سه شنبه یکم خرداد ماه
داوران ساحلی ایران در کانون توجه

بازدرهوا: دیر بجنبیم 50 سال درجا می زنیم

داور بین المللی والیبال ایران که در مسابقات اخیر تور ساحلی آسیا قضاوت کرده است با انجام ده داوری ازجمله بازی مهم تایلند و ژاپن با موفقیت به کشور بازگشت.

به گزارش پایگاه خبری البرز ورزشی: او اعتقاد دارد که زمان آن فرارسیده که داوران ایران بیشتر در صحنه های بین المللی حضور پیدا کنند به ویژه اینکه رئیس و نایب رئیس فدراسیون اهتمام زیادی را در حمایت از داوران ایرانی به خرج می دهد.

حسن بازدرهوا افزود: کمیته داوران فدراسیون جهانی به دلیل برخی مسائل، دست به تغییراتی در آئین نامه اجرایی زد و از سال 2016 دیگر دوره‌های بین المللی داوری برگزار نکرده است و این دوره‌ها تبدیل به دوره‌های قاره‌ای شده است که داوران باید ابتدا در آن‌ها شرکت کنند. من هم از جمله داوران آسیایی هستم که تنها در این قاره می توانم سوت بزنم و با توجه به تعداد مسابقات کم، فرصت بسیار کمی برای داوران بوجود می‌آید.

وی تاکید کرد: شرایط حضور یک داور در دوره داوری fivb خیلی سخت شده است و اگر حتی 50 داور برای کلاس های آسیایی بفرستیم، شاید برای همیشه در همین رتبه باقی بمانند. در حال حاضر نداشتن داور با درجه fivb یکی از مشکلات ساحلی است که از سطح به روز والیبال ساحلی جهان عقب باشیم و باید برای برطرف کردن این مشکلات برنامه ریزی کنیم.

داور والیبال ساحلی ایران ادامه داد: دوره بعدی کلاس داوری فدراسیون جهانی که امکان حضور نماینده ایران وجود دارد، در سال 2027 برگزار می‌شود و فدراسیون باید از هم اکنون برای حضور نماینده ایران در این دوره برنامه ریزی کند تا پرورش نسل جدید داوری ساحلی ایران متوقف نشود. به همین دلیل اعزام داوران بالای 35 سال برای شرکت در این دوره ها مناسب نیست زیرا سهمیه سوزی می شود. باید روی داوران جوان 25 تا 35 سال به صورت ویژه کار شود که در آینده بتوانند مجوز قضاوت در مسابقات بین المللی کسب کنند که فدراسیون والیبال حمایت ویژه ای در این زمینه از داوران دارد.

وی که مسئول برگزاری مسابقات کمیته ساحلی است، درباره لیگ برتر والیبال ساحلی نیز گفت: با برنامه ریزی انجام شده انشاالله امسال چهارمین دوره لیگ برتر ساحلی با شکل و شمایل جدیدی برگزار خواهد شد و این رقابت ها بعد از مسابقات انتخابی المپیک شروع می شود. همچنین امسال برای نخستین بار لیگ دسته یک والیبال ساحلی راه اندازی خواهد شد تا فرصت برای آینده سازان این رشته ورزشی مهیا شود.

بازدرهوا ادامه داد: همچنین مردادماه مسابقات والیبال ساحلی قهرمانی زیر 16 و 18 سال برگزار می‌شود و در شهریورماه نیز رقابت‌های دیگر رده های سنی انجام خواهد شد. امیدوارم خروجی این مسابقات و ادامه روند استعدادیابی باعث جذب و پرورش بازیکنان شایسته برای تیم های ملی و رده سنی شود.