جمعه هفتم اردیبهشت ماه

یک ملت، یازده نفر، یک ارتش

فوتبال جادوی قرن لقب گرفته است جادویی که سراسر دنیا را مسحور خود کرده است.

این پدیده قرن فقیر و گدا و میلیارد نمی شناسد از آفریقای سیاه گرفته تا اروپای سبز از آسیا تا آمریکای لاتین شاکر خداوند هستند که ورزشی به نام فوتبال ابداع شده است و آنچه می خوانید یادداشت و برداشت استاد دانشگاه است و برای پایگاه خبری البرز ورزشی ارسال شده است.

نخست: با کشف قاره آمریکا و آغاز رقابت های استعماری میان رقبای اروپایی در بر جدید، فضای تازه ای در مناسبات جهانی شکل گرفت. آمیختگی عنصر بومی، بردگان آفریقایی و مهاجران اروپایی در این سرزمین های جدید، به شکل گیری گروه های انسانی ویژه ای در آمریکای لاتین به خصوص سرزمین های اسپانیایی انجامید. شورش های دامنه دار میراندا، بولیوار و توپاک آمارو، رفته رفته هویت ملی نوینی را در جدا سری از اسپانیا به ارمغان آورد.

دوم: در سال ۱۹۸۲ آرژانتین عصر ژنرال ها به ریاست لئوپولدگالتیری با تصرف جزایر مالویناس یا به قول بریتانیایی ها فالکلند که در فاصله ۴۰۰ کیلومتری خاک آن کشور در اقیانوس اطلس جنوبی قرار دارد، بریتانیا را به چالش کشید. بانوی آهنین، مارگارت تاچر با هدایت واکنشی سریع، در جنگی ۷۴ روزه نیروهای آرژانتینی را از جزایر راند. ملت آرژانتین زخم خورده از دیکتاتوری رعب آور ژنرال ها اینک غرور ملی شان را زیر پای استعمار پیر لگد مال می دیدند.

سوم: جام جهانی فوتبال ۱۹۸۶ در ۲۲ ژوئن ورزشگاه آزتک مکزیکوسیتی ارتش ۱۱ نفره آرژانتین به دنبال اعاده غرور یک ملت جهان سومی در برابر بریتانیا است. به راستی فوتبال چه ها که نمی کند. آرژانتین دکتر بیلاردو با رهبری دیگو آرماندو مارادونا با دو گل تاریخی که یکی دست خدا و دیگری گل قرن نام گرفتند، کاری کرد که ارتش آن کشور نتوانسته بود. دیگو پا به توپ به قلب دفاع تیم انگلیس زد و پس از گذر از چندین بازیکن حریف توپ را به تور دروازه چسباند.

چهارم: گل...گل، می خواهم گریه کنم زنده باد فوتبال، گل(با گریه شادی)دیگو دیگو، جلوی اشک هایم را نمی توانم بگیرم... از کدام سیاره آمدی که این همه بریتانیایی را جابگذاری تا یک ملت مشت هایش را گره کند و برای آرژانتین فریاد بکشند. خدایا از تو ممنونیم برای فوتبال برای مارادونا و برای این اشکها

پنجم: آری آرژانتین شکست خورد و بریتانیا هنوز هم در مالویناس است اما ال دیگو به تنهایی دست یک ملت را گرفت و با خود بالا برد و غرور پایمال شده مردمش را بازگرداند. کاری که ژنرال های حاکم با آن همه سرکوب نتوانسته بودند انجام دهند و این است معجزه فوتبال و اسطوره تکرار نشدنی اش دیگو آرماندو مارادونا.

نویسنده: دکتر حسین سلیمی مدرس دانشگاه