پنجشنبه نهم فروردین ماه

جاهدی: ما نشانه ای از خداوند روی زمین هستیم

به انگیزه روز جهانی معلولان به سراغ یکی از قهرمانان مدال آور قایقرانی رفتیم و گفت و گویی با وی انجام داده ایم که می خوانید.

به انگیزه روز جهانی معلولان به سراغ یکی از قهرمانان مدال آور قایقرانی رفتیم و گفت و گویی با وی انجام داده ایم که می خوانید.


اسلام جاهدی در گفت و گو با البرزورزشی در مورد وضعیت اردوهای تیم ملی اظهار کرد: امروز مرحله اول اردوهای تدارکاتی تیم ملی به پایان رسید. ولی تعطیلات میان اردویی نداریم و از فردا اردوی دوم تدارکاتی تیم پارکانو به مدت 26 روز آغاز خواهد شد البته فدراسیون قایقرانی به فکر این است که اردوها را در منطقه ای گرمسیری برگزار کند. 

وی در مورد اینکه دلش برای خانواده تنگ نشده است افزود: من 41 سال سن دارم و هنوز ازدواج نکرده ام اما در مجموع فردی که ورزش حرفه ای را شروع می کند باید از تعطیلات، خانواده، شب زنده داری، میهمانی، تفریح ، سفر و بسیاری دیگر از مواردش بزند تا بتواند نتیجه ای قابل قبول در زندگی اش کسب کند.
جاهدی در مورد اینکه روز معلولان کشور برگزار شد خواسته اش به عنوان یک ورزشکار حرفه ای معلول در کشور چیست؛ خاطر نشان کرد: در هر کشوری معلولان یک قانون اساسی ثابت دارند و باید از این قوانین تبعیت شود البته در بیشتر کشورها 90 درصد به قوانین زندگی یک معلول رعایت می شود اما در ایران باید بگویم که شاید 30 درصد از این مشکلات برطرف شده است افراد معلول در بیشتر موارد برای عبور و مرور مشکل دارند ولی اینکه چرا به این مشکلات توجهی نمی شود شاید یک نوع نامهربانی و ناملایماتی باشد که در کشور بر ما عطا شده است. ما در ورزش حرفه ای کشورمان هم مشکلات بسیاری داریم که هر فردی در کشور به نوعی با آن درگیر است اگرچه ورزش حرفه ای باید جزو اولویتهای اول مجلس و کشور باشد و سختی های خودش را دارد زیرا بالا بردن پرچم کشور در هر جای دنیا یک نوع عرق و علاقه ای است که در ورزشکار وجود دارد و کشور را در جوامع بین المللی سرافراز می کند اما اینکه چرا دولت به این مساله توجهی ندارد یکی از اتفاقاتی است که گویی معلولان کشور نادیده انگاشته می شوند.

وی در مورد رقابتهایی که قرار است در آنها حضور داشته باشد خاطر نشان کرد: برای حضور در مسابقات پاراکانو قهرمانی آسیا در تایلند و مسابقات قهرمانی جهانی مجارستان و پارالمپیک توکیو سال 2021  خودم را آماده می کنم البته برای حضور در المپیک 2021 جزو افرادی هستم که سهمیه قاره ای را در مسابقات قبلی کسب کرده ام ولی مشروط بر اینکه بتوانم این جایگاه را حفظ کنم، بعد از این رقابتها تصمیم دارم که برای زندگی شخصی ام تصمیم گیری کنم که به ورزش ادامه بدهم یا از حضور در این عرصه فاصله بگیرم. البته برای افراد معلول به مناسبت این روز یک استوری در اینستاگرامم گذاشته بودم که امیدوارم همه معلولان کشور به آن توجه کنند.
ملی پوش پاراکانو قایقرانی در ادامه تاکید کرد: با تورمی که در جامعه حاکم است و من به عنوان یک ورزشکار حرفه ای حقوق اندکی دریافت می کنم شاید دیگر نتوانم ادامه بدهم ولی در هر صورت مسوولان ورزش لطف می کنند و حقوق ناچیزی پرداخت می کنند که شاید هزینه 5 روز یک ورزشکار نمی شود و امیدوارم که روی ارزش و جایگاه ورزش بیشتر کار شود و آن را حفظ کنند زیرا عواقب این جریان به ورزشکار بر می گردد و اکنون برای هزینه زندگی ام خدای بزرگ حمایتم می کند. البته زمانی که اسم یک ورزشکار به عنوان پارالمپیکی ثبت می شود مسوولان باید به وی نگاه ویژه تری داشته باشند.
وی در مورد اینکه کمک خرج خانواده است؛ ابراز کرد:  وضعیت مالی ام در حدی نیست که بتوانم کمک خرج خانواده باشم ولی هیات هرمزگان آقای مرادی ریاست هیات ورزشی جانبازان و معلولین و کامجو و امیاری در این زمینه کمکهایی انجام می دهند اما مشکلات آنقدر زیاد است که تامین زندگی ساده سخت است. 

