شنبه هشتم اردیبهشت ماه
بزرگان فوتبال جهان چگونه به دام افتادند؟

مراکش پدیده جام ۲۰۲۲

تیم خوب، یکدست و شجاع مراکش در سایه دوندگی بی امان، آنالیز اصولی حریفان و توجه به علوم بدنسازی ، بزرگان جهان فوتبال را به زیر کشید و پدیده مسابقات لقب گرفت.

صعود تیم‌های آرژانتین، کرواسی، فرانسه و مراکش به مرحله نیمه نهایی و حذف تیم‌ های برزیل، انگلیس، پرتغال، آلمان، اسپانیا و بلژیک را باید از حوادث جام ۲۰۲۲ دانست. آنچه که در این دوره و بازی ‌های انجام شده نمود بیشتری داشت، فاکتور موثر دوندگی و جنگندگی و توجه به تاکتیک های تدافعی و تهاجمی بود.

برخی از تیم ‌ها از جمله برزیل، اسپانیا، پرتغال و انگلیس در فاز تهاجمی موثر نشان دادند، اما در امور دفاعی و پوشش مناسب و اتخاذ تدابیر دفاعی ضعف مفرطی داشتند. در واقع آنها که در بازی رو جلو، پرسینگ و عقب نشینی واقع بینانه عملکرد درستی داشتند، به پیروزی های با ارزشی دست یافتند. در این زمینه مراکش را باید پدیده مسابقات لقب داد. آنها در دفاع هوشیار بودند و در ضد حملات و یورش های تهاجمی و انتقال سریع از دفاع به حمله عالی کار کردند. فرانسه و آرژانتین هم با بهره بردن از دو هافبک میانی کارگشا و کمک عالی آنها به دو دفاع مرکزی حریفان را شکست دادند و در فاز تهاجمی از سرعت انفجاری و تکنیک فردی و ناب امباپه و لیونل مسی در مسیر اهداف گروهی بهره بردند.

کرواسی هم در یک بازی فیزیکی و با از کار انداختن عناصر هجومی برزیل مسیر صعود را پیمود. پیام دیگر مسابقات وحدت و اتحاد گروهی و بهره بردن از نیروی جوانی بود. بلژیک، پرتغال و آلمان فاقد این فاکتور ها بودند. رونالدو پا به سن گذاشته فروغ گذشته را نداشت و با مربی تیمش مناقشه جدی داشت. بلژیک از دو دستگی بازیکنانش و جنگ لفظی ستاره هایش لطمه دید. معدل سنی بالای بلژیکی ها آسیب جدی به تاکتیک تیمی آنها زد. آلمان ها و اسپانیایی ها که به ارائه فوتبال ماشینی و علمی شهره هستند، با دل سپردن به بازیکنان پا به سن گذاشته از جمله توماس مولر و بوسکتس فروغ گذشته را نداشتند و به فوریت از گردونه مسابقات خارج شدند.

از دیگر فاکتورهای مثبت رقابت‌ها، هدایت درست مربیان و درایت کادر فنی تیم‌های مراکش، آرژانتین و کرواسی و تغییرات تاکتیکی و تعویض های منطقی آنها برای پیروزی بر رقبا بود.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند تیم‌ های برزیل و اسپانیا از تعویض های نادرست مربیانشان و اتخاذ شیوه های غلط آسیب دیدندو حذف شدند. تعویض وینستونس گوش چپ سرعتی و تکنیکی برزیل در پیکار حساس با کرواسی با انتقادات کارشناسان مواجه شد. انریکه در اسپانیا هم این راه را پیمود و با محافظه کاری و احتیاط مفرط و بازی دادن به بوسکتس در مرکز زمین بساط تضعیف اسپانیا را فراهم کرد و...

در فوتبال داخلی و در عرصه ملی و باشگاهی باید تحولی در نحوه تمرینات روزانه به وجود بیاوریم. علوم بدنسازی و تغذیه را جدی بگیریم و میزان دوندگی بازیکنانمان را ارتقا دهیم. امروز به ندرت بازیکنی را در فوتبال باشگاهی می یابیم که استارت های ۶۰ و ۷۰ متری بزند و معدل دوندگی آنها به ۱۲ کیلومتر برسد. مراکشی ها به گواه آمار بیش از حد استاندارد می دویدند و با نبردهای فیزیکی عرصه را بر رقبا تنگ‌ می کردند. وینگر های کناری آرژانتین هم بی امان می دویدند و در پایه گذاری حملات مشارکت دائمی داشتند. فوتبال باشگاهی ما ساکن و فاقد طراحی لازم است. در تیم ملی طارمی تنها بازیکنی است که با استارت های بلند در فاز تهاجمی شرکت می کند. او مانند امباپه از استارت های بلند بهره می برد و در پورتو می درخشد. برای پیشرفت در فوتبال ملی باید به نظام باشگاه‌ داری اهمیت داده و به پرورش نسل جوان بپردازیم.

مراکش که چهار سال پیش در روسیه به ما باخت، در قطر پدیده مسابقات شد و پاداش تحول و بها دادن به نسل جوان را گرفت. آنها در سکو ها هم نمونه بودند و بهترین تماشاگران دنیا را داشتند.

نویسنده: احمد میرزاییان