پنجشنبه سی ام فروردین ماه
در جام ملت ها کار سختی پیش رو داریم؛

لزوم‌ پوست اندازی و جوانگرایی در تیم ملی

عملکرد تیم ملی در جام جهانی را نمی توان مثبت ارزیابی کرد.

از حیث نتیجه و نمایش تاکتیکی و هدایت کادر فنی نمایش مطلوبی نداشتیم و معدل سنی بالای تیم هم بزرگترین دغدغه فوتبال ما است. صعود کره، ژاپن و استرالیا به دور دوم و حضور در جمع ۱۶ تیم برتر جهان را باید جدی گرفت. این سه تیم در جام ملت های آسیا رقبای اصلی ما خواهند بود.

به این جمع عربستان، قطر، ازبکستان، عمان، امارات و تایلند را هم اضافه کنید تا بدانید سال آینده در دوحه چه کار سختی پیش رو داریم!

بر اساس اعلام فیفا، شکست ۶ بر ۲ ایران مقابل انگلیس در زمره بدترین نتایج دور اول جام جهانی قرار گرفت. پیرترین تیم حاضر در مسابقات هم به ما تعلق گرفت. این آمار و عملکرد نامناسب به ما می گوید که باید در تصمیمات فنی و مدیریتی تیم ملی تجدید نظر کنیم. ایجاد تحول، جوانگرایی و پوست اندازی باید در اولویت قرار گیرد. این تحول را آلمان ها، بلژیکی ها، مکزیکی ها، اروگوئه ای ها هم احساس کردند و مدیران آنها به وضوح می گویند که از معدل سنی بالای تیم هایشان لطمه دیدند. ایتالیا، ترکیه، سوئد و دیگر تیم هایی که به جام جهانی هم نرسیدند در این موضوع اتفاق نظر دارند و جملگی از ضرورت جوانگرایی صحبت می کنند. پیام مهم دیگر مسابقات، مباحث بدنسازی، آمادگی جسمانی، ریکاوری و بالا بردن میزان دوندگی بازیکنان در زمین است.

امروز فوتبال را باید با اصول علمی پیش برد. جدال‌های فیزیکی، نبردهای جسمانی در فاز دفاع و حمله و ارتقا میزان دوندگی نفرات از اهمیت خاصی برخوردار است. امروز صرفا با حضور نفرات شاخص و سلبریتی ها نمی توان کارها را پیش برد. باید قبول کرد که جوان‌ترها با انگیزه بالاتر و تحرک دو چندان، گوی سبقت را از رونالدو، دنی آلوز، مودریچ، سوارز، توماس مولر، نویر، لوکاکو و امثال هم گرفته اند. این نفرات باید کفش های خود را آویزان کنند و جای خود را به جوان‌ ترها بدهند. امروز ما هم مانند آلمان‌ ها باید از ضرورت تحول و گام گذاشتن در دوره گذار سخن بگوییم و انقلابی در تیم ملی ایجاد کنیم. کنار گذاشتن وحید امیری، رامین رضاییان، انصاری فرد، شجاع و کریمی و حاج صفی و...تصمیماتی مبتنی بر آینده ‌نگری است. باید به تلاش ‌های آنها در این سالها احترام گذاشت و جای آنها را با فرصت دادن به جوان‌ها پر کرد. این‌ نگاه مثبت باید از امروز در تیم ملی جاری و ساری شود تا در جام‌ ملت ها بتوانیم عملکرد بهتر و کامل تری داشته باشیم. ناگفته پیدا است برای دسترسی به مقصود باید باشگاه‌ ها هم در این وادی گام بردارند. امروز در لیگ برتر هم مربیان دست به عصا حرکت کرده و کمتر به جوان ها فرصت می دهند. ادامه این حرکت غلط در لیگ باشگاهی و غفلت از جوانگرایی لطمه جدی به تیم ملی خواهد زد و باعث عقب ماندگی در برابر رقبا می شود.

نویسنده: احمد میرزاییان