پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه
بنگلادشی ها دست به دعا شده اند!

روز تاریخی برای آرژانتین و فرانسه

آرژانتین که در بازی قهرمانی امروز در قطر به مصاف فرانسه خواهد رفت.

بنگلادش برای حمایت از آرژانتین در فینال جام جهانی آماده می شود میلیون‌ها نفر در این کشور جنوب آسیا از آرژانتین حمایت می‌کنند.

عدنان امام، ساکن داکا، از طرفداران سرسخت تیم فوتبال آرژانتین است. در حالی که او برای تماشای فینال جام جهانی یکشنبه بین آرژانتین و فرانسه آماده می شود، به خرافات متوسل شده است تا به تیمش کمک کند تا پیروز شود.

مهندس نرم افزار 26 ساله معمولاً شکاک است و به شانس اعتقاد ندارد، اما او گفت پیراهنی که برای اولین بازی آرژانتین پوشید بدشانسی آورد.

عدنان به الجزیره گفت: آرژانتین مقابل سعودی ها شکست خورد، روهان احمد، مراسم دعای ویژه ای را در روز جمعه برای پیروزی آرژانتین در زیارتگاه محلی در شهر بندری چاتاگرام ترتیب داد که ده ها هوادار دیگر آرژانتین به او پیوستند.

احمد، 39 ساله، یک عامل کشتیرانی، به الجزیره گفت: اگر آرژانتین قهرمان جام جهانی شود، دو گاو را ذبح می کنم و یک جشن سنتی چتگرام برپا می دارم. اشتیاق احمد و امام برای لا آلبی سلسته، همانطور که تیم فوتبال آرژانتین شناخته می شود، منطق را به چالش می کشد. کشور آنها هزاران کیلومتر با آرژانتین فاصله دارد و روابط اقتصادی و دیپلماتیک بین دو کشور ضعیف است.

با این حال، فوتبال از مرزها فراتر می رود و شاید هیچ کجا این امر به اندازه این کشور آسیای جنوبی آشکار نباشد، جایی که بخش بزرگی از 170 میلیون نفر آن هر چهار سال یک بار عملاً آرژانتینی می شوند. آنها پیراهن آبی و سفید روشن می پوشند و با غیرت آرژانتینی ها از تیم و بازیکنانش حمایت می کنند. عشق جهانی بنگلادش به تیم فوتبال آرژانتین حداقل چهار دهه از عمرش می گذرد، اما امسال توجه جهانیان را به خود جلب کرده است در توییت فیفا کلیپی از هزاران بنگلادشی که گل آرژانتین به مکزیک را جشن می گرفتند در چنین هواداری آرژانتینی ها نیز متوجه فداکاری برای تیم فوتبال خود در سرزمینی دور شدند و تصمیم گرفتند که لطف خود را به آنها نشان بدهند. آنها یک گروه فیس بوک برای طرفداران آرژانتینی تیم کریکت بنگلادش باز کردند و شروع به تماشای این ورزش کردند که در آن بنگلادش به عنوان یک نیروگاه در حال ظهور در نظر گرفته می شود. در عرض دو هفته، این گروه نزدیک به 200000 عضو را جذب کرد.

سانتیاگو کافیرو، وزیر امور خارجه آرژانتین، در اقدامی شگفت‌انگیز دیگر، در توئیتی نوشت که کشورش برای بازگشایی سفارت خود در بنگلادش که از سال 1978 بسته شده است، تلاش خواهد کرد.

صفات مهدی، یکی از مدیران گروه فیس بوک به الجزیره گفت: احساس بسیار خوبی است که مردم آرژانتین اکنون می دانند که ما چقدر دیوانه مسی و تیم فوتبال آنها هستیم. ده ها گروه فیس بوک در بنگلادش وجود دارد، اما این گروه با بیش از نیم میلیون عضو، بزرگترین گروه است.

مهدی گفت: بله، ما در رنکینگ فیفا رتبه 192 را داریم، اما مردم ما از پرشورترین هواداران فوتبال هستند. من می‌توانم بگویم طرفداران چهارساله، زیرا تمام این جنون فوتبال بر روی جام جهانی متمرکز است.

 مهدی گفت که رسانه های اجتماعی نقش مهمی در قرار دادن بنگلادش در نقشه هواداران فوتبال ایفا کرده اند. او گفت: این روزها، هر پست یا ویدیویی می‌تواند در فضای مجازی پخش شود. شما هرگز نمی دانید. فکر نمی‌کنم اگر فیفا آن ویدئو را به اشتراک نمی‌گذاشت، بنگلادش توجه آرژانتین یا کل جهان را به خود جلب می‌کرد حداقل در این مقیاس مهدی گفت: بالاخره، بنگلادشی ها از زمان جادوی مارادونا در سال 1986 از آرژانتین حمایت کردند. اسطوره های فوتبال، دیگو مارادونا از آرژانتین و پله از برزیل، نام های شناخته شده ای در کشورهای جنوب آسیا مانند بنگلادش هستند. مهاجران منطقه، که بخش بزرگی از جمعیت قطر را تشکیل می دهند، در جام جهانی فعلی پشت سر کشورهای آمریکای لاتین، عمدتا برزیل و آرژانتین، گرد هم آمده اند. تاریخچه فوتبال در منطقه بنگالی زبان شبه قاره هند به اواخر قرن نوزدهم باز می گردد، زمانی که حاکمان استعماری بریتانیا این ورزش را در کلکته، پایتخت هند بریتانیا و اکنون کلکته، شهر اصلی ایالت بنگال، معرفی کردند.بخش شرقی بنگال در سال 1947 زمانی که شبه قاره هند از بریتانیا استقلال یافت، بخشی از پاکستان شد. اما نزدیک به سه دهه بعد، پاکستان شرقی، همانطور که در آن زمان شناخته می شد، جدا شد و به بنگلادش تبدیل شد.

مترجم: هستی رفیعی