شنبه یکم اردیبهشت ماه

استقلال در پیچ وخم تاکتیک های پیکان گرفتار شد

اگر زمین چمن ورزشگاه شهر قدس نامناسب بود که چنین هم نبود، برای هر دو تیم یک واقعیت را داشت. اما در  تساوی دیدار استقلال با پیکان واقعیت های دیگری وجود داشت که در کلام مربیان هرگز به آن اشاره نشد.

اگر زمین چمن ورزشگاه شهر قدس نامناسب بود که چنین هم نبود، برای هر دو تیم یک واقعیت را داشت. اما در  تساوی دیدار استقلال با پیکان واقعیت های دیگری وجود داشت که در کلام مربیان هرگز به آن اشاره نشد.


استقلال نتوانست در برابر پیکان به گل برسد.اگر زمان این بازی به دو نود دقیقه هم تبدیل می شد باز استقلال به گل نمی رسید.مشکل زمین چمن ورزشگاه شهر قدس نبود،بلکه ضعف را باید در مسایل فنی این تیم جست و جو کرد.
فکری باید با توجه به بازیکنانی که در اختیار دارد تغییراتی را در تاکتیک تیمی اش به وجود بیاورد. روش ۴-۴-۲ تا به امروز در استقلال جواب نداده است. حریفان به راحتی با بستن فازهای دفاعی استقلال را عملا از یک تیم مدعی قهرمانی دور می سازند.
پیکان در برابر استقلال و درست بر خلاف صحبت های مربیان تیم استقلال فوتبال دفاعی ارایه نداد.
تارتار فازهای موجود درخط دفاع را با ارایه سازمان تیمی واصل پوشش و حمایت چنان مسدود ساخته بود که استقلالی ها به لحاظ روش غلط تیمی و تاکتیکی هرگز نتوانستند از ان عبور کرده و یا چهره خط شکن را به خود بگیرند.
اینکه پیکان تدافعی بازی کرد، نگاهی مثبت و منطقی نیست، بلکه این استقلال است که یکنواخت بازی می کند و هیچ عزمی در تغییرات تاکتیکی بعنوان تحول تاکتیکی در این تیم دیده نمی شود.آبی پوشان باید روش های گوناگون را  آزمایش  کنند تا بلکه گره کور تاکتیکی تیمشان را باز کند.
روش ۳-۵-۲با توجه به مهره هایی که دراختیار فکری قراردارد،می تواند موجودیت استقلال را بهتر به تصویر بکشاند.

در پیکان این اصل طول ۹۰ به صورت کامل رعایت شد که این نکته باعث پایداری این تیم شد. اصل حمایت و پوشش نکته ای بود که پیکان از ان دور نشد.نکته دیگری که دیده شد، آغاز بازی از  ۱/۳ زمین  حریف بود. توپ گیری و حرکت در فضاها وجنگ و نبرد و برگشت به عقب از عواملی بود که اجازه نمی داد تا استقلال از فازهای طراحی وکار شده تیم پیکان عبور کرده وشکاف در مجموعه تیم پیکان ایجاد سازد. در استقلال این موارد که در تفکرات تارتار وجود دارد هنوز  رنگ  واقعی به خود نگرفته و طبیعی است که استقلال در راه دسترسی به اهدافش هر روز با موانع سخت تر مواجه شود.سازمان تیمی پیکان در برابر استقلال عملا هشداری بود برای فکری تا در ایجاد تحول وتنوع تاکتیکی بی تفاوت نماند.


نویسنده: اکبر عزیزی