شطرنج کرند سوییس یک تورنمنت ۱۱ دوری است که از ۲۷ اکتبر تا ۷ نوامبر ۲۰۲۱ (۵ تا ۱۶ آبان ماه) در ریگا لتونی برگزار می‌شود. دو نفر برتر این رقابت‌ها مجوز حضور در مسابقات کاندیداهای فیده ۲۰۲۲ را پیدا خواهند کرد.

۱۰۸ شطرنج باز برتر جهان در این مسابقات دست به مهره شده‌اند.