پنجشنبه نهم فروردین ماه
نیم نگاه

نبرد غول ها در لویسیل!

ادعای قهرمانی برای دو غول جهان تیم های آرژانتین و فرانسه به فینال جام جهانی صعود کردند.

این آخرین جام جهانی مسی است و از این جهت فینال به شدت جذاب و با اهمیت خواهد بود. هر دو تیم به بهانه های خاص خود جام را می خواهند و این بدون شک نوید بازی زیبایی را می دهد.

سرمربی تیم ملی فرانسه بعد از صعود به فینال جام حذفی گفت: ما با شایستگی به فینال رسیدیم و در بازی یکشنبه با آرژانتین به دنبال کسب جام و دفاع از عنوان قهرمانی مان خواهیم بود. این تنها ادعای مربی تیم مدافع قهرمانی نیست و در سوی دیگر آژانتینی ها نیز همین باور را دارند. این می تواند فینال را جذاب و رقابت بین دو غول جهان را جذاب تر کند.

صعود آرژانتین آخرین شانس برای مسی تیم ملی آرژانتین جمعه شب در مرحله یک‌ چهارم نهایی جام جهانی 2022 قطر، در ورزشگاه لوسیل مقابل هلند صف‌آرایی کرد که با این بازی پس از ثبت نتیجه تساوی 2 - 2 در پایان 120 دقیقه به ضربات پنالتی کشیده شد که در ضیافت پنالتی‌ها آرژانتین با نتیجه 4 بر 3 پیروز شد. آرژانتین با گلزنی ناهوئل مولینا در دقیقه 35، با برتری راهی رختکن شد. شاگردان اسکالونی در نیمه دوم نیز صاحب یک ضربه پنالتی شدند که لیونل مسی در دقیقه 73 توانست توپ را به تور دروازه لاله‌ های نارنجی برساند.

در حالی که تماشاگران تصور می‌کردند صعود آلبی ‌سلسته به مرحله نیمه نهایی قطعی شده است، لوئیس فن‌ خال تصمیم گرفت ووت وگهورست را در دقیقه 78 به‌جای ممفیس دپای به زمین بفرستد که همین تعویض، ورق را برای هلند برگرداند وگهورست با گلزنی در دقیقه 83 توانست فاصله را به یک گل برساند و در دقیقه 11+90 نیز دروازه آرژانتین را گشود تا بازی در وقت‌های اضافه دنبال شود. وقت اضافه این مسابقه هم گلی در بر نداشت تا ضربات پنالتی آرژانتین را فینالیت کند. فرانسه فینالیست و مدافع عنوان قهرمانی در دومین دیدار مرحله نیمه ‌نهایی مسابقات جام جهانی 2022 قطر، از ساعت 22:30 تیم‌ های ملی فوتبال فرانسه و مراکش در ورزشگاه 60 هزار نفری البیت به مصاف هم رفتند و در نهایت این شاگردان دیدیه دشان بودند که به برتری 2 بر صفر رسیدند و برای دومین دوره متوالی به فینال این رقابت ‌ها راه پیدا کردند. تئو هرناندس در دقیقه 5 و راندال کولوموانی در دقیقه 79 گل‌های خروس‌ها در این بازی را به ثمر رساندند.مراکشی‌ها که در این جام دست به کار بزرگی زدند و با حذف بزرگانی همچون اسپانیا و پرتغال تبدیل به اولین تیم آفریقایی تاریخ شدند که به مرحله نیمه‌ نهایی جام جهانی رسیدند، در نیمه دوم چهره تهاجمی‌تری به خود گرفتند تا به گل تساوی برسند اما با وجود خلق موقعیت‌ های خوب نتوانستند دروازه هوگو یوریس را باز کنند. فرانسه بعد از غلبه بر سه‌ شیر (انگلیس) در مرحله یک چهارم نهایی، شیرهای اطلس (مراکش) را هم در نیمه نهایی شکار کرد و حالا باید خود را آماده رویارویی با آرژانتین در بازی فینال بیست ‌و دومین دوره جام جهانی کند، دیداری که یکشنبه 27 آذر (ساعت 18:30 به وقت تهران) در ورزشگاه لوسیل برگزار خواهد شد.
جذابیت صعود از طرفی لیونل مسی و کیلیان امباپه ستاره‌های این دو تیم هم اکنون با 5 گل زده در صدر جدول برترین گلزنان جام ایستاده‌اند و این فرصت را دارند که کفش طلای این دوره را با گلزنی در فینال به خود اختصاص بدهند.

این آخرین بازی مسی در جام جهانی است اما امباپه که سال 2018 با فرانسه قهرمان شد، در دوره‌های آینده نیز فرصت درخشش و آقای گلی را خواهد داشت. در این بین نباید به سادگی از کنار نام اولیویه ژیرو و خولیان آلوارز نیز گذشت؛

دو مهاجمی که هر کدام برای فرانسه و آرژانتین 4 گل به ثمر رسانده‌اند و شاید در پایان این دوره از مسابقات، نام یکی از آنها پس از درخشش در فینال در صدر فهرست گلزنان دیده شود. زیبا مثل جام جهانی یکی از زیبایی های جام جهانی قطر دوستی هایی بود که تصور می شد تا این حد دوستانه نباشد. امباپه در پی برتری فرانسه مقابل مراکش در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر در خطاب به هم‌تیمی‌ باشگاهی‌‌اش، نوشت: ناراحت نباش برادر، همه به کاری که انجام دادی افتخار می‌کنند، تو تاریخ‌ساز شدی. زشتی های نیمه نهایی یک پسر 14 ساله در شهر مون‌ پلیه به دلیل درگیری هواداران جان خود را از دست داد. پیش‌تر گزارش شده بود که در این شهر درگیری‌ های گسترده‌ای میان هواداران تیم ‌های ملی فوتبال فرانسه و مراکش صورت گرفته است. بر اساس این گزارش، افراد ناشناس به خودرویی که هواداران فرانسه با پرچم سه رنگ این کشور در آن بودند نزدیک شدند و شروع به پاره کردن پرچمی که از پنجره بیرون زده بود، کردند. راننده نیز ناگهان حرکت و با پسری 14 ساله برخورد کرد. این نوجوان بر اثر جراحات وارد شده در درمانگاه جان باخت.
تیم ‌های ملی فوتبال آرژانتین و فرانسه از ساعت 18:30 روز یکشنبه 27 آذر ماه دیدار نهایی رقابت‌های جام جهانی انجام خواهند داد.

نویسنده: حسین علی اسماعیلی