جاهدی در مورد آخرین مدال هایش بیان داشت: آخرین مدال طلای آسیایی را گرفته ام و سهمیه قاره ای پارالمپیک را هم سال گذشته کسب کرده ام ولی امسال به خاطر کرونا مسابقات لغو و سال آینده مجدد باید یک مسابقه شرکت کنم قبلا یک قایق مناسب برای تمریناتم خودم ساخته بودم اما خوشبختانه توانستم به کمک این اقایان یک قایق کاملا استاندارد و خارجی برای تمرین تهیه کنیم و وارد کشور کنیم که برای مشکل جسمی ام کاملا استاندارد باشد البته هزینه تامینش را آنها پرداخت کرده اند.
وی در خصوص اینکه مکمل جزو غذای یک ورزشکار محسوب می شود و مکمل هایش را چگونه تهیه می کند؛ تاکید کرد: من مکملی با این هزینه ها نمی توانم تهیه و استفاده کنم و کسی که در راس هرم ورزش نشسته است هم از بنده با سواد تر و بر امور موجود واقف است ایشان باید پاسخگوی این سوال باشند.
ملی پوش پاراکانو قایقرانی در خصوص اینکه جوایز رقابتهایش را گرفته است خاطر نشان کرد: جایزه سال97 را در سال 99 گرفتیم آن هم قرار بود که برای مدال طلا که 40 امتیاز دارد 40 سکه طلا دریافت کنیم ولی گذاشتند تورم افزایش یابد و گفتند که هر امتیاز ما 2 میلیون ارزش دارد که با تورم اکنون و قیمت سکه جوایز ما هم کاهش پیدا کرد اگر همان زمان جوایز ما را پرداخت می شد باید 40 سکه می دادند اما  اکنون با رقمی که سکه پیدا کرده است ما هم جوایزمان کم شد.


وی در مورد اینکه از ریاست فدراسیون رضایت دارد؛ افزود: رئیس فدراسیون قایقرانی هم تمام تلاشش را برای ما انجام می دهد و زحمات خودش را می کشد، بیش از این نباید از وی انتظار داشت.
جاهدی در مورد سختی های تمریناتش با وضعیت کرونا در کشور بیان کرد: پارسال ۲۵ اسفند ماه اردوهای تدارکاتی تیم ملی لغو شد و ما به منزل بازگشتیم و مسابقات آسیایی هم یک سال به تعویق افتاد و این بدترین اتفاقی بود که افتاد اگرچه عده ای می گفتند که در این مدت که کرونا وجود دارد باید در خانه تمرین کنیم ولی من به عنوان یک ورزشکار حرفه ای موافق این کار نبودم و ورزش در خانه به نظرم زیاد مفید واقع نمی شود.
جاهدی در مورد اینکه تمرینات تیم ملی پارکانو در تهران است و چطور وی در انزلی به تمرین می پردازد گفت: من به صلاحدید فدراسیون قایقرانی تشخیص داده شد که از تیم پاراکانو جدا شوم در در انزلی به خاطر اینکه آب جریان دارد تمریناتم را ادامه بدهم زیرا اینجا وضعیت آب متفاوت است.


گفت و گو: الهه طائمه