پنجشنبه نهم فروردین ماه
بازی بد، ارنج بد!

سیدصالحی: کی روش تا جام ملتها می ماند

ترکیب تیم ملی برای بازی مستقیم اشتباه بود کارشناس فوتبال کشورمان با انتقاد از شیوه بازی ایران مقابل آمریکا بی برنامگی در عملکرد هجومی را عامل حذف تیم ملی کشورمان از جام جهانی عنوان کرد.

سیدمهدی سیدصالحی در مورد تیم ملی و عملکردش در جام جهانی اظهار داشت: آمریکا مقابل انگلیس مساوی گرفت و این نشان می دهد تیم قدرتمندی است. آمریکا تیم جوانی است که فوتبال خوبی بازی می کند. ما با سیستم 4-3-3 مقابل این تیم قرار گرفتیم اما آنها موفق شدند از پشت مدافعان ما استفاده کرده و با تغییر جهت بازی از نقاط کور استفاده کرده به دروازه ما نزدیک شوند. بازیکنانی مثل دست، مک کنی، رابینسون و پلیشیچ در کارهای ترکیبی و هجومی تاثیرگذار بودند و ساده فوتبال بازی می کردند.

وی با اشاره به ضعف فنی تیم ایران در بازی مقابل امریکا تصریح کرد: تیم آمریکا مالک کل زمین بود و ما تقریبا حرفی برای گفتن نداشتیم. البته با خروج پلیشیچ از بازی کمی کفته ترازو به نفع ما سنگین شد اما برای تیمی که یک گل عقب بود و بی مهابا و بدون برنامه حمله می کرد تغییری ایجاد نشد. به نظر من تیم ملی ایران هیچ تاکتیکی برای حمله نداشت. مربی آمریکا بازیکنان تهاجمی خود را تغییر داد چون می دانستیم ایران به بازی مستقیم رو می آورد از این رو نفراتی آورد که بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند. به همین دلیل ما نتوانستیم موقعیت آنچنانی خلق کنیم. در واقع تیم آمریکا با آنالیز خوبی که از ما داشتند برای هر دقیقه از بازی برنامه ریزی کرده بودند و با پیش بینی احتمالی عملکرد تیم ایران تعویض کرده و اتفاقا به نتیجه رسیدند.
این کارشناس فوتبال در مورد این که در بازی مستقیم نیز بی هدف بازی می کردیم افزود: ما در بازی مستقیم از سامان قدوس و مهدی طارمی استفاده کردیم . یعنی سردار را بیرون کشیده بودیم. در حالی که با این دو بازیکن نباید بازی مستقیم انجام می دادیم چرا که این ترکیب با توجه به بازیکنان تکنیکی که پشت فوروارد قرار داده بودیم بیشتر به درد بازی از کنارها می خورد. در نتیجه بدون برنامه و بدون توجه به پتانسیلی که در اختیارمان بود بازی کردیم و طبیعی است که به نتیجه نمی رسیم. سوال من این است که چرا از سامان قدوسی که در دو بازی قبل فرصت بازی پیدا نکرد در این بازی استفاده کردیم. او حداقل باید در چنین مسابقات گروهی مورد استفاده قرار می گرفت. البته می دانم که با وجود دو کارته شدن جهانبخش نیروی تهاجمی نداشتیم اما می توانستیم به جای قدوس از روزبه چشمی استفاده کرده و قلیزاده را پشت فوروارد قرار دهیم و از تکنیک او در این منطقه استفاده می کرد. سیدصالحی کی روش را فاقد برنامه تهاجمی خواند و تاکید کرد: کی روش بازی اول را باخت و در بازی دوم روی توانایی و خلاقیت بازیکنان برنده شد. ولز بعد از حدود 60 سال وارد جام جهانی شده بود در حالی که بازیکنان تیم ما قبلا هم چنین میدانهایی را تجربه کرده بودند. کی روش مربی خوبی و بزرگی است و به نظر من در بخش دفاعی تیم خوبی هستیم اما در فاز تهاجمی هیچ برنامه ای ندارد. این نشان می دهد ما بازی بد را به ارنج بد سرمربی باختیم و در بازی دوم که دیدید در چه دقیقه ای برنده شدیم و در بازی آخر نیز در حالی که می توانستیم با برنامه و تهاجمی تر بازی کنیم با بی برنامگی ناکام ماندیم. ما می توانستیم بهتر بازی کرده و از هافبک های خلاقتری استفاده کنیم. اگر دقت کرده باشید تیم آمریکا خط هافبک تکنیکی داشت و عملا قدرت را از ما گرفته بود. با این حال به نظر من کی روش باز هم در تیم ملی ایران می ماند. درست است که گفته است تا جام جهانی قرارداد دارد ولی مطمئن باشید تا جام ملتها ادامه می دهد.

گفت و گو: نیلوفر مژدهی