پنجشنبه سوم آبان ماه

مخالفت کره با حضور روسیه در بازی های آسیا

شورای المپیک آسیا به تیم ملی روسیه برای حضور در بازی‌های آسیایی پیشنهاد می‌دهد، کره‌ای‌ها با آن موافق نیستند.

این احتمال وجود دارد که تیم‌های ملی روسیه، از جمله تیم‌های والیبال، در بازی‌های آسیایی بعدی بازی کنند، حتی اگر کمیته المپیک روسیه عضو شورای المپیک آسیا نباشد.

شورای المپیک آسیا (OCA) به ورزشکاران روسیه و بلاروس این فرصت را داد تا در مسابقات آسیایی از جمله بازی های آسیایی 2023 هانگژو چین که شامل مسابقات والیبال نیز می شود، شرکت کنند. OCA اعلام کرد که با بیانیه هیات اجرایی کمیته بین المللی المپیک (IOC) پس از شروع جنگ در اوکراین در مورد وضعیت ورزشکاران روسیه و بلاروس و همچنین مجازات علیه این کشورها موافق است. با این حال، هیات حاکمه جنبش المپیک در آسیا "فکر می کند که ورزش می تواند مردم را دور هم جمع کند و همه باید بدون توجه به ملیت یا وضعیت گذرنامه خود، حق شرکت در رویدادهای ورزشی را داشته باشند."
واکنش فدراسیون های ملی در رشته های مختلف ورزشی در روسیه اندکی پس از آن بود. تا جایی که فدراسیون والیبال روسیه (VFV)، دبیرکل آن، الکساندر یارمنکو، گفت که تیم هایی در آسیا وجود دارند که در مقابل آنها بازی کردن برای تیم ملی روسیه جالب خواهد بود.

یکی از اولین کشورهایی که با پیشنهاد OCA برای حضور تیم های روسی در بازی های آسیایی مخالفت کرد، کره جنوبی بود. کمیته ورزش و المپیک کره (KSOC) نامه‌ای به OCA ارسال کرد که چرا روسیه و بلاروس اجازه دارند در بازی‌های آسیایی امسال شرکت کنند. با توجه به اینکه بازی‌های آسیایی به عنوان یک مقدماتی برای المپیک پاریس عمل می‌کند، با شرکت ورزشکاران روسی و بلاروسی، برگزاری مسابقات حذفی در بازی‌های آسیایی می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، بنابراین KSOC می‌خواهد OCA در مورد نحوه رسیدگی به این شرایط توضیح دهد.

به یاد بیاورید که IOC به تصمیم گیری برای اجازه دادن به روس ها برای شرکت در بازی های المپیک 2024 با نام ها و نمادهای بی طرف نزدیک است.

گزارش: پیمان محرمی